مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت:
وحدت مسلمانان یک استراتژی و راهبرد اساسی در برابر دشمنان است
خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه باید به وحدت مسلمانان به عنوان یک استراتژی و راهبرد اساسی و بلندمدت در برابر دشمنان نگاه کنیم، گفت: وحدتی که مدنظر است، یک وحدت ساختگی، ظاهری و نمایشی نیست، بلکه یک وحدت معقول، صحیح، مطلوب و آیندهگرا است.
به گزارش خبرگزاری رسا، در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است: «مسلمان برادر مسلمان است، هرگز به او ستم نمی کند، دست از یاریش بر نمی دارد، و او را در برابر حوادث تنها نمی گذارد».
در نگاه ژرف پیامبر اکرم(ص) به همان ترتیب که اتحاد و به هم پیوستگی عامل قدرت و صلابت اسلام و مسلمانان میگردد و قلوب اهل ایمان را به هم نزدیک و صمیمی میسازد و به زندگی و حیات اجتماعی آنان نشاط و طراوت میبخشد، تفرقه و پراکندگی، عامل ضعف و تزلزل اسلام و مسلمین میگردد و دلهای اهل ایمان را از هم دور میکند و لحظات زندگی آنان را با سردی و فاصله و تنش میآمیزد.
از دیدگاه پیامبر(ص)، تعصبات نژادی و گرایشهای نامعقول و تند و افراطی نسبت به زبان و قوم و ملیت خویش، یکی از بزرگترین موانع اتحاد مسلمانان محسوب می شود.
در دیدگاه پیامبر(ص) درون مایه اصلی وحدت و صمیمیت و اتحاد مسلمانان از هر قوم و نژاد و ملیت، «ایمان به خدا» بود و به همین دلیل در صدد خالص و ناب گردانیدن ایمانها و باورها برآمده، معتقد بودند که هر چه این خلوص و صفا فزونی یابد، مهرها و مودّتها و محبتها نیز رو به تزاید می رود و دلها به هم می پیوندد و به وحدت، صمیمیت و اتحاد می رسد.
امروز، جهان اسلام برای بازگشت به اتحاد و اتفاق و اقتدار و وحدتی که پیامبر(ص) برای بنیان نهادن آن زحمات طاقت فرسا و فعالیتهای وقفهناپذیر مبذول داشتند، راهی جز حرکت بر محور «اسلام» ندارد.
با توجه به فرمایشات پیامبر اکرم(ص) درباره اهمیت وحدت و همدلی و با توجه به تفرقهانگیزیهای دشمنان اسلام در میان مسلمانان و ایجاد برخی تعصبات قومی و قبیلهای، گفت و گویی ترتیب دادیم با حجتالاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت و محقق و پژوهشگر حوزوی که متن آن به این شرح است:
رسا ـ اهمیت هفته وحدت در شرایط ویژه امروز دنیای اسلام به ویژه مسائل عراق، سوریه، مصر و بحرین چیست؟
به نام خدا. اگر ما یک آیندهنگری دقیق و جامع از وضعیت منطقه، خاورمیانه و اوضاع جهانی داشته باشیم، چند نکته اساسی به دست میآید که نشان میدهد ما باید راهبردهای بلندمدت و راهبردهای اساسی اتخاذ کنیم تا بتوانیم از این وضعیتهایی که پیش میآید خارج شویم.
اولین مطلبی که درباره آینده خاورمیانه مدنظر هست، این چنین است که کلا ساختار این منطقه میخواهد تغییر پیدا کند و یک ساختار قومی - قبیلهای وابسته به غرب شکل بگیرد؛ یعنی نه رنگ و بوی مذهبی داشته باشد و نه رنگ و بوی ملی و تغییر ساختارها هم عمدتا برای جلب منفعت آمریکا و اسرائیل است.
دومین نکته اساسی و مهم درباره آینده خاورمیانه، وابستگی شدید دنیا به این منطقه و انرژی و منابع غنی آن است. دشمنان برای دسترسی به این منابع حتما باید بتوانند آن سلطه و برتری خود را به شکلهای مختلف حفظ بکنند و برای رسیسدن به این هدف از هیچ فعالیتی دریغ نمیکنند.
