۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۶۷۱۵۴
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

وابستگی مورخ به یک گرایش کلامی در کارهای وی نمایان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به برخی از ملاک‌های اعتبار منابع تاریخی گفت: اگر مورخ وابسته به یک دربار با یک مذهب و گرایش کلامی باشد بر نگاه مورخ تأثیر می‌گذارد و در آثار او نمایان می‌شود.
مهدي پيشوايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، پنج‌شنبه صبح در نشست علمی ملاک‌های اعتبار منابع تاریخی که در مدرسه حجتیه برگزار شد، گفت: یکی از ملاک‌های اعتبار منابع تاریخی نزدیک بودن منبع به حادثه است، هنگامی که مورخ حادثه‌ای را نقل می‌کند باید در زمانی نزدیک‌تر به آن قرار داشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و هویتی مورخ گفت: مورخ باید دقیق و اهل ضبط باشد و این امر با بررسی ویژگی‌های شخصیتی مورخ معلوم می‌شود و نباید از این امر غفلت کرد.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: مورخ باید منصف و بی‌غرض باشد و اگر وابسته به یک دربار با یک مذهب و گرایش کلامی باشد بر نگاه مورخ تأثیر می‌گذارد و در آثار او نمایان می‌شود.

وی به ملاک دیگر اعتبار منابع تاریخی اشاره و اظهار کرد: قبل از استناد به کتاب تاریخی باید مؤلف آن را از جنبه‌های مختلف مانند گرایش و محل رشد باید بشناسیم به عنوان مثال در موضوع عاشورا را نمی‌توانیم به عنوان منبع در نظر بگیریم.

حجت‌الاسلام پیشوایی با بیان این‌که مؤلف کتاب البدایه و النهایه گرایشی اموی دارد، ابراز کرد: این مورخ بزرگ‌شده شام است و نمی‌توان کتاب او را به عنوان منبعی معتبر نگاه کرد.

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه دیگر کینه و عداوت به صوت مورثی در خاندان زبیر مانده است و کتاب‌هایی از این خانواده به جای مانده که عمدتا از روی همین کینه و غرض نوشته شده است.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: قصه ازدواج دختر امام علی(ع) با خلیفه دوم که معرکه آرا است که نوع علمای شیعه آن را انکار کرده‌اند اما برخی علمای اهل‌سنت آن را پذیرفته‌اند.

وی گفت: شیخ مفید جزو منکران این مطلب است و در بیان یکی از دلایل خود می‌گوید در سند این قضیه یکی از راویان قضیه از زبیریان است و به جهت عداوت زبیران با خاندان آل‌علی روایت آن قابل پذیرش نیست.

حجت‌الاسلام پیشوایی با اشاره به این‌که همه کتاب‌های تاریخی خوبی‌ها و بدی‌هایی دارند و هیچ کتاب صددرصد خوب یا صددرصد دروغ یافت نمی‌شود، ابراز کرد: نمی‌توان همه کتاب‌های تاریخی اهل‌سنت را از منابع تاریخی خود حذف کرد، اما باید در جایی که امکان اختلاف وجود دارد مانند مسائل طایفی و مذهبی مانند جریان سقیفه تأمل کرد./914/پ202/ن

ارسال نظرات