۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۹۴۷۶۶
عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه:

اشتراکات بین مذاهب برای رسیدن به وحدت تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول گروه کلام و فلسفه دانشکده علوم حدیث با بیان اینکه هدف دشمنان اسلام از ایجاد تفرقه بین مسلمانان حذف توحید است، خواستار تقویت و پررنگ‌تر شدن اشتراکات بین مذاهب شد.
حجت الاسلام رضا برنجکار

حجت‌الاسلام رضا برنجکار، مسؤول گروه کلام و فلسفه دانشکده علوم حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک میلاد با سعاد پیامبر اکرم‌(ص) به تبیین واژه وحدت پرداخت و گفت:‌ منظور از وحدت، یکی شدن عقاید تشیع و اهل تسنن نیست، بلکه تقویت اشتراکات است.

 
وی افزود: اگرچه اختلاف‌هایی بین فرقه‌های مختلف اسلامی به ویژه شیعه و سنی وجود دارد، اما در مسائل مهم‌تری مانند توحید، نبوت و معاد با هم اشتراک دارند که باید این اشتراکات را تقویت کرده و طرح مباحث مورد اختلاف را به محیط‌های دوستانه و علمی واگذار کنند.
 
عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه با بیان اینکه شیعیان و اهل تسنن بیشترین اشتراکات را در بین ادیان و مذاهب با یکدیگر دارند، تصریح کرد: مذاهب اسلامی باید دست به دست هم دهند و با تأکید بر روی اهداف مشترک، در راستای تثبیت این اشتراک‌ها تلاش کنند.
 
فرهنگ غرب مانعی پیش‌روی اتحاد مسلمانان
 
وی در ادامه، غلبه فرهنگ غرب در دنیا را خطری جدی پیش روی وحدت مسلمانان عنوان و اظهار کرد:‌ فرهنگ غرب که هیچ دینی را در عرصه زندگی جمعی به رسمیت نمی‌شناسد، با هجوم به اسلام، دائما در حال به چالش کشاندن اعتقادات مسلمانان از جمله توحید، نبوت و معاد است.
 
حجت‌الاسلام برنجکار گفت: در شرایطی که مورد تهاجم هستیم و لیبرال دموکراسی و سکولاریسم می‌خواهد سیطره خودش را در دنیا حاکم کند باید دست به دست هم دهیم و مقابل این فشار جهانی بایستیم نه اینکه بگوییم در مواردی اختلاف داریم و به سبب آن، قتل یکدیگر را جایز بدانیم.
 
وی با اشاره به فرقه خطرناک وهابیت که نه شیعه هستند و نه سنی و هیچ اعتقادی را جز اعتقاد خود قبول ندارند، ابراز کرد: اصل فکر اینها که مخالفان خود را کافر می‌دانند، به خوارج برمی‌گردد؛ ریشه تکفیری‌ها در خوارج است که می‌خواهند تفکر خوارج‌گری را احیا می‌کنند.
 
ضرورت اتحاد شیعه و سنی علیه تکفیر
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تکفیری‌ها را که به اعتبار ثروت خود در همه دنیا رخنه کرده و عده‌ای را فریب داده‌اند نه حوزه علمیه قم قبول دارد و نه دانشگاه الازهر، گفت: وقتی دو گروه با اشتراکات بسیار، بین تهاجم گروهی قرار می‌گیرند، عقل اقتضا می‌کند علیه آن متحد شوند.
 
وی از گروه‌های تکفیری به عنوان نو خوارج تکفیری نام برد و با بیان اینکه سکولاریست‌ها، تفکر مخرب تکفیری را در بین مسلمانان درست کردند تا شیعه و سنی را به جان هم بیندازند، گفت: انگلیس، اسرائیل و آمریکا برای از بین بردن اسلام بهترین راه را در تفرقه و تکفیر دیده‌اند.
 
حجت‌الاسلام برنجکار بر اتحاد مسلمانان در برابر دشمن مشترک تأکید کرد و افزود: غربی‌ها با تشکیل فرقه نوخوارج تکفیری با هدف از بین بردن دین اسلام، در حال نابود کردن اتحاد بین مسلمانان هستند و عده‌ای هم از روی نادانی و در داخل جریان اسلام بر این هدف
 
نقش جریانات تندرو داخلی در دامن زدن به اختلافات
 
وی با بیان اینکه برخی در مقابل مسأله وحدت موضع‌گیری می‌کنند، ادامه داد: این گروه وابسته نیستند اما فکر می‌کنند اگر بخواهیم وحدت را انجام دهیم دین خود را از دست می‌دهیم و آن نقاط اختلافی مانند بحث امامت را باید کنار بگذاریم در حالی که با وحدت، اختلافات را کنار نمی‌گذاریم.
 
عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه گفت: منظور از وحدت کنار گذاشتن عقاید خاص خودمان نیست و هرگز به سبب این اختلاف نباید توحید، نبوت و معاد را کنار بگذاریم که دشمنان اسلام توحید و امامت را نمی‌خواهند؛ بنابراین باید در برابر دشمن مشترک متحد شویم تا حاکمیت اسلام برقرار شود.
 
حجت‌الاسلام برنجکار در ادامه دو گروه را در ایجاد اختلاف و نزاع بین مسلمانان مؤثر دانست و افزود: گروه اول یعنی غربی‌ها و ایادی آنها با اتحاد مسلمانان مخالف هستند و گروه دوم تلقی صحیحی از وحدت ندارند که باید در برابر گروه اول بایستیم و تفکر گروه دوم را اصلاح کنیم.
 
وی با اشاره به نقش جریانات تندرو داخلی در دامن زدن به اختلافات، گفت: انگیزه غربی‌ها حذف اسلام و انگیزه جریان‌های تندرو داخل حفظ اسلام است، اما در عمل بین شیعه و سنی اختلاف می‌اندازند و در حقیقت خواسته دشمنان را در تضعیف مسلمانان و سیطره بر جهان اسلام تأمین می‌کند./920/ت302/ج
ارسال نظرات