۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۶۴۵۶۸
باهنر:

در نظرسنجی ها اول نباشم کنار می روم/ائتلاف1+2 قبل از ثبت نام تصمیم گیری کند

خبرگزاری رسا ـ عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان تاکید کرد: اگر رأی من در نظر سنجی نسبت به دیگران کم باشد به عهد خودم وفا دارم و به نفع فرد نخست کنار می‌روم.
نشست خبري محمد رضا باهنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد رضا باهنر، عصر امروز در نشست خبری در قم در پاسخ به سؤالی درباره تعدد کاندیداها گفت: سال 76 تقریبا چهرهای که در کشور مطرح بودند معمولا رقیب جدی نداشتند و حتی با گرایش‌های سیاسی مختلف مقبول جامعه بودند و کسانی که کاندیدا می‌شوند تنها برای بازار انتخابات بود.

وی با بیان این که اگر به مسأله تعدد کاندیداها از نظر ظرفیت سازی نگاه کنیم یک فرصت است، تصریح کرد: تعدد کاندیداها در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی چون دیگر کشورها از چند حزب قوی برخوردار هستند رقابت‌های درون حزبی به عنوان تزاحم به حساب نمی‌آید ولی چون در کشور ما حزب قوی وجود ندارد باید به گونه ای عمل شود که رقابت‌های درون حزبی تزاحم به وجود نیاورد و در پایان کار تعداد کاندیداها کم شوند.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه اصولگرایی ائتلاف 1+2 و پنج نفر اکثریت وجود دارد و بارها اعلام کردیم به یاری خدا قبل از پایان مهلت ثبت‌نام مجموع کاندیداهای پنج نفر تبدیل به یک نفر می‌شود و به این عهد خودمان نیز پایبندیم، البته ائتلاف 1+2 نیز اعلام کرده بود که یک نفر می‌شوند ولی اخیرا شنیده شده که پس از ثبت‌نام یک نفر را انتخاب می‌کنند.

ائتلاف 1+2 به جمع بندی برسد

وی افزود: به نظر بنده کار سختی است فرد پس از ثبت‌نام بخواهد کنار بکشد و توصیه من این است که اگر برای ائتلاف 1+2 مقدور است قبل از ثبت‌نام به جمع بندی برسند و یک نفر خود را معرفی کنند، افراد دیگر نیز تلاش کنند به وحدت برسند و ائتلاف تشکیل دهند تا ما بتوانیم از اصولگرایان حداکثر دو یا سه کاندیدا داشته باشیم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره سیاست خارجی، روابط دیپلماتیک و رابطه با آمریکا اظهار داشت: دیپلماسی رسمی و عمومی فعال از اهرم‌های مدیریت کشوری بوده و ظرفیت بالایی نیز دارد که باید حداکثر استفاده از آن را برای منافع ملی بهره برد.

وی بیان داشت: رابطه با کشورهای دیگر باید یک رابطه همراه لبخند و اخم باشد و معتقدم این رابطه باید با حداکثر لبخند و حداقل ضرورت اخم باشد، البته ما به عملکرد دولت نهم و دهم در این‌باره انتقادات جدی داریم چرا که دیپلماسی فعال نبوده و بیشتر دیپلماسی اخم بوده است.

مذاکره با آمریکا هیچ یک از منافع ما را تأمین نمی‌کند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما با برخی از کشورها مانند آمریکا دارای اختلافات اصولی و ارزشی هستیم و ممکن است به راحتی نیز این مشکلات حل نشود، البته به معنا نیست که ما منافع مشترک نداریم.

وی تأکید کرد: آمریکا از موضع زوگویی و دست بالا خواهان مذاکره است و مذاکره او با کشور ما برای تسلیم کردن در برابر اعتقادات خودش است، در حالی که ما تعامل را به رسمیت شناختن حقوق یک‌دیگر می‌دانیم، ما زمانی که احساس کنیم مذاکره و رابطه با آمریکا می‌تواند حتی بخشی از منافع ملی ما را تأمین کند رابطه خواهیم داشت ولی تحلیل ما این است که در حال حاضر مذاکره با آمریکا هیچ یک از منافع ما را تأمین نمی‌کند؛ البته از این کشورها محدود هستند ولی با بقیه کشورها باید تعامل داشته باشیم و برون‌گرا نیز باشیم با این‌ وجود دیپلماسی فعالی خواهیم داشت.

