۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۰۶۵۸۴

برگزاری کارگاه آموزشی مصاحبه گران حوزه علمیه خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول پذیرش حوزه علمیه استان خراسان شمالی از برگزاری کارگاه آموزشی مصاحبه گران ویژه اساتید مدارس علمیه این استان خبر داد.
كارگاه آموزشي مصاحبه گران حوزه علميه خراسان

حجت الاسلام امید سعادتی، مسؤول پذیرش حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: کارگاه آموزشی مصاحبه گران ویژه اساتید مدارس علمیه استان روزهای سوم و چهارم خرداد ماه امسال در محل مرکز نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: با توجه به این که نتیجه آزمون کتبی پذیرش حوزه های علمیه خراسان شمالی اوایل خرداد ماه اعلام می شود و پس از آن متقاضیان ورود به حوزه علمیه باید برای انجام مصاحبه اقدام کنند؛ به همین دلیل کارگاه آموزشی ویژه اساتید مصاحبه گر حوزه های علمیه استان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام سعادتی با اشاره به این که در کارگاه مذکور 24 استاد برادر و 15 استاد خواهر حوزه های علمیه استان خراسان شمالی شرکت دارند، عنوان کرد: دوره مذکور با حضور حجت الاسلام شیردل ناصری نژاد، مسؤول دفتر ثبت نام و پذیرش حوزه علمیه خراسان و استاد اعزامی از حوزه علمیه خراسان برگزار خواهد شد.

 

وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی اساتید و مدیران حوزه های علمیه استان خراسان شمالی با روش های انجام مصاحبه و بهبود روند مصاحبه و گزینش بهتر داوطلبان تحصیل در حوزه علمیه ذکر و اضافه کرد: در این کارگاه دو روزه استاد اعزامی از حوزه علمیه خراسان علاوه بر ارائه راهکارها و شیوه های جدید مصاحبه، به ویژگی های مصاحبه، شناخت موضوع، زمان، عناصر طلایی در مصاحبه، حاشیه ها و انتخاب سوژه می پردازند.

 

به گفته حجت الاسلام سعادتی در این کارگاه دو روزه سعی می شود تا فنون مصاحبه به ویژه از نظر روانشناسی، پرهیز از مصاحبه های ضعیف و یا سلیقه ای، کشف صحت و سقم گفته های مصاحبه شوندگان و ... به مصاحبه گران حوزه های علمیه خراسان شمالی آموزش داده شود.

 

مسؤول پذیرش نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی عنوان کرد: در این کارگاه مباحثی نظیر کلیات و انواع مصاحبه، اصول مصاحبه کیفی و فنون ارتباطی پیشرفته در مصاحبه کیفی در قالب چهار کارگاه تخصصی تشخیص سلامت روحی، باورهای دینی و ویژگی های فردی خانوادگی، تشخیص سلامت جسمی و اهداف و روش های مصاحبه مطرح و بحث می شود.

 

وی با اشاره به این که جذب طلاب مستعد و علاقه مند به تحصیل در مدارس علمیه یکی از گام های اساسی برای توسعه کیفی حوزه های علمیه به شمار می رود، افزود: جذب اصولی طلاب بسیاری از چالش های مدیران مدارس علمیه را مرتفع می کند.

 

به گفته حجت الاسلام سعادتی آزمون کتبی ورودی به حوزه های علمیه استان های سه گانه خراسان به صورت مشترک در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد اما مصاحبه با افرادی که حد نصاب نمره لازم در آزمون کتبی حوزه های علمیه خراسان را کسب کرده اند در مدارس مختلف و توسط اساتید و مدیران هر مدرسه انجام می شود.

 

وی اضافه کرد: نتایج مصاحبه با متقاضیان ورود به مدارس علمیه شهرستان های مختلف استان به مدیریت حوزه علمیه خراسان ابلاغ می شود و رد و یا قبولی نهایی طلاب برای تحصیل در حوزه های علمیه به عهده مرکز خواهد بود.

 

حجت الاسلام سعادتی عنوان کرد: آزمون کتبی پذیرش حوزه های علمیه استان خراسان شمالی برای سال تحصیلی آتی، پنجم اردیبهشت ماه امسال به صورت هماهنگ با استان های خراسان رضوی و جنوبی برگزار شد که در این آزمون بیش از سه هزار داوطلب شامل هزار و 600 برادر و هزار و 400 خواهر متقاضی ورود به حوزه های علمیه استان خراسان شمالی شرکت داشتند.

 

وی با اشاره به این که نتایج این آزمون کتبی تا چند روز دیگر اعلام می شود، اظهار داشت: پس از اعلام نتایج آزمون کتبی، کسانی که حد نصاب نمره قبولی کسب کرده اند وارد مرحله مصاحبه و گزینش می شوند.

 

حجت الاسلام سعادتی افزود: در پایان پس از طی مراحل آزمون کتبی، مصاحبه و گزینش از سه هزار متقاضی برای تحصیل در مدارس علمیه استان خراسان شمالی، 325 نفر شامل 185 برادر و 140 خواهر مجوز تحصیل در حوزه های علمیه استان را به دست می آورند.

 

به گفته وی قبول شدگان نهایی تحصیل در حوزه های علمیه خراسان شمالی اواسط شهریور ماه امسال به منظور آشنایی با شرایط تحصیل در مدارس علمیه دوره تثبیت را در قالب یک طرح یا اردوی چند روزه می گذرانند و پس از آن تحصیل خود در مدارس علمیه استان را آغاز خواهند کرد.

 

گفتنی است؛ اکنون در استان 867 هزار نفری خراسان شمالی 14 حوزه علمیه شامل هشت مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران در شهرستان های مختلف فعال است و امسال در این مدارس بیش از هزار و 700 طلبه مشغول تحصیل هستند.

 

مدارس علمیه برادران در خراسان شمالی در دو مقطع بلند مدت، ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی سیکل و سفیران هدایت، ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا طلبه می پذیرند که پذیرش طلاب سفیران هدایت تنها در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) بجنورد انجام می شود و طلاب مقطع بلند مدت نیز در سایر مدارس علمیه برادران شهرستان های مختلف خراسان شمالی پذیرش می شوند.

 

همچنین پنج حوزه از شش حوزه علمیه خواهران سطح استان تنها در مقطع سفیران هدایت طلبه می پذیرند؛ اما مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد علاوه بر پذیرش طلبه های مقطع سفیران هدایت، در مقطع بلند مدت نیز طلبه خواهر پذیرش می کند.

 

تا سال تحصیلی گذشته در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تا سطح یک و پایه شش تدریس می شد اما از امسال امکان تحصیل طلبه ها تا سطح دو و پایه هشت در برخی از مدارس علمیه خراسان شمالی فراهم شده و آن گونه که مسؤولان نمایندگی حوزه علمیه استان پیش تر گفته بودند در سال تحصیلی آتی این امکان برای تعداد بیشتری از مدارس علمیه خراسان شمالی مهیا می شود./9314/ت302/ب

ارسال نظرات