سومین و مهمترین مطلب درباره آینده خاورمیانه، قدرتگرفتن اسلام است. امروز اسلام نه تنها یک آیین و دین فراگیر و جهانشمول است، بلکه به شدت غرب و منافع استکباری و همچنین منابع وابستگان و نوکران آنها را به چالش کشانده و از طرفی میتوان گفت آینده جهان عجین شده با موفقیتهای اسلام و احتمال گسترش شدید اسلام به ویژه در کشورهای اروپایی است و اکثر غربیان پیشبینی کردهاند که ترکیب جمعیتی در اروپا در حال تغییر است.
این در حالی است که کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه به شدت به اسلام روی آوردهاند و این سه فاکتور سبب شده که دشمنان و غربیان برنامههایی را برای از بین بردن اسلام اتخاذ کنند که مهمترین آنها ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است و در واقع باید گفت تا زمانی که بین مسلمانان این اختلاف، چندگانگی و پراکندگی باشد، یقینا دشمنان به موفقیت و پیروزی دست خواهند یافت.
به عبارتی مهمترین نقطه قوت دشمنان اسلام و مهمترین سرمایه آنها برای تسلط همیشگی و مداوم بر منطقه ما، جدا کردن مسلمانان از هم است. در این جاست که باید به وحدت مسلمانان به عنوان یک استراتژی و راهبرد اساسی و بلندمدت نگاه کنیم؛ به اضافه اینکه این خواسته دینی ما است که مسلمانان در صف واحد قرار بگیرند تا دشمنان نتوانند به صفوف آنها رخنه کنند و آنها و کشورهایشان را به چالش بکشانند و آنها را عقبمانده نگه دارند. به همین خاطر وحدتی که میگوییم، یک وحدت ساختگی، ظاهری و نمایشی نیست، بلکه یک وحدت معقول، صحیح، مطلوب و آیندهگرا است.
رسا ـ چرا عدهای در مقابل مسأله وحدت موضع گیری میکنند؟
این افراد معنای وحدت را نمیفهمند؛ چون وحدت به معنای یکیشدن واقعی نیست، وحدت به معنای کوتاهآمدن در مسائل اعتقادی نیست، وحدت به معنای اینکه ما حتما از آرمانها و ارزشهای خود کوتاه بیاییم نیست، وحدت یعنی تکیه بر اعتقادات و اصول و باورهای مشترک، با حفظ اصول و آرمانهای خود. وحدت یعنی عدم توهین و عدم پرخاشگری به باورهای دیگران و عدم انجام کارهای اختلافبرانگیز؛ یعنی کارهایی که منجر به افزایش دشمنی، کینه، خصومت و بیگانگی میشود.
اگر معنای خوب وحدت به درستی مفهوم شد و ضرورت اتخاذ راهبرد اساسی برای آینده کشورهای اسلامی احساس شد، آن وقت اصلا معنا ندارد که ما موضعگیری و اعتراض کنیم و بگوییم که ما چرا با مسلمانان اتحاد داشته باشیم. ما وقتی میتوانیم با مسیحیت و سایر ادیان تعامل داشته باشیم، چرا نتوانیم با افرادی که از نظر اعتقادی به ما نزدیکتر هستند، دارای خدایی واحد، پیامبری واحد، قرآنی واحد، قبلهای واحد و باورهایی واحد هستیم، چرا نتوانیم با هم تعامل کنیم و صف متحدی تشکیل دهیم.
باید این را بدانیم که پیروزی و اقتدار ما منوط به وحدت، شکوه و ابهت ما است و الا دشمنان به راحتی هر چه تمامتر ما را خورد کرده و از بین میبرند. آن هم به دست خود ما و به دست دشمنیهایی که خود ما ایجاد میکنیم. همه افرادی که در این زمینه سخن میگویند، باید به مبانی دینی و قرآنی برگردند و در برابر قرآن نایستند؛ چون این کارهای اختلافبراگیز ایستادگی در برابر آیات قرآن است و عدم فهم معنای صحیح و عدم درک ضرورت وحدت امروز در برابر دشمنان است. البته باید بگوییم که متأسفانه دشمنان تاکنون به خوبی توانستهاند از ضعفهای ما مسلمانان استفاده کرده و ضربه سهمگینی را بر پیکره جامعه اسلامی وارد کنند.
رسا ـ طرح شعارهای انحرافی در مقابل شعار وحدت در «هفته وحدت» چه تبعاتی دارد؟
مهمترین و بدترین آثار طرح شعارهای انحرافی در مقابل شعار وحدت در مرحله اول بر می گردد به مسلمانان مالی، اندونزی، پاکستان، افغانستان، هندوستان، لبنان، سوریه و عراق و خونی که از این مسلمانان و شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) ریخته میشود. بیشتر به دلیل این نوع نگرشهاست و تشدید اختلافات و تشدید دشمنیها و تحریک احساسات و عواطف یک عده انسانهایی است که حق و باطل را نمیتوانند تشخیص دهند و خدای ناکرده اگر خون از بینی مسلمانی به خاطر این نوع اقدامات و افکار جاری شود، ما به یقین نخواهیم توانست جوابگو باشیم؛ چون این کارها صدمات و لطمات شدیدی به افراد وارد میکند.
نکته دوم این است که اینگونه افراد باید بدانند که اگر چنین اقداماتی انجام دهند، سبب تشدید و تقویت جبهه شیطانی سفیانیان و سلفیان میشوند و تروریستها از این نقاط به خوبی بهره میبرند و همین است که با تکیه به اینگونه شعارها و برخوردها افرادی همچون ریگی عدهای را دور خود جمع میکنند تا به اسلام و مسلمانان ضربه بزنند؛ آنها برخی از مسلمانهای کوتاهبین و کمسواد را با این دلیل که شیعیان دارند به مقدسات شما توهین میکنند، تحریک کرده و بدترین جنایات را علیه شیعیان انجام میدهند.
هر اقدامی که ما در جهت اختلافبرانگیزی و جبههگیری در برابر هفته وحدت داشته باشیم، به یقین آب در هاون دشمن کوبیدن و تقویت جبهه تروریستها، سلفیها و سفیانیهایی است که امروزه در سوریه و عراق فعالیت میکنند و افتخارشان این است که سفیانی خروج میکند و آنها از سربازان و یاران او خواهند بود.
نکته سوم اینکه این نوع اقدامات جلوتر از معصوم(ع) حرکت کردن است. همه این افراد باید توجه داشته باشند و به روایات ائمه(ع) رجوع کنند تا بفهمند که حفظ وحدت و دین اسلام در روایات معصومین(ع) بسیار مورد توجه قرار گرفته و دارای ارزش والایی است. هر کسی جلوتر از معصوم حرکت کند، به یقین در آتش دوزخ گرفتار شده و از راه مستقیم و راه درست خارج خواهد شد.
اهلبیت(ع)، بزرگان دینی و علما همواره به ما سفارش کردهاند که وحدت خود را حفظ کنیم، همدلی داشته باشیم و در مجالس مسلمانان شرکت کنیم. در ایام حج ما نمونه این وحدت را میبینیم که همه مسلمانان با هم اعمال مشترکی انجام میدهند و کوچکترین تعرضی نسبت به یکدیگر ندارند؛ اما اگر اختلاف ایجاد کنیم، وهابیت در همین عربستان مسلمانان اهل سنت را علیه ما تحریک می کند؛ چنانکه در حال حاضر هم فعالیت وهابیت ایجاد تفرقه است؛ در حالی که شیعیان و اهلسنت با هم هیچ مشکلی ندارند.
رسا ـ نقش دشمنان اسلام و جریانات تندرو داخلی در دامنزدن به اختلافات را چگونه ارزیابی میکنید؟
در درجه اول جریانات و گروههای تندروی داخلی آبشخور امیال نفسانی هستند و معلوم نیست ریشه کار این ها کجاست؛ ولی به یقین میتوان گفت کار اینگونه افراد الهی، مخلصانه و در جهت تقویت مبانی اهلبیت(ع) نیست؛ این ها افرادی هستند که سرخوردهاند و میخواهند عقدههای خود را از این طریق فرو بنشانند و فریب حرفهای تند و ولایی را می خورند که یقینا اشتباه میکنند.
دوم اینکه برخی از این افراد نفسانیات و امیال خود را به پای اهل بیت(ع) میگذارند و میشود گفت که این خطرناکترین اعمال و رفتاری است که در کارهای این افراد دیده میشود؛ اینها عدهای هستند که می خواهند با اینگونه رفتار و برخوردها برای خود دکان و بابی باز کنند و از این طریق خود را به جایی برسانند.
نکته سوم این است که یقینا ضد انقلاب و دشمنان دین و دینستیزان این جا آتشبیار معرکه هستند و اینگونه افراد نمیخواهند که علما و بزرگان دینی در صحنه حاضر باشند و خود وارد صحنه میشوند و با ظاهرالصلاح بودن و رفتار ناصحانه عدهای را تحریک میکنند تا بتوانند نظام جمهوری اسلامی را تضعیف کرده و به موقعیت خود بیفزایند. اگر مسلمانان همه با هم در یک صف واحد قرار بگیرند، این سلفیهای یزیدیمسلک نمیتوانند هیچ غلطی انجام دهند و در نتیجه مسلمانان صفوف خود را از آنها جدا میکنند.
رسا ـ فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر «عدم اهانت به مقدسات اهل سنت» چه نقشی در ایجاد وحدت میان مسلمانان دارد؟
نکته اول در این جا این است که وقتی به فتاوای رهبر معظم انقلاب دقت میکنیم، به ویژه این فتوای اخیر ایشان، به این مطلب میرسیم که رهبر معظم انقلاب با این فتوای خود نه تنها داعیه مدیریت داهیانه ایران، بلکه به خوبی خواهند توانست جهان اسلام را مدیریت و رهبری کنند؛ ایشان به خوبی و زیبایی هر چه تمامتر میتوانند رهبری جهان اسلامی را با تمام شؤون و مناصب به دست گیرند.
نکته دوم به این صورت است که همه برادران مسلمان ما تعجب میکنند؛ مسلمانانی که ما به اسم اهلسنت آنها را میشناسیم، عموم این افراد از علوم و معارف بالای اهلبیت(ع) به دور هستند و به عمق مطالب و مباحث دینی آشنا نیستند و دین را خلاصه در قرآن و نماز خواندن میدانند. ما نباید به مقدسات این افراد توهین کنیم، چون آنها به این اندازه درک میکنند که در راه پیامبر خدا قرار دارند. اگر ما بتوانیم با زبان خوش به تبلیغ دین بپردازیم و از زیباییهای گفتاری و رفتاری معصومان(ع) حرف بزنیم، اینها به سمت تشیع میل و گرایش پیدا خواهند کرد.
اینکه فتوای رهبر معظم انقلاب ناظر به چند مطلب است، اولا مقدسات هر فردی برای خود او محترم است و باید آن مقدساتش پاس داشته شود و توهین و تخریبی صورت نگیرد.
دوم اینکه توهین و تخریب ها نتیجه معکوس میدهد و منجر می شود که خدای ناکرده زبان آنها هم به توهین، استهزا و تهمت به اهلبیت(ع) باز شود؛ چنان چه وهابیت امروز برترین توهینها و استهزائات را نسبت به اهلبیت(ع) و به ویژه امام زمان(عج) انجام میدهند.
مطلب سوم در فتوای رهبری این است که ایشان با این فتوا خواستهاند صفوف مسلمانان سنی را با وهابیت و تروریستهای سلفی جدا کنند و در این صورت است که بین اهلسنت و وهابیت دوگانگی و نفاق ایجاد میشود.
چهارمین مطلب چنین است که فتوای رهبر معظم انقلاب دایر به عظمت و شکوه اسلام و جهان اسلام است؛ در واقع این مطلب را در نظر دارد که دشمنان نتوانند از این آب آلوده طعمهای برای خود بدست بیاورند.
در مرحله پنجم باید توجه داشته باشیم که فضا و میدان نباید به دست افراد تندرو و جاهل سپرده شود؛ هر وقت فضا و میدان در دست این دو طیف افتاده همواره نتیجه آن ضرر بوده است؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری خواستهاند فضا را از دست این افراد خارج کنند و سبب شوند که اسلام در یک فضای کاملا آرام رو به جلو حرکت کند.
یقین داشته باشیم که آینده از آن مکتب اهلبیت(ع) است و یقین داشته باشیم اگر به خوبی به تبلیغ سیره اهلبیت(ع) و اهداف و پیامهای آنها بپردازیم به ویژه اگر از مهدویت و آرمانهای مهدویت حرف بزنیم، همه دنیا و نه تنها مسلمانان به سمت ما گرایش پیدا خواهند کرد و حرف حق را خواهند شنید. ما باید امروز به فکر افزودن اصحاب و انصار برای امام زمان(عج) باشیم، باید امروز به فکر جذب قلوب مردم و مسلمانان به سمت مهدی موعود(عج) باشیم و بتوانیم این ادعا را بکنیم که مسلمانان در صورت ظهور امام زمان(عج) پشت سر ایشان حرکت خواهند کرد.
این منوط به این است که بتوانیم این افراد را با زبان ملایم و زبان احترامآمیز به سمت خود دعوت کنیم و یقینا آنها با ما دشمنی نخواهند کرد و یقینا با امام مهدی(عج) دشمنی نخواهند کرد؛ بلکه از دوستان و یاران آن حضرت خواهند بود.
رسا ـ با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
/907/402/ر
ارسال نظرات