۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۹۸۵۵۹

نخستین اوراق وقفی به بیماری سرطان اختصاص یافت

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی از اوراق وقفی بیمارستان تخصصی سرطان با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی و خیرین رونمایی شد.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از اوراق وقفی بیمارستان تخصصی سرطان شامگاه دوشنبه پنجم اسفندماه با حضور جت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام حاتمی معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه، زالی رییس سازمان نظام پزشکی، نوده فراهانی رییس شورای اصناف و جمعی از هنرمندان و مقامات کشوری و لشگری در محل سالن همایش های صدا و سیما  برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی دعوت به خیر، حرکت خیرخواهانه، سرعت در خیرات را سبقت در مغفرت و قرب حق دانست و گفت: بیماری‌های خاص هزینه درمان سنگینی دارد و اضطراب برای بیمار و خانواده به وجود می‌آورد. ما نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، بلکه با ایجاد اوراق وقف می‌توانیم مردم را به این عمل خیر دعوت می‌کنیم.

وی افزود: امسال طبق منویات رهبر معظم انقلاب سال حماسه سیاسی و اقتصادی است که اوراق وقفی نمونه ای از بسترسازی مشارکت عمومی برای امور خیر و به خصوص رقم زدن یک حماسه اقتصادی بزرگ است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی تصریح کرد: اوراق وقفی به صورت غیر انتفاعی و مردمی مولد و اشتغال زا بوده و در اختیار خیرین و دلسوزان جامعه قرار می گیرد که منحصر به موضوع خاص نیز نمی شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: نخستین اوراق وقفی با مشورت صاحب نظران و توجه اولویت های جامعه و به خصوص حوزه سلامت و بیماری های خاص مانند سرطان تعلق گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عنوان کرد: شفا بخشی حقیقی از جانب خداوند بوده و درمان اطباء و پزشکان شفای مجازی است لذا در خصوص تجمیع خیرات و سوق دادن خیرات به سوی حوزه سلامت و بهداشت باید عزم همگانی سازمان ها به کار گرفته شود.

وی با بیان این‌که اگر واقفان کار خیر انجام می دهند و در نتیجه کارشان به نتیجه دست می یابند همه به اذن الهی محقق می‌شود اظهار داشت: شایسته است همگان در حوزه بهداشت و درمان با شوق، ذوق و عشق وارد شوند و دیگران را نیز به این کار خیر دعوت کنند.

وی عنوان کرد: اصحاب رسانه و هادیان افکار عمومی، حوزه های علمیه و علما و روحانیون باید حوزه موقوفات بهداشتی قدم بر دارند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برکات وقف به عنوان یک فرهنگ دیرینه گفت: وقف موضوعی است که قبل از اسلام نیز وجود داشته و با ظهور دین مبین اسلام تأیید و گسترش یافت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عنوان کرد: بیماری های خاص اضطراب و نگرانی های فراوانی را برای بیمار و خانواده ایجاد می کند که لزوم توجه بیش از پیش خیران را به این حوزه می طلبد.

در ادامه زالی، رییس سازمان نظام پزشکی به ایراد سخنرانی پرداخت و سرطان را یکی از سه علت اصلی مرگ و میر در کشور دانست و گفت: سالانه 90 هزار مورد علمی سرطان در کشور بیماریابی می‌شود، در حال حاضر سن ابتلا به سرطان در کشور کاهش یافته‌ است و با توجه به کاستی‌ها و نقصان‌هایی که در ارزیابی اولیه بیماران سرطانی وجود دارد، وقتی بیماران متوجه بیماری خود می‌شوند که دچار پیشرفت شده است و هزینه‌های بالاتری دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بیان داشت: این بیمارستان در بازه زمانی 3 ساله به شرط تأمین هزینه‌های آن با مشارکت عمومی مردم که صاحبان اصلی این پروژه هستند ساخته می‌شود.

وی از نیاز به ایجاد پنج مرکز جامع سرطان خبر داد و افزود: تهران ماهیت ارجاعی دارد و این مقدار مراکز موجود کافی نیستند. بیمارستان تخصصی سرطان که از طریق اوراق وقفی مشارکتی ساخته می‌شود در منطقه 20 واقع است و 48 میلیارد تومان برای ساخت و 49 میلیارد تومان نیز برای تجهیز هزینه دارد.

نوده فراهانی، رییس شورای اصناف از دیگر سخنرانان این مراسم ، خود را نماینده سه میلیون واحد صنفی معرفی کرد و ضمن اعلام آمادگی برای گام نهادن در این مسیر گفت: حوزه اصناف در مبارزات انقلابی نیز همواره همراه روحانیت بود و در ساخت اماکن مذهبی، عمومی و فرهنگی فعالیت داشت.

حجت‌الاسلام حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه ارائه اوراق وقفی بیمارستان تخصصی سرطان پرداخت.

وی با بیان اینکه امور وقفی در کشور ما بیشتر توسط متمکنان مالی صورت گرفته است، گفت: برای توسعه فرهنگ وقف نیاز به مشارکت عموم مردم داریم، در این راستا اوراق وقفی به عنوان ابزار این مهم شکل گرفت.

حجت‌الاسلام حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس نیز در این مراسم حاضر شد و به ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه ارائه اوراق وقفی بیمارستان تخصصی سرطان پرداخت.

وی با بیان اینکه امور وقفی در کشور ما بیشتر توسط متمکنان مالی صورت گرفته است، گفت: برای توسعه فرهنگ وقف نیاز به مشارکت عموم مردم داریم، در این راستا اوراق وقفی به عنوان ابزار این مهم شکل گرفت.

حجت‌الاسلام حاتمی ادامه داد: اوراق وقفی ابزاری برای جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و کلان است که در کنار یکدیگر با عقد شرعی به نام عقد صلح واگذار می‌شود، در حین جمع شدن منابع مالی نسبت به احداث پروژه عام‌المنفعه اقدام می‌شود.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه اصل در وقف ماندگاری و قابلیت بقا داشتن است، اظهار کرد: برای اولین بار ازعواید این اوراق وقفی، بیمارستان تخصصی سرطان ساخته و تجهیز می‌شود. وقتی ساختمان ساخته شد توسط نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف از طرف کسانی که این اوراق را خریداری و پول واریز کردند صیغه وقف خوانده و جهت وقف تعیین می‌شود.

بنا بر این گزارش، بیمارستان در حال احداث با ظرفیت 500 تختخواب در شهر ری در نزدیکی حرم مطهر عبدالعظیم حسنی پیش بینی شده است که در فاز اول 224 تختخواب به بهره برداری خواهد رسید. فاز اول در زمین موقوفه روحانی نژاد که با نیت احداث بیمارستان وقف شده است به مساحت 11000 متر مربع اجرایی خواهد شد. طراحی و اجرای فاز اول به مدت سه سال پیش بینی شده است. در این بیمارستان تخصصی سرطان بخش هایی مانند اورژانس، بخش جراحی، سرطان، بخش داخلی، واحدهای پارا کلینیک(رادیوتراپی و...) واحدهای کلینیک(رادیولوژی و آزمایشگاه و...) مراقبت های ویژه، بخش تسکین، بخش بستری، بخش آموزشی، فضاهای اداری و پشتیبانی و پارکینگ جانمایی شده است./9669/گ503/ص

 

ارسال نظرات