۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۸۲۷۹۰
کارشناس حوزه مباحث فرهنگی:

پیام تصاویر در خواب هم به انسان تلقین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث فرهنگی گفت: چشم ما تصاویر را بایگانی نمی‌کند که به فراموشی بسپارد، بلکه پیام‌هایی را که تصاویر به همراه خودشان دارند را بارها تکرار و تلقین می‌کند.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید هادی عظیمی، کارشناس حوزه مباحث فرهنگی، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث تصاویر لوازم‌التحریر و تأثیرات آن روی بچه‌ها پرداخت و گفت: چشم انسان مثل یک دوربین حساس فیلم برداری است که از تمام تصاویر اطراف فیلم برداری می‌کند.

وی ادامه داد: چشم ما تصاویر را بایگانی نمی‌کند که به فراموشی بسپارد، بلکه پیام‌هایی را که تصاویر به همراه خودشان دارند را بارها تکرار و تلقین می‌کند، حتی در خواب، پیام‌های تصاویر اطراف ما و تصاویری که انسان هر روزه با آن سر و کار دارد حتی در خواب به انسان تلقین می‌شود و شخصیت انسان را شکل می‌دهد، در واقع این پیام‌ها می‌تواند شخصیت یک انسان و دانش آموز را به جایی برساند که از شیطان بدتر شود.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: این تصاویر همان‌گونه که می‌تواند بچه‌ها را شیطانی کند، برعکسش هم هست که اگر انسان جملات، تصاویر و کلمات زیبا را ببینید و در روز با این‌ها سر و کار داشته باشد خود به خود بدون زحمت، انسان در مسیر تکامل پیش می‌رود.

وی افزود: اگر یک آمار سرانگشتی از تصاویری که روی دفاتر و لوازم‌التحریر است بگیریم خواهیم دید که یک دانش آموز در طول روز فقط چهار یا پنج بار عکس روی دفترش را می‌بیند، که در طول سال 1200 مرتبه می‌شود، این پیام‌های منفی که به ذهن بچه مخابره می‌شود، می‌تواند نوع نگاه، پوشش، خیالات و اخلاق بچه را تغییر دهد.

حجت‌الاسلام عظیمی اظهار داشت: شاید بعضی پدر و مادرها بگویند این پیام‌ها ملموس نیست و چیزی که ملموس نیست نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، بارها گفته شده است که اتفاقاً تأثیر ناخودآگاه غیر ملموس است، اگر والدین دوست دارند که این پیام‌ها به ذهن بچه‌ها مخابره و حک شود، باید بدانند پیام این تصاویر این است که اگر می‌خواهی جلب توجه کنی باید مانند باربی و دیگر تصاویر نیمه عریان باشی.  

وی ادامه داد: از دیگر پیام‌های این تصاویر این است که ارتباط با جنس مخالف اصلاً چیز بدی نیست، این پیامی است که به صورت ثابت به بچه‌های ما مخابره می‌شود و ممکن است فرزندان ما حتی قبل از سن بلوغ ارتباط با نامحرم را در زندگی‌شان تجربه کنند، پیام دیگر این تصاویر این است که دنیا بر اساس شانس و جادو پیش می‌رود و اصلاً بر مدار اعمال درست و سعی و تلاش  نیست، این سبب می‌شود بچه‌ها تنبل و خیالاتی شوند.

این کارشناس مباحث فرهنگی افزود: پیام دیگر این است که دنیا یک منجی می‌خواهد که بهتر از آمریکایی‌ها کسی نمی‌تواند منجی همه مردم باشد، الآن ما در فضایی زندگی می‌کنیم که آمریکا به هر کجا می‌خواهد حمله می‌کند و خود را منجی همه مردم می‌داند، خودش از طریق تروریست‌ها بمب شیمیایی بر سر مردم می‌اندازد و بعد خودش را به عنوان منجی نشان می‌دهد که هر کجا ظلمی شود ما به کمک مردم می‌شتابیم.

وی به ادامه آسیب‌های این تصاویر پرداخت و گفت: این تصاویر می‌گویند دختر و پسر فرقی ندارند، این گونه نیست که دختر برای عرصه تربیتی و پسر برای عرصه تولید آفریده شده باشد، دختر و پسر هر دو برای تولید و کارهای سخت هستند، آن‌ها دارند هویت دختران و زنان را از آن‌ها می‌گیرد، آسیب و پیام دیگر این است که برای قهرمان بودن باید انسانیت را کنار گذاشت.

این کارشناس تربیت گفت: گاهی اوقات تصاویری که به کار می‌برند تصاویر انسان نیست، اما انسان نمای آهنی است، این نشان می‌دهد که تمرکز بر روی قدرت است، انسانیت مهم نیست، عواطف و احساسات مهم نیست، پیام دیگر زندگی شاد با موسیقی و ساز و آواز است، به بچه‌ها القا می‌شود که زندگی بدون موسیقی مطرب، شاد و با طراوت نیست، عکس گیتار، آلات موسیقی و نوازندگان، حاکی از این موضوع است.

وی اظهار داشت: پیام دیگر این تصاویر این است که خجالت در زمینه عشق معنا ندارد، این پیام‌ها را به وضوح به فرزندان ما مخابره می‌کنند که نتیجه القای این پیام‌ها فراموشی حیا و عفت، نهادینه شدن ارتباط با جنس مخالف حتی در سنین پایین و فروپاشی خانواده در سنین بالاتر و توقف زندگی فقط در همین سطح لذات ظاهری می شود.

حجت‌الاسلام عظیمی افزود: پیام این تصاویر فکر نکردن به ارزش‌های معنوی، بی رغبتی به سبک زندگی اسلامی و بومی، عشق و علاقه به زندگی غربی و مدرن، دوری از تعقل، افتادن به ورطه خیال پردازی، ترویج مفاهیم ضد دینی، ترویج مکاتب خاص فکری که پایه‌ای جز خرافات ندارد و محبوبیت قهرمان‌های غربی به عنوان منجیان بشریت است، ما باید بدانیم که ترویج این تصاویر در کشور ظلم در حق بچه‌ها است. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات