۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۸۳۶۰۵

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ شرکت بیش از 1100 نوجوان در برنامه‌های ورزشی مجتمع نور، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در دهه کرامت در بخش مرکزی قم و دیدار اعضای کانون شاعران و مداحان قم با آیت‌الله میلانی برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام عبدالعلی غلامی، مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور قم به تشریح فعالیت‌های ورزشی مجتمع فرهنگی تبلیغی نور پرداخت و گفت: هزار و 112 نفر در برنامه‌های ورزشی و شنا فعالیت می‌کنند که برخی از فعالان استخر نور موفق به کسب مدال‌های رنگین کشوری شدند.
وی افزود: ورزش آبی در این مجتمع رشد بسیار مناسبی داشته که استعداد و ظرفیت‌های جوانان و نوجوانان شناسایی و پرورش داده می‌شود.
مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور ادامه داد: تیم شنای قم بسیار قوی و فعال است که برخی از فعالان استخر نور موفق به کسب مدال‌های رنگین کشوری شدند.
حجت‌الاسلام غلامی درباره دیگر ورزش‌های ارائه شده این مجتمع اظهار داشت: ورزش رزمی از دیگر ورزش‌های این مجتمع است که با فعالیت گسترده خود، اعضای این تیم ورزشی در آخرین اردوهای اعزامی که مسابقات فیلیپین بود، موفق به کسب مدال دوم بین‌المللی شدند.
حوزه هنری قم با «ماه معصوم» به استقبال دهه کرامت می‌رود
نمایش «ماه معصوم» تولید حوزه هنری استان قم، کاری از گروه آئین در یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی به روی صحنه خواهد رفت.
به گفته کورش زارعی کارگردان این نمایش، «ماه معصوم» طی چهار روز برگزاری این جشنواره که هم‌زمان با دهه کرامت خواهد بود، دو اجرای عمومی خواهد داشت.
وی درباره موضوع این نمایش گفت: نمایش ماه معصوم که برگزیده هفتمین دوره تئاتر رضوی است، داستان سفر حضرت معصومه(س) از مدینه به قم را روایت می‌کند.
در این نمایش هنرمندانی چون انوش معظمی، محمدرضا آزاد، وفا طرفه، مجید امیری، جواد پیروزی، جواد زرنوش، الهام سادات رسولی و کورش زارعی به هنرنمایی خواهند پراخت.
یازدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی که به مرور آثار ده دوره گذشته می‌پردازد، از 20 تا 24 شهریور ماه در شهر مشهد برگزار می‌شود.
دیدار اعضای کانون شاعران و مداحان قم با آیت‌الله میلانی
اعضای کانون شاعران و مداحان استان قم با آیت‌الله میلانی دیدار و گفت‌وگو کردند.
استاد محمدعلی مجاهدی، رییس کانون شاعران و مداحان استان قم در این دیدار اظهار کرد: قلمرو موضوعی شعر دینی در زبان فارسی حدود 1100 سال سابقه دارد و در این‌باره پیشینه مکتوب به صورت سند وجود خواهد داشت.
وی گفت: در سده سوم در قم 40 شاعر شیعی زندگی کرده‌اند که به هر دو زبان فارسی و عربی مسلط بوده‌ و این افراد از دوستداران سرسخت اهل بیت(ع) بودند.
رییس کانون شاعران و مداحان استان قم افزود: اشعار فارسی ابوجعفر عطار قمی از نظر دلنشینی، زیبایی و غنای محتوایی به مراتب بهتر از رودکی سمرقندی است ولی متأسفانه چون شیعه حضرت علی(ع) بوده، یک بیت از اشعار وی باقی نمانده است.
مجاهدی با بیان این‌که تاریخ قم به زبان عربی نگاشته شده و مجددا به زبان فارسی ترجمه شده است گفت: وضع شعر آیینی به زبان فارسی قدمت باشکوهی دارد و متأسفانه مرور زمان، دخالت برخی قرائت‌های ناخواسته و نامستند و واردشدن مطالب واهی و خرافی و گزاف، اصل متن را به حاشیه برده است.
در ادامه این دیدار آیت‌الله میلانی با تشکر از حضور کانون مداحان استان قم سخنان استاد مجاهدی را تخصصی ذکر کرد و در ادامه بیان داشت: در شعر استعارات، کنایات و اقسام کلمات فراوان است و این موارد از محسنات شعر شمرده می‌شود.
وی با اشاره به اشعار حافظ افزود: در اشعار حافظ از می بسیار سخن گفته شده است ولی این الفاظ بر معنای حقیقی خود نیست و برای این الفاظ معنای خاصی در نظر گرفته می‌شود و اصطلاح است.
آیت‌الله میلانی خاطرنشان کرد: برخی از اساتید فقه همانند میرزا کاظم تبریزی با توجه به اشعار بعضی از شعرا گفته است، اگر قرار باشد تمامی الفاظ را به معنای حقیقی مطرح کنیم باید تمام شعرا را متهم به فسق و فجور کنیم.
وی در ادامه گفت: اشعاری که بعضی از شعرا در حجت اهل‌بیت(ع) سروده اند و دارای کلمات فوق باشد و منظور معنای لغوی باشد کفر است و طبق آیات و روایات ائمه اطهار عبد خدای متعال می‌باشند، شریک خدا نیستند و باید بدانیم خلقت ما به دست خدا و تمام شؤون و موت ما به دست او است.
برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه همسران طلاب در قم
مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور از آغاز دور جدید کلاس‌های آموزشی ویژه همسران طلاب از مهرماه در این مجتمع خبر داد.
حجت‌الاسلام عبدالعلی غلامی با تشریح فعالیت‌های مجتمع فرهنگی تبلیغی نور اظهار کرد: این مجتمع در سال 1376 تأسیس شد و با وجود فعالیت‌‌های سازمانی خود، امکانات رفاهی و ورزشی مناسبی را در اختیار جوانان قرار داده است.
وی با اشاره به برگزاری های دوره های مختلف فرهنگی و تبلیغی در این منطقه افزود: بیش از 103مسجد هم اکنون به شکل گسترده در این منطقه فعال هستند که این مجتمع از لحاظ تأمین ائمه جماعات با مساجد همکاری داشته و تاکنون توانسته با ارتباط مناسب خود جوانان زیادی را در قالب برنامه های فرهنگی به مساجد و به این مجتمع جذب کند.
 
مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور، با بیان این‌که این مجتمع وابسته به اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم است، اظهار کرد: پرداختن به بحث گفتمان‌های دینی و پاسخ به شبهات و سؤالاتی که در حوزه مسائل اعتقادی به ویژه در بین نسل جوان مطرح است، ‏یکی از وظایف این مجتمع است.
وی افزود: در همین راستا‏ با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و رویکردهای جدید مجتمع در شروع سال تحصیلی جدید برنامه‌های گسترده و ویژه‌ای را به صورت منظم در دبیرستان‌های منطقه نیروگاه و امامزاده ابراهیم(ع) خواهد داشت.
حجت‌الاسلام غلامی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای ائمه مساجد این منطقه، اجرای برنامه‌های اوقات فراغت به ویژه در ایام تابستان، برگزاری اردوهای تفریحی فرهنگی برای نوجوانان این منطقه و برگزاری دوره‌های سبک زندگی اسلامی برای خانواده‌ها از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مجتمع فرهنگی تبلیغی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به حضور فعال اساتید حوزوی در این برنامه‌ها خاطرنشان کرد: علاوه بر این برنامه‌ها در طول سال برنامه‌های آموزشی برای همسران طلاب نیز به صورت مرتب در این مجتمع برگزار می‌شود که دور جدید این کلاس‌ها از مهرماه آغاز خواهد شد.
برگزاری مسابقه حفظ زیارتنامه حضرت معصومه(س) وامام رضا(ع) در قنوات
رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات از برگزاری مسابقه حفظ زیارتنامه حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به مناسبت دهه کرامت در بخش مرکزی قم خبر داد.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات اظهار داشت: همزمان با میلاد دو نور از اهل بیت پیامبر اعظم(ص) در دهه اول ذی القعده، حضرت فاطمه معصومه کریمه اهل بیت(س) و برادر گرامی آن حضرت امام رضا(ع) هشتمین ستاره آسمان امامت و ولایت، اداره تبلیغات اسلامی قنوات برای گرامی‌داشت این ایام مسابقه‌ای در بین برادران و خواهران بخش برگزار می‌کند.
وی افزود: این مسابقه برای خواهران حفظ زیارتنامه کریمه اهل بیت و برای برادران حفظ زیارتنامه امام هشتم امام موسی الرضا(ع) است.
وی هدف از این مسابقه را آشنایی بیشتر با مضامین زیارتنامه‌ها و توجه به مقام و منزلت ائمه بزرگوار و جایگاه آنان اعلام کرد.
آموزش دانشجویان هتل‌داری باید اسلامی شود
مدرس حوزه علمیه مشهد گفت: آموزش‌هایی که به دانشجویان هتل‌داری می‌دهیم کاملا غربی است و از روی نمونه‌های غربی الگوبرداری شده است و ما باید برای دستیابی به اهدافمان در زمینه الگوی اسلامی در هتل‌داری این آموزش‌ها را اسلامی کنیم.
حجت‌الاسلام جواد ارشادی‌نیا در نخستین هم اندیشی «میزبانی در سبک زندگی اسلامی» اظهار کرد: طرح موضوع کاملا جالب بوده و در این ایام کاملا ضروری است که در این مورد بیاندیشیم و الگویی را به جامعه ارائه کنیم.
وی با اشاره به ضرورت بررسی پیشینه اسلامی این موضوع گفت: در قرآن و روایات توجه زیادی به میزبانی و مهمان‌نوازی شده است و ما باید عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم.
مدرس حوزه علمیه مشهد با اشاره به این‌که واژه گردشگری زیاد مناسب نیست، گفت: واژه ضیافت واژه بسیار مناسبی است و این جلسه باید تلاش کند که واژه ضیافت و زیارت را در جامعه نهادینه کند.
وی ادامه داد: علاوه بر واژه‌های زیارت و ضیافت، واژه سیاحت را نیز داریم که علاوه بر معنی گردشگری مقداری بار فرهنگی دارد.
ارشادی‌نیا تصریح کرد: ضیافت دو بخش دارد که بخشی مربوط به میزبان و بخشی دیگر مربوط به میهمان است و الگوی ما نیز از اینجا شروع می‌شود.
وی با اشاره به این‌که خداوند بهترین میزبان است گفت: صفاتی مانند کریم بودن، شکور بودن، غفور بودن و بخشنده بودن نشان می‌دهد ذات خداوند بهترین الگو در میزبانی است.
این مدرس حوزه علمیه مشهد با اشاره به داستان حضرت مریم در قرآن گفت: خداوند کیفیت میزبانی را در قرآن به خوبی بیان کرده است و همچنین در روایاتی از پیامبر و امامان اهمیت این موضوع به روشنی بیان شده است.
وی با اشاره به خطبه ضیافت حضرت علی (ع) گفت: حضرت علی(ع) یکی از استاندارانش را به علت برگزاری میهمانی تجملی و دعوت نکردن از فقرا در میهمانی توبیخ می‌کنند.
بررسی انتخابات شورای هیئات مذهبی نیروگاه در مجتمع فرهنگی تبلیغی نور قم
جلسه بررسی انتخابات شورای هیئات مذهبی نیروگاه با مدیریت مجتمع فرهنگی تبلیغی نور قم در این مجتمع برگزار شد.
جلسه بررسی انتخابات شورای هیئات مذهبی نیروگاه و امامزاده ابراهیم با حضور مدیر مجتمع فرهنگی نور و بعضی از فعالان شورای هیئات مذهبی برگزار شد.
در این جلسه راهکارهای مشارکت هیئات مذهبی با مجتمع فرهنگی تبلیغی نور، مسائل فرهنگی منطقه و انتخابات شورای هیئات مذهبی بررسی شد.
حجت‌الاسلام غلامی، مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور در این جلسه ابراز امیدواری کرد که تعداد زیادی از مسؤولان هیئات مذهبی در این انتخابات شرکت کنند.
وی افزود: مجتمع فرهنگی تبلیغی نور از هیئات مذهبی منطقه نیروگاه و امامزاده ابراهیم حمایت می‌کند.
اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در دهه کرامت در بخش مرکزی قم
به همت اداره تبلیغات اسلامی قنوات و شورای هیئات مذهبی مراسم سخنرانی و مولودی خوانی در تمامی مساجد و تکایای بخش مرکزی قم در حال اجرا است.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و نام گذاری دهه کرامت گفت: بهترین فرصت آشنایی ما با این مشعل‌های هدایت و انسان ساز همین ایام است.
وی اظهار داشت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته اداره تبلیغات اسلامی، برنامه‌های فرهنگی مذهبی مختلفی را در این بخش در حال اجرا دارد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات افزود: با هماهنگی که با شورای هیئات مذهبی شده در تمامی مساجد و تکایا هر شب مراسم سخنرانی از سوی ائمه محترم جماعت شهر و روستاهای تابعه برگزار می‌شود.
وی در ادامه افزود: برگزاری مسابقات فرهنگی، مولودی خوانی از سوی مداحان اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این دهه با کرامت است./907/پ202/ی
ارسال نظرات