۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۹۰۷۹۳
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

بهشت شعاعی از نور وجودی امام حسین است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که بهشت شعاعی از تابش نور وجودی امام حسین(ع) است، گفت: فردی که عاشق اهل‌بیت(ع) باشد به او همه چیز داده می‌شود، البته عشق به ائمه(ع) زمانی حاصل می‌شود که فرد احساس تشنگی، نیاز و طلب داشته باشد.
درس اخلاق طلاب و روحانيون مدارس علميه استان خوزستان

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حیدری زنجانی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در درس اخلاق مدرسه مبارکه رضویه(ع) قم که با حضور طلاب و روحانیان برگزار شد، به بررسی راهکارهای رسیدن به خداوند متعال پرداخت و گفت: این عالم، عالم جنگ، درگیری، تهمت زدن، غیبت و مال است.

وی ادامه داد: ولی آخرت عالم نور، سلام، محبت، عشق و صفا است و تنها خداوند متعال به درجه مقربان خود در این عالم آشنا است، البته در این دنیا نیز وجود معصوم(ع) عالم نور و سلام است، یعنی اگر فرد در این عالم نیز می‌خواهد به سلام و نور برسد باید به اهل‌بیت(ع) پناه ببرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که وجود سیدالشهدا(ع) نور و سلام است، اظهار داشت: فرد باید با امام زمان(عج) عجین بوده و تمام ذرات وجودی او مانند گوشت و پوست مملو از عشق به امام عصر(عج) باشد، اگر فرد در این دنیا به ائمه(ع) تقرب پیدا کرد در آخرت نیز همراه این بزرگواران خواهد بود.

وی افزود: در روایت آمده «در قیامت هر فردی به حساب و کتاب خود مشغول می‌شود مگر گروه ویژه‌ای که در نزد اباعبدالله الحسین(ع) هستند، به آن‌ها گفته می‌شود داخل در بهشت شوید ولی آن‌ها می‌گویند بهشت ما حسین بن علی(ع) است نه نعمت‌ها و حورالعین».

حجت‌الاسلام حیدری زنجانی با تأکید بر این‌که بهشت شعاعی از تابش نور وجودی امام حسین(ع) است، خاطرنشان کرد: فردی که عاشق اهل‌بیت(ع) باشد به او همه چیز داده می‌شود، البته عشق به ائمه(ع) زمانی حاصل می‌شود که فرد احساس تشنگی، نیاز و طلب داشته باشد.

وی تصریح کرد: قرائت زیارت عاشورا و گریه بر سیدالشهدا(ع) سبب تقرب فرد به خداوند متعال می‌شود، کشتی نجات امام حسین(ع) بسیار سریع فرد را به مقصد می‌رساند و تنها خدا می‌داند در دنیا به ویژه روز عاشورا چه افرادی به سبب عشق اباعبدالله الحسین(ع) نجات یافته و تقرب الهی پیدا کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه والای اویس قرنی در نزد پیامبر(ص)، بیان داشت: اویس قرنی یک جوان چوپان و شتر چران بوده است ولی زمانی که به خانه نبی اکرم(ص) می‌آمد، رسول‌الله(ص) هر چند او را نمی‌دیدند ولی می‌فرمودند «من بوی اویس قرنی را استشمام می‌کنم، او خانه من را معطر کرده است».

وی یادآور شد: در روایت آمده زمانی که جعفر بن ابی‌طالب(ع) و زید بن حارثه وقتی در جنگ تبوک به شهادت رسیدند، پیامبر(ص) وقتی به منزل برگشتند به اتاق‌ رفته و با صدای بلند شروع به گریه کردند و فرمودند «وا اخاها، وا یونسا»، ما نیز باید تلاش کنیم برای امام زمان(عج) مونس و همدم باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌‌که به خدا از طریق دستگاه امام حسین(ع) می‌توان رسید، گفت: سیدالشهدا(ع) در فرد عشق، محبت و علاقه به خدا ایجاد می‌کند، گاهی یک فرد مشروب خوار به سبب حضور در یک جلسه روضه امام حسین(ع) متحول شده و نجات پیدا می‌کند.

وی افزود: نگاه به وجه اهل‌بیت(ع) نگاه به وجه الله است، البته منظور صورت زمینی و ملکی نیست، چرا که خدا را نمی‌توان به صورت جسمانی دید بلکه منظور این است که فرد خدا را در درون خود حس کند، رسیدن به لقاء الله با رسیدن به لقاء امام(ع) حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام حیدری جعفری رسیدن به قرب الهی را توجه به اهل‌بیت(ع) و دوری جستن از محبت دیگران خواند و بیان داشت: البته فرد می‌توان به وسیله محبت اولاد، همسر و ازدواج به خدا و ائمه(ع) برسد در صورتی که از آن‌ها درست استفاده کرد، چرا که این کارها از سنت‌های پیامبر(ص) بوده و سنت رسول‌الله(ص) فرد را به خدا می‌رساند.

وی ادامه داد: عشق و علاقه فرد به خدا و اهل‌بیت(ع) باید به گونه‌ای باشد که علاقه به فرزند و همسر تحت شعاع این محبت و علاقه‌ باشد، راه رسیدن به عشق و علاقه خدا و ائمه(ع) جهاد و قتل نفس است.

استاد حوزه با بیان این‌که فانی شدن در اهل‌بیت(ع) به ویژه سیدالشهدا(ع) فرد را به لقاء الله می‌رساند، خاطرنشان کرد: عشق و علاقه به ائمه(ع) مهم‌ترین عامل رسیدن به خدا است، حضرت موسی(ع) چون به خدا عشق داشت وقتی به کوه طور رفت چهل شبانه و روز افزون‌بر این‌که نخوابید چیزی نخورده و نیاشامید.

وی در پایان گفت: مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت می‌گفت «خدا در عالم یک سفره‌ای را پهن کرده که در آن انواع غذاها همانند زیارت آل یاسین،‌ دعای توسل، حدیث کساء، زیارت عاشورا، انواع دعاها و نمازها قرار داده است و هر فردی باید با توجه به مذاق خود از آن‌ها بهره بگیرد»./993/ پ202/ن

 

 

ارسال نظرات