۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲
کد خبر: ۱۸۶۰۱۱

خبرهای کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش بصیرت خانواده اوقاف، حضور بیش از هفتاد نخبه قرآنی در مشهد، تولید مستند «انتهای فلسطین جنوبی»، برگزاری مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن در گناباد و ثبت بیش از دو هزار موقوفه در سبزوار، عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، همزمان با روز زیارتی امام رضا(ع) همایش بصیرت خانواده اوقاف عصر دیروز در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 

در این همایش که با حضور بیش از 600 نفر از کارکنان اداره کل و خانوادهایشان برگزارشد بعد از تلاوت قرآن، زیارت امین الله، مداحی، حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی در خصوص ابعاد زیارت بیان کرد: زیارت یعنی کرنش فرو دستان در مقابل فرا دستان که این شرط و حکم عقل است اما برخی این را نمی فهمند و در بحث منطق و عقل کم می آورند.

 

حجت الاسلام واعظ موسوی در ادامه افزود: یک توصیه دیگر زیارت تجدید خاطره است چرا که فرد را به پیشینه جدا شده از خود برمی گرداند.

 

وی گفت:شیعه  دارای  اقیانوس عظیمی از منابع، فضائل و زیبایی های اهل بیت  است که برای بهره بردن از آن نیازمند  شناخت معرفت، اندیشه و نگاه امام(ع) است .

 

وی ابراز کرد: شناخت کار روشن فکرانه نیست بلکه باورهایی است که داریم که این باورها ارزشش از علم هم بالاتر است و این جنایت است که انسان از راه علم به باور برسد و جنایت بالاتر زمانی است که فرد بخواهد باورهایش را علمی کند که این برگشت به عقب است.

 

مستند انتهای فلسطین جنوبی در مرکز خراسان رضوی ساخته شد 

 مستند «انتهای فلسطین جنوبی» روایت دیدار  هشت جانباز قطع نخاعی استان خراسان رضوی با رهبر معظم انقلاب است که در هشت قسمت 25دقیقه ای با هدف شناساندن و نمایاندن مدل زندگی جهادی  و انقلابی، به خانواده ایرانی در شبکه استانی سیمای خراسان رضوی تهیه شده است.

 

انتهای فلسطین جنوبی زندگی این هشت جانباز قطع نخاع گردنی را از زوایای مختلف به مخاطبان در قالب یک مستند محض نشان می دهد.

 

 گفتنی است قهرمان همه این داستان  همسران  این جانبازان هستند.

 

چگونگی گذران  زندگی روزمره از جمله استراحت، غذا خوردن، نماز خواندن، مراوده  با دوستان، آشنایان،  ورزش  کردن، مشکلات موجود در ساختارهای شهری برای جانبازان  ، فعالیت های اجتماعی این عزیزان و ... در این برنامه به نمایش گذاشته می شود.

 

همچنین در هر قسمت از این مستند، آسایشگاه جانبازان به عنوان خانه دوم آنان با اهداف درمانی، ورزشی و ... نیز نشان داده می شود.

 

اوج این مستند که به کارگردانی هادی حاجتمند تولید شده است، دیدار جانبازان قطع نخاعی با رهبر معظم انقلاب و تفقد   ایشان  و لحظات نابی که در این دیدار  رقم می خورد، می باشد.

 

70 نخبه قرآنی در مشهد ساکن هستند

دبیرستاد اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور گفت : برای نخستین بار500 نخبه جوان و نوجوان قرآنی طی یکسال اخیر در استانهای کشور شناسایی شدند.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم ، حسین مقدم کیا روز دوشنبه  افزود:  بررسیها نشان می دهد بیشترین نخبگان قرآنی درشهرهای مشهد ، اصفهان و تبریز ساکن هستند.

 

وی اظهارداشت: این نخبگان طی یک سال اخیر ازبین پنج هزارنوجوان و جوان پسر بین سنین 10 تا 16 سال مستعد تلاوت قرآن شناسایی و درگروه های سنی مختلف سازماندهی شدند.

 

دبیرستاد اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور گفت : موسسات قرآنی زیرپوشش طرح ملی تلاوت قرآن نقش ارزنده ای در شناسایی نخبگان قرآنی برعهده دارند.

 

مقدم کیا افزود: با شناسایی این نخبگان  آموزش های ویژه تلاوت قرآن در زمینه تجوید ، صوت لحن ، ترجمه ومفاهیم به آنان ارایه می شود.

مقدم کیا افزود: شناسایی نخبگان قرآنی دربین نوجوانان و جوانان از جمله اهداف اجرایی طرح مذکور است.

                                                                                                                   

 سهمیه ثبت نامی گناباد در سی وششمین دوره مسابقات قرآن کریم استان تکمیل شد

رضا طالبیان، رییس اداره اوقاف شهرستان گناباد در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص تکمیل سهمیه ثبت نامی در نظر گرفته شده شهرستان در سی وششمین دوره از مسابقات قرآن کریم  بیان داشت: طی چهار جلسه ای که در ستاد با حضور فرماندار به عنوان رئیس ستاد، امام جمعه و روسای شهرستان برگزار شد تمهیدات لازم برای تکمیل سهمیه 10 هزار نفری شهرستان به عمل آمد.

 

 وی ادامه داد: در اولین جلسه ستاد سهمیه ادارات و اعضای ستاد مشخص شد و از طریق سایت ها و خبرگزاری های شهرستان از جمله گناباد بیست، گناپا و صبح گناباد تبلیغات ثبت نام مسابقات آغاز شد.

 

طالبیان گفت: علاوه بر اعضای ستاد که متشکل از فرمانداری، اداره تبلیغات، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی،مجمع قاریان شهرستان،آموزش و پرورش،بنیاد شهید، اداره ارشاد و جهاد کشاورزی هستند اداره استاندارد،تعاونی روستایی،اداره بهزیستی، اداره زندان، هلال احمر، سازمان حمل و نقل شهرداری همکاری شایسته ای در این راستا داشتند.

 

مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن در گناباد برگزار می‌شود

محمود پورباقر، مسؤول امور فرهنگی بیان داشت: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناباد در نظر دارد مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه سرایی و همخوانی قرآن را طبق سنوات قبل ویژه عموم و بدون تعیین شرایط سنی برگزار کند.

 وی با بیان این که رشته اذان با شرط سنی و فقط مخصوص برادران است، اظهار کرد: مسابقات این رشته در دو گروه سنی زیر 16 سال و بالای 16 برگزار می‌شود.

 

 این کارشناس فرهنگی با اشاره به اطلاع‌رسانی کامل برای برگزاری این مسابقات در سطح شهرستان افزود: تبلیغات مسابقات مذکور به ادارات آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزشگاه‌های بخش‌های کاخک و مرکزی گناباد، کانون‌های فرهنگی مساجد، بین خدام مساجد برای نصب و ستادهای نماز جمعه گناباد و بخش کاخک برای توزیع و اطلاع‌رسانی عموم مردم و نمازگزاران ارسال شده است.

 

 بیش از دو هزار موقوفه در سبزوار وجود دارد

 حجت‌الاسلام محمد صفرپور، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار، با بیان این که 340 موقوفه از 2 هزار و 306 موقوفه دارای متولی بوده و هزار و 966 موقوفه متصرفی این اداره است، بیان کرد: اغلب موقوفات این شهرستان جهت برگزاری روضه‌خوانی و اطعام عزاداران سید الشهدا(ع) وقف شده است.


سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار افزود: شهرستان سبزوار با بخش‌های رودآب، مرکزی و ششتمد و همچنین شهرستان خوشاب دارای 8 هزارو 510 رقبه  است.


وی در خصوص طرح احسان ماندگار با اشاره به اجرای این طرح جهت همگانی کردن سنت حسنه وقف بیان کرد: با اجرایی کردن این طرح، وقف توسط سطح عموم و دهک‌های پایین جامعه نیز انجام می‌شود که این برنامه جهت پشتیبانی از کارهای فرهنگی بقاع متبرکه،حسینیه‌ها،مساجدو...صورت گرفته است.

 

حجت‌الاسلام صفرپور با اشاره به اینکه این طرح در قالب بیمه عمر انجام می‌شود، افزود: در طرح احسان ماندگار افراد در کنار بیمه‌نامه، وقف‌نامه هم پر کرده و 20 الی 100 درصد سود بیمه عمر خود را وقف می‌کنند.

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در پایان با اشاره به اینکه این طرح وارد فاز اجرایی شده اظهار داشت: علاوه بر بهره مندی از مزایای بیمه عمر ارائه کارت جهت خرید از فروشگاه‌های سطح شهر از دیگر مزایای این طرح است.

 

ثبت نام 555 نفر در رشته حفظ کل سی و ششمین دوره از مسابقات قرآن کریم

تاکنون از میان دویست هزار نفر از ثبت نام کنندگان، بیش از پنج هزار  نفر در رشته حفظ سی جزء قرآن کریم در سی وششمین دوره از مسابقات قرآن کریم ثبت نام کرده اند.

 

از تعداد کل به تفکیک در رشته قرائت بیش از 66 هزار نفر، در رشته ترتیل بیش از 45 هزار نفر ،در رشته های حفظ یک جزء بیش از 17 هزار نفر، حفظ 5 جزء بیش از 10هزار نفر، حفظ 10 جزء 749 نفر، حفظ 20 جزء 239 نفر و حفظ کل قرآن  555 نفر شرکت کرده اند.

 

لازم به ذکر است در رشته مفاهیم قرآن کریم در این دوره از مسابقات  تاکنون بیش از 73000 نفر ثبت نام نموده اند.

 

گفتنی است از بین کمیته های شرکت کننده در این دوره از مسابقات کمیته روستایی با بیش از 43 هزار بیشترین آمار ثبت نامی را به خود اختصاص داد./930/پ203/ع 

ارسال نظرات