۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۲۰۷۸۰۸

اروپا نگران از تنش گازی با روسیه

خبرگزاری رسا ـ وزیر امورخارجه آلمان: از چند هفته اخیر تامین امنیت انرژی از یک مسئله درازمدت و یا میان مدت به یک مسئله کوتاه مدت تبدیل شده و این موضوع اکنون بخش مهمی از سیاست خارجی آلمان شده است.
اتحاديه اروپا و روسيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: بحران اوکراین، نگرانی‌ درباره امنیت انرژی در اروپا را بیشتر کرده است به همین دلیل در برلین نشست دو روزه امنیت انرژی با شرکت بیش از 200 کارشناس و مقام دولتی از کشورهای مختلف برگزار شد.


در کنفرانس بین‌المللی برلین تحت عنوان "امنیت انرژی 2014" (Energy Security Summit 2014) نمایندگان روسیه، آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای تولید‌کننده نفت و گاز حضور داشتند.


این نشست دو روزه (27 و 28 مه/ 6 و7 خرداد) مشترکا از سوی "کنفرانس امنیتی مونیخ" و روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" برگزار شد. در این نشست رایزنی درباره تاثیر وقایع اوکراین بر امنیت انرژی و تاثیر "شیل گاز" بر این موضوع ارزیابی شد. کارشناسان در این نشست گفتند روسیه از "سلاح گاز" برای فشار به اوکراین و اتحادیه اروپا استفاده می‌کند.


در نخستین روز این نشست "ولفگانگ ایشینگر" رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ و "گونتر اوتیگر" کمیسار اتحادیه اروپا مربوط به انرژی سخنرانی کردند.


نماینده آمریکا از روش " گازشیل" دفاع کرد و این روش را برای رهایی اروپائیان از وابستگی به گاز روسیه پیشنهاد کرد. "شیل نفت" که در برخی منابع فارسی زبان به "سنگ نفت" نیز ترجمه شده، لایه‌های ‌سنگ‌های رسوبی هستند که با فشار هیدرولیکی آب و یک مخلوط شیمیائی درهم شکسته و نفت‌وگاز موجود میان آن‌ها آزاد می‌شوند.


در همین حال "ایوان گراچوف" رئیس کمیسیون انرژی دومای روسیه هم که در این نشست شرکت کرده بود گفت اتحادیه اروپا و روسیه اکنون به نقطه‌ای رسیدند که می‌تواند فاجعه انگیز باشد. وی تاکید کرد که امکان پیدا شدن یک راه سازش نیز وجود دارد.


گراچوف این موضوع را که روسیه از گاز به عنوان یک ابزار سیاسی و سلاح علیه اتحادیه اروپا استفاده می کند رد کرد و گفت: روسیه مفاد قراردادهای گازی با اتحادیه اروپا را تا به حال اجرا کرده است.


هماهنگ‌کننده "مرکز تحقیقات حوزه‌ی خزر در برلین" که در نشست دو روزه برلین شرکت کرده بود به دویچه وله می‌گوید: آلمان و اتحادیه اروپا یک سوم گاز خود را از روسیه تامین می‌کنند و بیشتر از نصف این گاز از خط لوله‌ای که از اوکراین عبور می‌کند، انتقال می‌یابد. اگر کشور روسیه صادرات گاز خود را متوقف کند، کشورهای اروپایی با مشکلاتی جدی روبرو خواهند شد.


در دومین روز نشست برلین، سخنران اصلی "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امورخارجه آلمان بود. وی در بخشی از صحبت‌های خود اظهارداشت از چند هفته اخیر تامین امنیت انرژی از یک مسئله درازمدت و یا میان مدت به یک مسئله کوتاه مدت تبدیل شده و این موضوع اکنون بخش مهمی از سیاست خارجی آلمان شده است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات