۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۷۵۶۳۳
استاد حوزه علمیه قم:

روزه تمرین تقوا و خویشتن داری است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف قرآن و حدیث با بیان اینکه روزه تمرین تقوا و خوشتن‌داری است، گفت: باید با فکر و خویشتن داری رفتار کنیم، کسی که بی تقوا باشد و نتواند خودش را کنترل کند زندگی شیرینی ندارد به خودش و دیگران ضرر می‌زند.
ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد صادقیان، کارشناس مباحث قرآنی و بهداشت روانی در قرآن، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: یکی از عواملی که می‌تواند بهداشت روانی ما را تأمین کند، تقوا است، تقوا یعنی انسان خویشتن دار باشد و بتواند خودش را مدیریت کند، اتفاقاً یکی از اسرار روزه را هم خداوند متعال رسیدن به تقوا ذکر می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید «ای مؤمنان روزه بر شما واجب شده است، همچنان که بر امت‌های قبل از شما هم روزه واجب بوده است برای اینکه با تقوا شوید»، ماه رمضان ماه مهمانی خداوند است، شاید این سؤال پیش آید که این چه مهمانی است که خداوند ما را دعوت می‌کند بعد می‌گوید که نباید چیزی بخوریم یا بیاشامیم، سر این کار رسیدن به تقوا و به تعویق انداختن خواسته است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: چیزی که سبب شیرین شدن زندگی و نظم در جامعه می‌شود و سبب می‌شود که حق مردم در اجتماع پایمال نگردد، وضع قوانین و مقررات است، خدا هم برای ما قوانینی را وضع کرده است، من باید خواسته‌هایم را طوری ارضا کنم که به دیگران آسیب و ضرری نرسانم و طبق خواسته‌های خداوند باشد.

وی افزود: کسی که بخواهد خواسته‌هایش را بدون توجه به خواسته‌های دیگران و بدون توجه به نیازهای دیگران برآورده کند، نمی‌تواند زندگی قشنگی داشته باشد، در تمام جهان، بشر برای خودش قوانینی وضع کرده است و می‌گوید که افراد باید طبق این قوانین رفتار کنند، خدا که خالق ما است، برای ما قوانینی وضع کرده است و می‌فرماید اگر شما بخواهید زندگی قشنگی داشته باشید باید طبق قوانینی که من وضع کردم رفتار کنید.

این کارشناس مباحث قرآنی اظهار داشت: خداوند متعال برای اینکه ما بتوانیم تقوا داشته باشیم، روزه را قرار داده است و می‌گوید، یکی از چیزهایی که سبب می‌شود شما خویشتن داریتان زیاد شود، روزه است، مثلاً شما تشنه می‌شوید، هنگامی که در ظهر ماه رمضان در هوای گرم تابستان شما میل به آب دارید، خویشتن داری می‌کنید، یعنی در عین نیاز به آب، در عین تشنگی، آب نمی‌خورید این تمرین تقوا است.

وی ادامه داد: وقتی تمرین داشته باشید می‌توانید گوش، چشم، زبان، اعضا و جوارح و هیجانات خودتان را کنترل کنید، سر روزه تمرین تقوا است، فرق انسان و حیوان در تعقل او است و چیزی که در دنیا و آخرت سبب شیرینی زندگی می‌شود تقوا و به تعویق انداختن خواسته است.

حجت‌الاسلام صادقیان اظهار داشت: کسی که خشمگین می‌شود ممکن است به طرف مقابلش توهین کرده یا حتی او را کتک بزند، کسی که خویشتن دار باشد این کار را نمی‌کند، جسارت و توهین سبب از بین رفتن شیرینی زندگی می‌شود، حیوان وقتی خشمگین می‌شود کتک می‌زند و فکر نمی‌کند که این کار او درست است یا غلط، کسی که با تقوا باشد تعقل می‌کند و مانند حیوان رفتار نمی‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: باید با فکر و خویشتن داری رفتار کنیم، کسی که بی تقوا باشد و نتواند خودش را کنترل کند زندگی شیرینی ندارد به خودش و دیگران ضرر می‌زند، خداوند متعال این افراد را دوست ندارد، یکی از اسرار روزه با تقوا شدن است با تقوا شدن، به معنای خویشتن داری و مدیریت خواسته‌ها بر اساس برنامه ترسیم شده از سوی خداوند متعال است. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات