۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۱۸۹۶۸۹

خشم یونان از ترکیه

خبرگزاری رسا ـ قبرس خواستار واکنش جامعه جهانی نسبت به گفته های نخست وزیر ترکیه در خصوص این کشور شد.
يونان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، به گزارش ریا نووستی، کنستانتینوس کوتراس سخنگوی وزارت امور خارجه یونان امروز اعلام کرد: یونان معتقد است جامعه بین المللی باید به گفته های رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در خصوص قبرس واکنش نشان دهد.

 

گفتنی است اردوغان روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در لهستان گفته بود: کشوری به نام قبرس وجود ندارد. حکومت محلی قبرس جنوبی موجود است چون قبرس شمالی وجود دارد و میان آنها خط سبز هست.


به ادعای سیاستمدار ترک دولت یونانی های قبرس به دلایل سیاسی و نه به خاطر مطابقت با موازین اروپایی در اتحادیه اروپا پذیرفته شده است.


ریا نووستی مدعی شد که در بیانیه سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه یونان آمده است: مخالفت نخست وزیر ترکیه با موجودیت جمهوری قبرس باید بالاخره جامعه بین المللی را هشیار کرده و مقاصد واقعی ترکیه در مساله قبرس را نشان می دهد.


لازم به ذکر است قبرس در سال 1960 میلادی استقلال خود را از انگلیس کسب کرد و حکومت مستقل قبرس بر اساس مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت نموده و انگلیس، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند.


در سال 1963میلادی نمایندگان اقلیت ترک در پی اختلاف بر سر نحوه اجرای این توافق از دولت قبرس خارج شدند و در پی بروز درگیری بین دو طرف، سازمان ملل متحد در سال 1964 میلادی یک نیروی پاسدار صلح را به این جزیره اعزام داشت که ماموریت آن تا کنون تمدید شده‌است.پ


در سال 1974 میلادی دولت اسقف اعظم ماکاریوس، رییس جمهور وقت قبرس، در کودتایی به تحریک حکومت نظامیان یونان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد که عملا باعث تقسیم این جزیره شد.


بخش ترک ‌نشین قبرس در سال 1983 میلادی اعلام استقلال کرد و نام خود را جمهوری ترک قبرس شمالی گذاشت./1415/1409/ح

ارسال نظرات