پرداخت یارانه‌ها را ادامه می‌دهم

باهنر در پاسخ به سؤالی درباره ادامه پرداخت یارانه‌ها اظهار داشت: پروژه هدفمندی یارانه‌ها در کشور ما لازم است و اجرایی یارانه‌ها جزو آرزوهای دولت‌ها گذشته بود که خوشبختانه دولت نهم مسؤولیت این کار را بر عهده گرفت که جای تقدیر و تشکر نیز دارد، مجلس نیز در این زمینه همت بزرگی انجام داد، البته شروع کار دولت خوب بود ولی در ادامه بخشی از قوانین را اجرا نکرد.

وی افزود: دولت معتقد است این کار باید دفعی صورت بگیرد ولی مجلس به اجرای مرحله‌ای معتقد است، به نظر من نیز هدفمندی یارانه‌ها تا مرحله اول همیشه ادامه خواهد داشت ولی می‌توان بخشی از هزینه مرحله دوم هد‌فمندی سازی یارانه‌ها را برای خدمات عمومی مانند درمان و بیمه مصرف کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سخن رییس جمهور درباره پرداخت یارانه 250 هزار تومانی درست است، ولی در صورتی که دولت بخواهد دفعی یارانه را پرداخت کنند امکان دارد برای هر ایرانی 250 هزار تومان یارانه برسد ولی این نصف جمله است و نصف جمله این است که ما باید یک و نیم برابر مبلغ آن را از مردم بگیریم و به عقیده بنده مرحله دوم یارانه‌ها باید با آسیب‌شناسی مرحله اول و به صورت تدریجی اجرا شود.

صلاحیت ریاست جمهوری را دارم

باهنر در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ویژگی خود برای حضور در کاندیداتوری ریاست  جمهوری گفت: توصیه عقلانی و شرعی است فردی که خود را نسبت به دیگران اصلح نمی‌داند وارد میدان نشود، هر کسی به سبب دلایلی خود را اصلح می‌داند، بنده با توجه به سابقه بیست و پنج سال در مجلس در تصویب و اجرا بیش از بیست بودجه نقش داشتم، در برنامه‌های توسعه کشور نیز فعالیت داشتم و در مدتی که در مجلس بودم با بیش از هزار نماینده و دویست وزیر همکار بودم و در فعالیت‌های زیادی نیز حضور داشتم.

وی ادامه داد: من در طول بیست و پنج سال خدمت یک نیرو تشکیلاتی و مؤثر بودم و مجموع این مشخصات برای موفقیت یک رییس جمهور خوب است و این جامعیت شاید در میان کاندیداهای دیگر نباشد؛ البته شرط اصلی رأی مردم است که این مشخصات را کامل‌تر می‌کند و اگر رأی من در نظر سنجی نسبت به دیگران کم باشد به عهد خودم وفا دارم و به نفع فرد نخست کنار می‌روم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پرسش خبرنگاری درباره اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره رژیم صهیونیستی، بیان داشت: ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و معتقدیم باید همه مردم فلسطین دارای حق رأی باشند و درباره سخنان آقای هاشمی نیز باید از خود او سؤال کنید.

اگر انحراف به قدرت برسد مسیر انقلاب را منحرف می‌کند

باهنر با اشاره به سؤال خبرنگاری درباره جریان انحرافی، خاطرنشان کرد: موضوع انحراف را باید از نقد عملکرد نهادها جدا کرد، انحراف بحث دیگر است و به عقیده بنده انحراف جریان نیست که ظرفیت اجتماعی داشته باشد بلکه یک حلقه هست که اکنون مسأله مهمی نیستند ولی احساس می‌شود اگر به قدرت برسند و احاطه داشته باشند مسیر انقلاب به انحراف می‌افتد، البته از این‌ نوع انحرافات در مجلس حس نکردم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حوادث مجلس شورای اسلامی در روز استیضاح وزیر کار بیان داشت: در مسأله استیضاح سه فعل و سه فاعل وجود داشت، مقام معظم رهبری درباره این سه فاعل موضع خود را به صراحت بیان کردند، در این مسأله آقای لاریجانی از خود دفاع کردند، درباره رییس جمهور نیز رهبری فرمودند کار ایشان یک کار خلاف قانون، شرع، مصلحت و اخلاق بود و همیشه دعا می‌کنم هیچ‌گاه مخاطب یکی از این واژه در یک تریبون آزاد نباشیم و فکر می‌کنم اگر روزی این واژه‌ها درباره من استفاده شود از تمام کارها استعفا می‌دهم.

باهنر در ادامه در پاسخ به معنی لابی سیاسی گفت: لابی به معنا تلاش برای هم فکر کردن دیگران است و با این تعریف امر به معروف و نهی از منکر نیز لابی به شمار می‌آید و با این تعریف کار مجلس لابی است.

اطلاعات عمومی، قدرت ادراک و جمع بندی از ویژگی‌های رییس جمهور

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره توان اجرایی و مدیریت کشور، بیان داشت: توان اجرایی و مدیریتی با دیگر پست‌ها متفاوت است، سابقه اجرایی در هیچ وزارت خانه کفایت از تجربه برای ریاست جمهوری نمی‌کند، به نظر من رییس جمهوری باید در هر رشته‌ای اطلاعاتی عمومی داشته و قدرت ادراک و جمع بندی نیز داشته باشد و خودش مدیریت نهادها را به صورت مستقیم برعهده نگیرد.

وی ادامه داد: به عقیده من کسی که قانون برنامه پنجم را توانسته بررسی و تصویب کند این تجربه کافی را دارد و شرایطی را که یک رییس جمهور می‌توان داشته باشد تجربه بیشتر اجرایی در مدیریت است و مدیریت در مجلس نیز کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای است.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات یونسی درباره حمایت او از احمدی نژاد بیان داشت: بنده از بیست سال پیش با آقای احمدی نژاد دوست بودم ولی سال 84 رییس ستاد انتخابات آقای لاریجانی بودم و هیچ‌گاه در زندگی منافع ملی را فدای دوستی‌ها نمی‌کنم، پس از انتخاب آقای احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور نیز به ایشان گفتیم شما چون اصولگرا هستید حمایت تان می‌کنیم؛ البته برخی از نظرهای کارشناسی ما و ایشان با یک‌دیگر متفاوت بود.

تبعیت از رهبری را شرعا، قانونا لازم و واجب می‌دانم

وی افزود: من در طول هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد هر مقدار که کارهای ایشان به نفع مردم و ممکلت بود از ایشان حمایت کردم و هر کجا که به ضرر کشور بود محکم در مقابل آن‌ها ایستادم و وظیفه خود در قبال دولت آقای احمدی نژاد را انجام دادم.

باهنر در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اظهاراتش درباره دولت بدون اجازه آقا به تبیین این واژه پرداخت و گفت: جایگاه رهبری در کشور به گونه ای است که منویات ایشان در تمام مصوبات و قوانین کشور جاری است، اگر رییس جمهوری بخواهد منویات رهبری را عمل کند به قوانین  کشور که در چارچوب سیاست کلی نظام است عمل کند کفایت می‌کند، البته در برخی موارد یک حکم خاصی بیان می‌شود که انجام آن لازم است.

وی ادامه داد: کسانی که قوانین را عمل نمی‌کنند در حقیقیت با رهبری مخالفت می‌کنند چرا که این قوانین مورد تأیید رهبری است و من تبعیت از مقام معظم رهبری را شرعا و قانونا لازم و واجب می‌دانم، اما لازم نیست برای تصویب هر قانونی از رهبری کسب تکلیف کرد./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات