خواجه نصیرالدین طوسی یک جریان فکری است
به گزارش خبرنگار خبرنگاری رسا، حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه رییس موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران در همایش اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیرالدین طوسی که عصر روز دوشنبه پنجم اسفندماه در مؤسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران برگزار شد اظهار داشت: خواجه نصیرالدین فقط یک شخصیت نیست بلکه یک جریان فکری است و راز موفقیتش را در رساله سیرو سلوکش میتوان دید، خواجه نصیرالدین میگوید اگر عمر و توفیقی یافتی طلب کنی که به آن برسی، اگر حق با بت پرستان دیدی سخنش بپذیر.
وی با بیان این سوال که آیا ثواب و عقابی که بر فاعل مختار و بر فعل مختار نسبت داده میشود ذاتی آن است یا نه؟ گفت: اشاعره معتقدند که حسن و قبح افعال شرعی است و فعل به خودی خود نه حسنه است ونه قبیح و فعل با کلام شارع حسن و قبح پیدا میکند، معتزله میگویند فعل خودش دارای حسن و قبح است و عقل هم میفهمد ولی شارع آنها را که عقل نمیفهمد بیان میکند.
رییس موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران در ادامه این مطلب افزود: خواجه در کتاب تجلیلالعقاید میگوید که حسن و قبح عقلی است و شرع هم آن را بیان میکند، خواجه نصیرالدین در کتاب تلخیصالمفسر با مطرح کردن این سوال که چگونه ممکن است فلاسفه ایی چون ابن سینا منکر حسن و قبح عقلی باشند میگوید منظور فلاسفه این است که حسن و قبح عقلی را با عقل نظری درک نمیکنند و نمیپذیرند ولی با عقل عملی میپذیرند فلاسفه حرف اشاعری را نمیزنند.
حجت الاسلام خسرو پناه ابراز داشت: اخلاق کاربردی و نیاز ما است بهترین پاسخ عقل عملی که مبنایش بدیهیات است را میتوان حسن و قبح و اخلاق کاربردی را دریافت کرد./9595/پ203/ص