۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۱۸۱۴۳۲
جلسه دفاعیه پایان‌نامه‌های حوزوی؛

رشوه

خبرگزاری رسا ـ جلسه دفاعیه پایان نامه «رشوه» که از سوی پژوهش‌گر حوزوی«محمدرضا فرجی» تدوین شده بود، در اتاق دفاعیات مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد.
جلسه دفاعيه رساله علمي سطح 3 با حضور آيت الله موسوي جزايري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه دفاعیه پایان نامه «رشوه» که از سوی محقق حوزوی «محمدرضا فرجی» تدوین شده است، پنج‌شنبه 31 مردادماه ساعت 18 در اتاق دفاعیات مدرسه دارالشفا قم برگزار شد.
داوران و اساتید این پایان نامه سطح چهارم حوزوی، حجج‌اسلام و اساتید «مقیسه، محسنی پاک، رحمانی سبزواری» بودند که به نفد و بررسی این پایان‌نامه پرداختند.
در ابتدای این جلسه دفاعیه، حجت‌الاسلام فرجی، نویسنده مقاله «رشوه» به دفاع از رساله علمی خود پرداخت و گفت: در این رساله ابعاد اصلی رشوه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و حرمت رشوه را توسط آیات و روایات زیادی ثابت کرده ایم.
وی ادامه داد: درج آیات مختلف درباره رشوه و جمع بندی آنها، استدلال به روایات مختلف درباره رشوه و بررسی آنها از نظر سند و دلالت، بحث درباره قاعده « لاضرر» و استدلال به آن درباره رشوه، بررسی مراسیل شیخ صدوق و موشکافی آنها، بررسی رشوه در جامعه و آثار زیان‌بار آن از مزیت‌های این رساله علمی است.
در ادامه این جلسه دفاعیه، اساتید داور به نقد این رساله پرداختند و نظرات و اشکالات خود را درباره رساله «رشوه» بیان کردند که  «ذکر متن و ترجمه آن در کنار هم، ذکر تفاصیل زیاد در متن که کارآیی برای بحث رساله ندارد، ذکر روایاتی که ربطی به بحث رشوه نداشته است، ذکر سلسله سند در متن رساله، روایات خوب معنا نشده است، اشکال در مراسیل شیخ صدوق و عدم بررسی استدلال به این روایات، ضعف ترجمه، عدم کارآیی قاعده لاضرر در این بحث رساله علمی، نارسایی در ذکر قاعده: الشروط مطلقا لاتقابل بجزء من الثمن، زیاد بودن مباحث حاشیه ای در متن رساله، عدم کاربردی بودن رساله، خارج شدن از بحث فقهی رساله و پرداختن به موضوعات اجتماعی» از مهم‌ترین نقدهایی بود که بر رساله «رشوه» وارد ساختند.
در ادامه این جلسه، اساتید مشاور و راهنما و نویسنده رساله«رشوه» به دفاع از نقدهای موجود پرداختند و در پایان جلسه با رأی اساتید داور، این رساله با نمره مطلوب دفاع شد./978/پ203/ی
ارسال نظرات