ضرورت فراگیری زبان های زنده دنیا از سوی طلاب
حجت الاسلام علی اصغر گرجی، معاون تهذیب حوزههای علمیه استان همدان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در منطقه غرب ابراز داشت: حوزههای علمیه همچون چشمه خروشان و دریایی بی کران هستند که به مرور زمان گوهرها و مرواریدهای بسیاری را پرورش میدهند و آنها را به دنیای خارج عرضه میکنند.
وی افزود: اکنون حوزههای علمیه این قدرت را دارند که علمای بسیاری را پرورش داده و به جامعه عرضه کنند.
معاون تهذیب حوزههای علمیه استان همدان در ادامه با اشاره به دلایل مدرک گرایی در حوزههای علمیه اظهار داشت: اصل رواج مدرک گرایی شاید دلایل بسیاری داشته باشد که مقایسه کردن حوزه با دانشگاه و وجود مدرک گرایی در بدنه جامعه از نمونههای بارز آن است.
وی ادامه داد: رواج مدرک گرایی در کشور از سوی غربیها صورت گرفته است اما ما به این موضوع اهمیت نمیدهیم و مدارج علمی و مهارتهای فردی را در نظر میگیریم.
حجت الاسلام گرجی به بهترین راه برای جلوگیری از مدرک گرایی در حوزههای علمیه اشاره کرد و بیان داشت: برنامه ریزی برای پرورش طلاب با اخلاق و توجه مسؤولان به اخلاق و مهارت طلاب بهترین راهکار برای مبارزه با مدرک گرایی است.
وی در ادامه از یکسان نبودن مدارک اعطایی و تعداد واحدهای درسی در حوزه علمیه انتقاد کرد و گفت: ممکن است جوانی که وارد حوزه علمیه میشود و مدت زیادی را به تحصیل دوروس حوزوی میپردازد پس از گذشت زمان طولانی و دریافت مدرکی کم ارزش تر از مدرک دوستان خود در دانشگاه با کاهش انگیزه مواجه شود و دیگران را هم از ورود به حوزه علمیه باز دارد.
معاون تهذیب حوزههای علمیه استان همدان پرورش مبلغان حوزوی برای اعزام به خارج کشور را یک اصل برای حوزههای علمیه دانست و خاطرنشان کرد: با موج بیداری اسلامی در جهان و گرایش مردم به دین مبین اسلام نیازمند اعزام مبلغانی به خارج از کشور هستیم؛ از این رو در عصر ما مطلوب است طلاب با زبانهای بین الملی آشنایی پیدا کنند تا بتوانند آیین اسلام را در جهان به بهترین شکل به گوش جهانیان برسانند.
وی از پیش نیازهای آموزش زبان در حوزههای علمیه هم سخن گفت و ابراز داشت: تدوین متون آموزشی حوزه علمیه متناسب با فضای فرهنگی و علمی حوزه علمیه، تربیت استادان گوناگون و فرهنگ سازی یادگیری زبان خارجی در بین طلاب از پیش نیازهای فراگیری آموزش زبان های خارجی در حوزههای علمیه است.
حجت الاسلام گرجی بر آشنایی طلاب با ادیان گوناگون جهان تأکید و تصریح کرد: جای تدوین کتابی برای آشنایی طلاب با ادیان گوناگون جهان در حوزههای علمیه خالی است؛ چرا که این مسأله میتواند به نقض ادیان از سوی طلاب و اثبات دین اسلام به جهان کمک شایانی کند./957/ت302/غ