۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۱۶۷۱۷۷
با حضور علما؛

مراسم ارتحال آیت الله زنجانی در حرم رضوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام میرلوحی با اشاره به خدمات علمی آیت الله زنجانی گفت: این عالم فقید خدمات علمی و مذهبی بسیاری ارائه کرد اما یکی از این خدمات که با سایر فعالیت های ایشان برابری می کند، شرح نوشتن بر خطبۀ حضرت زهرا(س) است.
حجت الاسلام ميرلوحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، مراسم ارتحال آیت الله سید محمد عزالدین حسینی زنجانی، شب گذشته با حضور جمعی از شخصیت های برجسته علمی و مذهبی و مسؤولان استانی در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد.

 در این مراسم شخصیت هایی چون آیات سید احمد علم الهدی، سید موسی شبیری زنجانی و علی اصغر معصومی همچنین محمد حسین فروزان مهر، استاندار خراسان رضوی و سید احمد علوی، قائم مقام آستان قدس رضوی حضور داشتند.

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی، مدرس حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: تمام مسلمانان نمی توانند با رها کردن زندگی، خانواده و شهر خود در مراکز و حوزه های علوم اسلامی حضور پیدا کنند و با بررسی و شناسایی اسلام، فقیه شوند؛ به همین دلیل خداوند از مسلمانان می خواهد تا از هر شهری، روستایی و قبیله ای یک گروه متناسب با نیاز جامعه با رجوع به مراکز اسلامی در دین فقیه شوند و سپس برای هدایت قوم خود به شهر و دیارشان بازگردند.

وی تصریح کرد: پس از رحلت پیامبر(ص)، فقط نزول وحی متوقف شد و سایر وظایف ایشان مانند انزار، هشدار، هدایت و راهنمایی مردم در مسیر درست، تفسیر و تبیین قرآن و برخورد با آفات و انحرافات با خواست خداوند بر عهدۀ ائمه معصوم(ع) قرار گرفت.

حجت الاسلام میرلوحی به ماجرای غدیر خم اشاره و ابراز کرد: پیامبر اکرم(ع) در روز غدیر خم در 40 نوبت تاکید کردند که نصب علی بن ابی طالب(ع) به امامت و ولایت خواست من نبوده بلکه دستوری از جانب پروردگار است.

مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: با این وجود مردم قدر امامان معصوم را ندانستند و آن ها را به شهادت رساندند با این وجود احکام الهی و سفره هدایت انسان ها نه در زمان محاصره و زندانی شدن ائمه(ع) و نه در زمان غیبت امام زمان(عج) متوقف نشد؛ زیرا هدایت، دستورات و احکام الهی در ابتدا به وسیله نمایندگان و نائبان خاص ائمه(ع) و پس از غیبت کبری امام زمان(عج) به وسیله فقهای اهل بیت(ع) به مردم ارائه می شد.

آیت الله زنجانی منشأ هدایت و دعوت به مبارزه با بدعت ها و انحراف ها

وی به روایت های مختلف از ائمه اطهار(ع) در مورد تقلید از فقها در زمان غیبت اشاره و عنوان کرد: مجلس امروز برای یکی از شخصیت های بزرگ این مکتب و از فقهای اهل بیت(ع) برگزار شده است؛ کسی که خودش، پدرش و خاندانش منشأ هدایت و دعوت به مبارزه با بدعت ها و انحراف ها بود.

وی با اشاره به خدمات علمی آیت الله زنجانی گفت: ایشان خدمات علمی و مذهبی بسیای ارائه کردند؛ اما یکی از این خدمات که با سایر فعالیت‌های ایشان برابری می کند، شرح نوشتن بر خطبۀ حضرت زهرا(س) است؛ خطبه ای که سند حقانیت امام علی(ع) و دفاع از اهل بیت(ع) است اما متاسفانه امروز به همراه خطبه غدیر مهجور مانده و در دانشگاه ها، رسانه ها، محافل و بر روی منبرها سخن و شرحی از آن بیان نمی شود.

حجت الاسلام میرلوحی تاکید کرد: این شرحی که آیت الله زنجانی بر خطبه فدکیه نوشتند باعث می شود تا امشب در اولین شب قبر این عالم ربّانی، مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) به بیاید.

گفتنی است، روضه خوانی، مداحی، قرائت قرآن توسط حاضران و قاریان ملی و بین المللی حرم رضوی همچون سید مرتضی سادات فاطمی، جواد پناهی، محسن حسنی کارگ و حجت الاسلام مهدی یعقوبی از برنامه های این مراسم بود./934/پ201/س

ارسال نظرات