۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۸۶۷۳۱
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

بسیاری از روزنامه‌ها عامل ایجاد بدگمانی مردم به نظام می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که متأسفانه بسیاری از روزنامه‌ها سبب بدگمانی مردم به نظام می‌شوند، گفت: برخی از افراد برکات انقلاب و نظام اسلامی را نادیده گرفته و علیه امام راحل، رهبری و علما سخن می‌گویند که سبب ایجاد سوءظن نسبت به این بزرگواران می‌شود.
درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری از علمای کرمانشاه پیش از ظهر امروز در درس اخلاق مدرسه مبارکه رضویه که با حضور طلاب،‌ علما و اساتید برگزار شد، با بیان این که خداوند متعال همه افراد را به بندگی و تزکیه نفس دعوت کرده است، گفت: هر فردی که در راه خدا قدم بردارد مسلماً از هدایت، یاری و کمک‌های خداوند متعال بهره‌مند می‌شود.

وی ادامه داد: بندگی خدا صراط مستقیم است و هر فردی غیر این راه را بپیماید گرفتار گمراهی می‌شود، اگر به دنبال دنیا، امور مادی و نیت‌های پلید باشیم گمراه شده و از صراط مستقیم الهی که نعمت فوق‌العاده‌ای است دور می‌شویم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این که رسیدن به صراط مستقیم با کتاب خواندن مسیر نشده و تنها راه رسیدن به این نعمت‌ الهی با بندگی محقق می‌شود، اظهار داشت: صراط مستقیم از ظرافت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل است که تعبیر می‌کنند از شمشیر تیزتر و از مو نازک‌تر است، تمام موجودات با زبان خود می‌گویند که صراط مستقیم در نزد خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری با اشاره به آیه «اهْدِنَا الصِّرَ‌اطَ الْمُسْتَقِیم، صِرَ‌اطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»، صدیقین، شهدا، انبیا و صالحین را نعمت داده شدگان از سوی خداوند متعال برشمرد و خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) از نعمت داده شدگان واقعی الهی هستند که همراه شدن با این بزرگواران ما را به خداوند متعال می‌رساند.

وی به طلاب توصیه کرد: مخالفت با نفس کار سختی بوده و نیازمند مجاهدت است که در این مسیر باید طلاب الگو برای دیگر افراد جامعه بوده و به دنبال پیاده کردن اهداف الهی باشند نه آن چیزی که در ذهنشان است.

بسیاری از روزنامه‌ها سوء‌ظن ایجاد می‌کنند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که باید به دنبال تزکیه نفس بوده و از خواسته‌های نفسانی دست برداشت، گفت: تزکیه از عمل شروع شده و به نیت‌ می‌رسد، نباید به دنبال لغویات دنیا همانند سوء‌ظن و بدبینی رفته و وقت خود را صرف امور بیهوده دنیوی کرد.

وی تصریح کرد: ایجاد سوء ظن و بدبینی نسبت به خوبان از دلایلی که می‌فرمایند خرید، فروش یا خواندن کتاب‌های ضاله حرام است، حضرت علی(ع) در روایتی می‌فرمایند «نشست و برخاست با بدها سبب بدبینی افراد به خوبان می‌شود».

حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری با تأکید بر این که رفت و آمد با افراد ضد انقلاب، روحانیت و ولایت فقیه سبب ایجاد بدگمانی و سوءظن به نظام جمهوری اسلامی می‌شود، اظهار داشت: برخی از افراد برکات انقلاب و نظام اسلامی را نادیده گرفته و علیه امام راحل، رهبری و علما سخن می‌گویند که سبب ایجاد سوءظن نسبت به این بزرگواران می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از روزنامه‌ها نیز سوء‌ظن ایجاد می‌کنند و به نظر بنده همین اخباری که از صدا و سیما پخش می‌شود برای طلاب کافی است چرا که هنوز آن‌ها ورودی به مسائل اجرایی کشور ندارند که بخواهند تمام روزنامه‌ها را مطالعه کنند، البته شناخت مسائل سیاسی برای طلاب لازم است ولی نباید در این زمینه افراط و تفریط کرد، به جای روزنامه می‌توان صحیفه نور امام و یا قرآن کریم که به فرموده امام خمینی(ره) 90 درصد آیات آن سیاسی است را خواند.

صله رحمی که سبب حفظ دین شود مورد تأیید اسلام است

استاد حوزه در ادامه سخنان خود با تأکید بر صله رحم طلاب، خاطرنشان کرد: صله رحمی مورد تأیید اسلام است که در آن دین فرد از انحراف حفظ شود ولی در مراسم که کار حرام صورت می‌گیرد نباید شرکت کرد هر چند که مردم فرد را مذمت کرده و پشت سر او حرف بزنند، نشست و برخاست با هر فردی درست نیست، باید با فردی رفت و آمد کرد که سبب حفظ دین شوند نه نابودی آن.

وی عنوان کرد: برخی از افراد از روی لجاجت سخنان منحرف بیان می‌کنند، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی نباید با هر فردی مجادله کرد، بحث و گفت‌وگو باید با اخلاق و منطق باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری در پایان سخنان خود انس با قرآن کریم، دعاهای همانند کمیل، توسل، زیارت جامعه کبیره و توسل به اهل‌بیت(ع) را رمز موفقیت طلاب خواند و گفت: طلاب سعی کنند با کتا‌ب‌های آموزنده همانند تفسیر المیزان علامه طباطبایی الفت بیشتری داشته باشند./993/ پ202/ن

ارسال نظرات