۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۷۳۱۱۹
آیت الله حسینی بوشهری خواستار شد؛

موضع‌گیری علما در برابر تطبیق‌سازی‌های مهدویت و استفاده از فضای بیداری اسلامی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که در بین فرهیختگان نقش علما نقش کلیدی است به تبیین وظایف حوزه های علمیه و علما در موضوع مهدویت پرداخت.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز در آیین افتتاحیه نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در سالن همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد گفت: اندیشه اعتقاد به منجی منحصر به شیعه نیست گرچه شیعه دارای اختصاصاتی است اما طوایف مختلف مسلمانان و صاحبان ادیان و مکاتب توحیدی و زمینی درباره این مسأله اتفاق نظر دارند که سرانجام این عالم فردی منجی ظهور خواهد کرد که با ظهور ایشان زمین پر از عدل و داد خواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری با طرح این سؤال که آیا برای رسیدن به آن روز باید صرفا منتظر بمانیم و دست روی دست بگذاریم یا نیاز به زمینه سازی دارد؟ اظهار داشت: آنچه که از روایات برداشت می شود این است که تکلیف زمینه سازی بر عهده همه ما است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که روایات اهل سنت درباره وجود حضرت بیش از شیعه است گفت: صحبت کردن درباره خود منجی دیگر ضرورتی ندارد و باید به این سوال پرداخت که آیا زمینه سازی لازم است و اگر هست عالمان دینی و حوزه های علمیه چه نقشی می توانند در این رابطه ایفا کنند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان این‌که چهار دیدگاه روشن درباره زمینه سازی وجود دارد گفت: دیدگاه اول ظهور را مانند قیامت می داند و با توجه به این که اراده بشر در قیامت تاثیری ندارد درباره ظهور نیز می گویند ما تاثیرگذاری نداریم و هر وقت خدا خواست اتفاق می افتد و دیدگاه دوم این است که زمینه سازی برای ظلم لازم است تا ظلم که مقدمه ظهور است فراگیر شدنش فضایی برای ظهور ایجاد می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شناسایی علت های غیبت و رفع آن برای زمینه سازی ظهور حضرت را نگاه سوم دانست و گفت: اما ما معتقدیم در عصر غیبت همان تکلیفی را بر عهده داریم که در زمان ظهور حضرت داشتیم و انسان در عصر غیبت با انسان در عصر معصوم تفاوتش این است که تکالیفی مضاعف بر عهده اوست.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به آیه «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم» گفت: ما معتقدیم ظهور منحصر به اراده خداوند نیست و روایاتی که در آن ها توصیه به دعا برای تعجیل فرج شده است نشان دهنده این است که اراده ما نیز تاثیر دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که از ظهور انتظار داریم مردانی با اراده در کنار حضرت ظهور کنند و سختی‌های آن روزگار را به جان بخرند تا حکومت حضرت مستقر شود اظهار داشت: ما معتقد نیستیم حضرت با اعجاز ظهور می کنند و با اعجاز حکومت می کنند بلکه سختی‌هایی در کار است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این‌که حضرت به یارانی مومن و خاضع در برابر دوستان و ایستاده در برابر دشمنان نیاز دارد گفت: اگر ما زمینه سازی و کادرسازی نکرده باشیم و تربیت انسان‌های صالح صورت نگرفته باشد ظهور به تاخیر می افتد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: روایاتی که بحث انتظار را مطرح کرده اند مقصودشان یک انتظار خشک و بی خاصیت نیست، انتظاری است که در سایه طولانی شدن عصر غیبت انسان‌هایش آب‌دیده شوند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که نظریات و دیدگاه هایی در عصر ما مبنی بر پایان تاریخ مطرح شده است که در آن پیروزی لیبرال دموکراسی برای غرب به عنوان ارمغان مطرح شده است و می گویند در عصر بحران معنا و سرگشتگی تنها راه موفقیت استقرار لیبرالیست است گفت: ما اگر منحرف شویم گرایش به این تفکرها و فضاها پیش می آید.

وی خاطرنشان کرد: جامعه زمینه ساز جامعه ای است که اهداف خود را همسو با اهداف امام زمان(عج) قرار دهد گفت: این تنها آرمان شیعه نیست بلکه زمینه سازی یک بحث استراتژیک جامعه جهانی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که وظیفه حوزه های علمیه منحصر به ایران نیست بلکه فراملی باید زمینه ساز یک حرکت به سوی ظهور باشند تاکید کرد: باید روی تک تک آحاد جامعه سرمایه گذاری کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری درباره نقش حوزه‌های علمیه درباره زمینه سازی و تربیت زمینه ساز گفت: در بین فرهیختگان جامعه نقش علما و روحانیت به علت برخورداری از پشتوانه علمی، شخصیت کاریزما و تاثیرگذاری بر مهندسی افکار عمومی در تربیت انسان های زمینه ساز نقشی کلیدی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که علما نقش تربیتی، دلداری و امیدبخشی در جامعه دارند اظهار داشت: علما باید ویژگی های حکومت جهانی مهدوی را مطرح کنند و مردم را به آن روز امیدوار کنند.

وی افزود: نقش اصلی علما مرزبانی و گسترش فرهنگ اسلامی، همت برای تولید علم و تربیت نسل معتقد صبور و بردبار است که در طول تاریخ می بینیم علمای ما به این شکل بوده اند و با فتواهای خود نقش سازی بزرگی داشته اند مانند تحریم تنباکو.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این‌که علما باید شناخت نسبت به حضرت را بالا ببرند تصریح کرد: معرفت سطحی جواب گو نیست و در جامعه شاهدیم که کسانی که معرفت سطحی دارند به بیراهه می روند و باید معرفتی هوشمندانه داشت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این‌که عده ای دنبال تطبیق سازی و مصداق یابی هستند گفت: این تطبیق سازی‌ها ما را به کج راهه می برد و وظیفه عالمان دین است که در مقابل این فضا موضع بگیرند و نگذارند فضای ارزشمند حکومت مهدوی محدود به فضای موجود شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امر به معروف و نهی از منکر و گناه زدایی در جامعه را وظیفه دیگر علما دانست و گفت: اگر می‌خواهیم جامعه ارزشمندی داشته باشیم باید مردم را با زیبایی های کلام اهل بیت(ع) اسفاده کنیم.

وی با بیان این‌که حوزه های علمیه و عالمان دین نهادی هستند که می توانند تحولات فضای جامعه را هدایت و رهبری کنند خاطرنشان کرد: علما باید از فضای بیداری و خیزش های جوامع استفاده کنند و با ارائه یک مدل مناسب که زمینه ساز است دیگران را در این زمنیه همراه و همدل کنند./959/پ202/ص

ارسال نظرات