۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۷۶۵۴۷
آیت الله خاتمی:

«مرگ بر آمریکا» بد زبانی نیست بلکه اعلام موضع است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی با بیان این که شعار مرگ بر آمریکا دشنام نیست، تولی و تبری را دو اصل مهم در دین مبین اسلام دانست و گفت: این گونه شعارها اعلام موضع و برائت نسبت به کفار است.
آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، در هفتمین برنامه سحرگاهی شبکه استانی کرمان، با تأکید بر لزوم ترویج پاک گفتاری در جامعه، تصریح کرد: قرآن و عترت نمی‏پسندند کسی که عادت به بد زبانی کرده و حرف معمولی او فحش است.

 

وی در ادامه گفت: بنابر آن چه از معصومین به ما رسیده از نشانه‏های انسان کریم این است که اهل فحش دادن نیست که مفهوم اصلی این می‏شود که آدم‏های بی شخصیت اهل فحش دادن هستند.


نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان با اشاره به روایت "سلاح اللئام قبیح الکلام" از امام باقر(ع) گفت: طبق این روایت سلاح افراد پست حرف‏های رکیک است و بر اساس این روایت اگر می‏خواهیم کرامت بیشتری داشته باشیم باید از سخنان قبیح دوری کنیم.

 

وی همچنین تصریح کرد: در روایات دو تعبیر فاحش و متفحش آمده، فاحش به معنی فحش دهنده و متفحش به معنای فحش شنونده؛ که این دو اصطلاح متلازم یکدیگر هستند؛ کسی که حرف رکیک می‏زند، کلام زیبا نخواهد شنید.

 

وی با اشاره به حدیث "ان الفحش و التفحش لیسا من الاسلام" گفت: این سخن حضرت علی(ع) می‏گوید نه فحش دادن و نه فحش شنیدن هیچکدام از اسلام نیست و انسان نباید در مقابل آن سکوت کند و حداقل در مقابل فحش دهنده بایستد و علت فحش دادن را از او بپرسد.


امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این که اگر در مقابل دشنام ایستادگی نکردیم خود به خود فحش دادن هنجار می‏شود، گفت: به همین دلیل است که خداوند فاحش و متفحش را دوست ندارد.

 

وی همچنین اظهار داشت: نکته دیگری که در روایات به آن پرداخته شده این است که بدترین آدم‏ها، آن‏هایی هستند که مردم از زبان آن‏ها می‏ترسند و جایگاه این گونه افرادی جهنم است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از پیامبر اکر(ص) نقل شده که از بدترین بندگان خدا کسی است که مردم بدشان می‏آید با او همنشین باشند زیرا حرف معمولی او فحش است.


وی با اشاره به روایت " مَنْ خَافَ النَّاسُ لِسَانَهُ فَهُوَ فی النار" گفت: امام صادق(ع) در این گفتار بیان می‏‎کنند، کسی که مردم از زبانش بترسند جایگاهش جهنم است.

 

استاد درس خارج حوزه همچنین ابراز داشت: عفت کلام این است که مؤمن زبانش را از حرف‏های بد نگه دارد حتی برای دین هم حرف بد نزند؛ دلیل این نکته خود قرآن است که می‏گوید،" وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ " شما به کفار فحش ندهید که اگر به آن‏ها توهین کردید آن‏ها هم به خدا فحش می‏دهند.

 

وی با اشاره به جنگ صفین اظهار داشت: در جریان آن برخی از بزرگان اصحاب علی (ع) به اصحاب معاویه دشنام می‏دادند که حضرت علی (ع) آن‏ها را از این کار منع کردند و گفتند به جای دشنام دادن روشنگری و راه باطل آن‏ها را برایشان تبیین کنید و به آن‏ها بفهمانید که در بیراهه هستند و نیازی نیست کفار را با حرف‏های رکیک سر جای خودشان بنشانید.

 

آیت الله خاتمی با تأکید بر این که بر اعلام موضع نمی‏توان اسم دشنام را گذاشت، گفت: شعار "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" اعلام موضع است و این شیوه خود قرآن است که می‏گوید، " مُوتوا بِغَیضِکُم" و نباید کسی این اعلام موضع‏ها را تعبیر به دشنام کند.

 

وی اظهار داشت: مرگ بر آمریکا ابراز برائت است چون مسلمان هم باید تولی داشته باشد و هم تبری، تولی یعنی ابراز ولایت و محبت خدایی و تبری به معنای ابراز نفرت خدایی است.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مسلمان هم مهر مقدس دارد "رُحَمَاء بَیْنَهُمْ" و هم خشم مقدس دارد"اشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ"./9702/پ202/ج

 

ارسال نظرات