۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۱۶۴۸۹۰
بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب(16)؛

یک کارشناس سیاسی نسبت به افراط و تفریط در مسأله بیداری اسلامی هشدار داد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: بشر وارد گذار معنوی شده است و اوج معنویت هم منجی‌گرایی و مهدویت خواهد بود و بیداری اسلامی که طبق فرمایش امام آن‌را اتحاد جماهیر اسلامی نامیدند دور از دسترس نیست و به آن نزدیک خواهیم شد ولی هرنوع افراط و تفریط آفت این موضوع است.
عليرضا صدرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علی‌رضا صدرا، استاد دانشگاه تهران ظهر امروز، چهاردهم اردیبهشت‌ماه در همایش «بیداری اسلامی، ریشه‌ها، خاستگاه، آینده و چالش‌های فرارو» که در غرفه سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: حرکت‌هایی که امروز در منطقه جنوب‌غرب آسیا و شمال آفریقا اتفاق می‌افتد دارای یک‌‌سری شاخصه‌هایی می‌باشد که که آن‌را با حرکات پیشین و دیگر مناطق متمایز می‌کند.

وی با بیان این‌که این منطقه، منطقه‌ای است که نقش تاثیرگذار و تعیین کننده‌ای در روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و دینی مناطق پیرامونی و فراپیرامونی و در عرصه بین‌المللی و جهانی خود داشته است اظهار داشت: متقابلا دولت‌های مختلف به سبب مواهب خدادادی، موقعیت استراتژیک و منابع انسانی آن در این منطقه نقش داشته و سعی می‌کنند تا نقش داشته باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که این منطقه خاستگاه تمدن‌ها و دولت‌های بزرگ زیادی بوده است که این‌جا را اداره می‌کردند و حتی ادیان بزرگ دینی نیز در این‌جا بوده‌اند، گفت: مسایل ارتباطی و ترابری زمینی، دریایی، هوایی و انرژی و نفت، شرایطی را به‌وجود آورده که نه تنها نقش این منطقه کم‌رنگ نشده بلکه پررنگ‌تر نیز شده است و پیش‌بینی هم نمی‌شود که در آینده نیز نقش این منطقه کم شود.

این کارشناس مسایل سیاسی گفت: سه تحلیل در رابطه با دگرگونی‌های منطقه وجود دارد، نخست این‌که این دگرگونی‌ها تغییرات سیاسی است و جابه‌جایی قدرت است، تحلیل دوم این است که اصلاحاتی دارد صورت می‌گیرد و ساختار قدرت و مناسبات دارد عوض می‌شود و تحلیل سوم این است که انقلابی دارد صورت می‌گیرد و این فراتر از تغییرات و اصلاحالت سیاسی است و آن، انقلاب سیاسی است، انقلابی که دنبال یک‌سری شعایر است مانند استقلال، یعنی این‌که مردم خودشان در سرنوشتشان تعیین کننده باشند.

صدرا با بیان این‌که برای این وقایع سه تفسیر وجود دارد اظهار داشت: یک نگاه بدبینانه وجود دارد که بر اساس آن همه این دگرگونی‌ها برنامه‌ریزی یک پروژه است که سلطه میخواهد شبه دموکراسی ایجاد کند و جغرافیای سیاسی منطقه را دگرگون کند و کشورها را تجزیه کند که این تفسیر در ابتدا قوی بود ولی الان دیگر جایی ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: تفسیر دوم این است که این یک انقلاب و بهار عربی است و دو عنصر در این تفسیر دخالت دارد، یکی این‌که این انقلاب محدود به جامعه عرب است و متعلق به امت اسلام نیست و این‌که بهار زودگذر است و این انقلاب چیز عمیقی نیست.

وی اظهار داشت: سومین تفسیر این است که خیزشی رخ داده که همراه است با بیداری، انقلابی‌گری و اسلام‌گرایی که عقبه علمی دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی گفت: غرب هم‌زمان با بیداری اسلامی به فکر کنترل این جریان افتاد، یک جاهایی به دنبال تقلیل این جریان و در یک جاهایی به دنبال تعویق این جریان و در جایی هم به دنبال تحریف این جریان افتاد.

 وی گفت: وقتی انقلاب اسلامی در ایران رخ داد یکی از رهبران و موسسین اسراییل گفت که در ایران زلزله‌ای اتفاق افتاده که به زودی پس‌لرزه‌هایش تمام منطقه و تا اسراییل را درمی‌نوردد که پس‌لرزه اول بحث مقاومت اسلامی تا انتفاضه بود، در پس‌لرزه دوم جریان مقاومت فهمید که با انتفاضه می‌شود جلو رفت و موج سوم که موج انقلاب اسلامی در تجدید حیات اسلام است، به شدت عمیق و ریشه‌دار است.

صدرا با اشاره به این‌که یکی از فیلسوفان اظهار داشته که بشریت سه موج را طی کرده است گفت: یک موج مدنی بوده که با تاسیس دولت شکل گرفته است، یک موج مادی بوده و موج سوم موج معنوی است و ما در ابتدای موج سوم قرار گرفته‌ایم و باید به آن توجه کنیم که کانون این امواج سه‌گانه به‌طور عجیبی در ایران بوده است.

وی در پایان با بیان این‌که بشر وارد گذار معنوی شده است و اوج معنویت هم منجی‌گرایی و مهدویت خواهد بود اظهار داشت: بیداری اسلامی که طبق فرمایش امام آن‌را اتحاد جماهیر اسلامی نامیدند دور از دسترس نیست و به آن نزدیک خواهیم شد ولی هر نوع افراط و تفریط آفت این موضوع است./9595/پ202/ص

ارسال نظرات