۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۷۲۴۹۹
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

فرهنگ اسلامی به واسطه حماسه اقتصادی گسترش می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خواستار تلاش مسؤولان برای تحقق حماسه اقتصادی در کشور شد و گفت: فرهنگ اسلامی به واسطه حماسه اقتصادی گسترش می‌یابد.
بازار سکه و ارز
حجت‌الاسلام سیدنورالدین شریعت‌مدار، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که«چه کنیم حماسه اقتصادی محقق شود؟» با اشاره به پیوند عمیق بین سیاست و اقتصاد گفت: در کشور ما حماسه سیاسی محقق شد و در شرایط فعلی و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، ضروری است که جهاد قتصادی نیز صورت پذیرد.
وی ادامه داد: جهان به صورت یک دهکده جهانی تبدیل شده است و با این جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، لازم است که به گسترش رابطه اقتصادی با سایر کشورها توجه شود، زیرا کشورها نیازمند تعامل با هم‌دیگر هستند و باید با هم ارتباط اقتصادی و سیاسی مثبتی برقرار کنند.
این کارشناس حوزوی با بیان مفهوم سیاست خارجی و روابط اقتصادی اظهار داشت: انسان اولیه نیازمند به تعامل جدی با هم‌دیگر نبودند، زیرا تعداد انسان‌ها اندک بود، اما در این عصر ارتباطات باید بر اساس سیاست مشروع و معقول با سایر جوامع ارتباط داشت و مشکلات اقتصادی را حل کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم تعریف جامعی از روابط با کشورها داشته باشیم، باید به تعامل شایسته با سایر ملل اشاره کنیم، به‌نحوی که معیشت مردم و مشکلات اقتصادی جامعه به احسن وجه حل شود و رفاه نسبی برای همه فراهم شود.
این استاد سطوح عالی حوزه گفت: حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی با هم ارتباط کامل دارند و هر چه مردم در عرصه سیاست با جامعه اسلامی تعامل داشته باشند، اقتصاد کشور نیز رشد می‌کند و مردم به سعادت دنیوی مشروع خود می‌رسند.
وی یادآور شد: حماسه اقتصادی نیاز مبرم کشور است و باید دولت‌مردان جدید به‌واسطه راه‌کارهای معقول و مشروع، این حماسه را برای ملت ایران فراهم کنند، اگر مردم و دولت با هم تعامل کنند، حماسه اقتصادی نیز به‌وجود خواهد آمد.
حجت‌الاسلام شریعت‌مدار با تأکید بر اجرای امور اقتصادی به‌دست مردم ابراز داشت: در روایات اسلامی آمده است که می‌بایست امر اقتصاد را به مردم واگذار کرد تا خودشان با تعامل مثبت با هم‌دیگر و تکیه بر موازین شرعی و دوری از گناهانی مانند غبن و ربا، به فعالیت اقتصادی بپردازند و جامعه را به رشد اقتصادی برسانند.
وی تصریح کرد: دولت باید به کار مردم اهمیت دهد و دست مردم را برای کارهای اقتصادی باز بگذارد، اگر دولت به کار و تولید مردم ارزش قائل شود، بازدهی تولیدی در کشور بالا می‌رود و موجب می شود که جامعه از رکود و عقب‌گرد اقتصادی دور شود.
این استاد حوزه در پایان اظهار داشت: اقتصاد که رشد کند، فرهنگ اسلامی نیز رشد می‌کند، اگر حماسه اقتصادی در کشور پدید آید، می‌توان امید داشت که فرهنگ ناب اسلامی نیز گسترش یابد، این همان ارتباط متقابل فرهنگ و اقتصاد است، جمله« کاد الفقر ان یکون کفرا» به ما می‌آموزد که فقر در جامعه موجب از بین رفتن ایمان و فرهنگ می‌شود و باید دولت‌مردان به امر اقتصاد توجه خاص کنند./978/ت302/ی
ارسال نظرات