۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۹۰۸۲۰

تشریح فعالیت‌های جدید حوزه‌ علمیه استان سیستان و بلوچستان

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان از برگزاری درس خارج در شهر زاهدان خبر داد و گفت: استان سیستان و بلوچستان یازده مدرسه علمیه شامل پنج مرکز سفیران هدایت و شش مرکز بلند مدت دارد و در آینده نیز شاهد احداث و راه‌اندازی سه تا چهار مدرسه علمیه در استان خواهیم بود.
حجت الاسلام رضا ايماني خواه مدير حوزه علميه استان سيستان بلوچستان

حجت‌الاسلام رضا ایمانی خواه، مدیر حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح برنامه‌های حوزه‌های علمیه استان پرداخت و گفت: خوشبختانه امسال برنامه‌های خوبی برای تقویت حوزه‌‌های علمیه استان سیستان و بلوچستان به ویژه در سطح دو با دعوت اساتید از قم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در بخش معاونت‌های حوزه نیز جابه‌جایی‌های صورت گرفته و برخی از نیروهای بومی استان جایگزین نیروهای که از قم حضور داشتند شده‌اند، نیروهای بومی به سبب آشنایی و تسلط بیشتر به استان مسلما می‌توانند اقدام‌ها و فعالیت‌های خوبی را انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان برگزاری دوره‌های آموزشی قبل از تلبس را از فعالیت‌های حوزه علمیه استان در جهت فعالیت‌های تبلیغی دانست و اظهار داشت: نخستین دوره آموزشی قبل از تلبس با شرکت بیش از هشتاد نفر در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.

وی افزود: مرحله دوم آموزش قبل از تلبس نیز در حال حاضر با حضور بیش از صد نفر در حال برگزاری است، البته برنامه‌ریزی و پیش بینی ما مبنی بر شرکت صد نفر بود ولی آمار و بررسی‌های صورت گرفته نشانگر آن است که در این دوره‌ها بیش از صد نفر شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام ایمانی خواه با اشاره به سفر هفته گذشته مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به استان سیستان و بلوچستان نیز بیان داشت: آیت‌الله حسینی بوشهری بیست و نهم و سی‌ام آبان ماه به همراه معاونان خود در حوزه‌های علمیه استان حضور پیدا کردند و در این سفر مصوبات خوبی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به سفرهای دوره‌ای خود به حوزه‌های علمیه کشور، حوزه‌های علمیه استان سیستان و بلوچستان را به عنوان سومین استان جهت سفر انتخاب کرده و در این سفر نیز ما شاهد برکات و مصوبات خوبی بودیم.

مدیر حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله حسینی بوشهری به عنوان نخستین مسؤول ممتاز حوزه در استان حضور پیدا کردند، یادآور شد: متأسفانه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حضور بزرگان حوزه در استان سیستان و بلوچستان نبودیم.

وی ادامه داد: آیت‌الله حسینی بوشهری به سبب تسلط و اشراف کاملی که نسبت به حوزه‌های علمیه دارد در سفر اخیر به استان سیستان و بلوچستان با برگزاری جلسه‌ها با معاونان و اعضای شورای حوزه‌های علمیه استان به بررسی مشکلات، آسیب‌ها و تهدیدات پرداخته و راهکار، پیشنهادهای خوبی را نیز ارائه دادند.

حجت‌الاسلام ایمانی خواه‌ راه‌اندازی رشته‌های تخصصی همانند تفسیر، تاریخ اسلام و حدیث را از مصوبات سفر مدیر حوزه‌های علمیه به استان سیستان و بلوچستان خواند و تأکید کرد: در این سفر همچنین مصوب شد در آینده نزدیک نیز در شهر زاهدان به عنوان مرکز استان شاهد برگزاری درس خارج باشیم.

وی درباره چشم انداز حوزه‌ علمیه استان سیستان و بلوچستان برای آینده، گفت: استان سیستان و بلوچستان یازده مدرسه علمیه شامل پنج عدد سفیران هدایت و شش بلند مدت دارد و در آینده نیز شاهد احداث و راه‌اندازی سه تا چهار مدرسه علمیه در استان خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان برگزاری کلاس‌های اخلاق از سوی معاونت تهذیب استان را از دیگر برنامه‌های صورت گرفته برشمرد و خاطرنشان کرد: در دهه نخست محرم الحرام هر معاونتی به فراخور فعالیت‌های خود اقدام به برگزاری کلاس‌های اخلاق در مدارس کرده است.

وی افزود: برگزاری اردوهای تابستانی در مشهد مقدس، ملایر و خوانسار از دیگر برنامه‌های حوزه‌ علمیه استان سیستان و بلوچستان است که در چند سال گذشته رونق خوبی گرفته است، در این اردوها افزون‌بر گذراندن دروس ناقصی و جبرانی، شاهد انجام پژوهش‌، تحقیقات و آموزش روش‌های تحقیق و پژوهش بودیم.

حجت‌الاسلام ایمانی خواه در ادامه سخنان خود با اشاره به پژوهش‌ها و مباحث صورت گرفته در فضای تقریب مذاهب در حوزه‌های علمیه استان سیستان و بلوچستان نیز بیان داشت: تقریب مذاهب و ارتباط میان شیعه و سنی از رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی، شورای عالی حوزه‌، مرکز مدیریت و خواسته‌های نظام است و در این مسیر نیز حرکت‌ها و نشست‌های مشترکی برگزار شده است.

وی ادامه داد: البته حوزه‌های علمیه در استان با یکدیگر ارتباط دارند؛ البته ما درصدد پررنگ کردن این ارتباط هستیم، نشست مشترک میان علما شیعه و سنی سبب حل و فصل برخی مشکلات مذهبی می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که دفتر مقام معظم رهبری در امور اهل‌سنت در استان هر ساله با اشاره به مقالات ارائه شده و فراخور حوزه‌های علمیه شیعه و سنی اقدام به برگزاری نشست‌های تقریبی می‌کند، بیان داشت: فضای تقریب فضای وحدت و همدلی است، در هفته وحدت ما در استان سیستان و بلوچستان شاهد برگزاری نشست‌های مشترک میان شیعیان و اهل‌سنت هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هفته وحدت افزون‌بر حضور علما سنی در مراسم‌های شیعیان، علما شیعه نیز در مراسم‌های اهل سنت حضور پیدا می‌کنند، حتی در اهانتی که به حجر بن عدی صورت گرفت حوزه‌های علمیه سنی و شیعه اقدام به برگزاری همایش و تجمع‌های مشترک کردند./993/پ202/س

ارسال نظرات