۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۲۰۸۵۵۸
آیت الله خاتمی:

جامعیت شخصیت امام راحل او را در جایگاه رهبری یک امت نشاند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی در گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در جوار حرم رضوی با اشاره به جامعیت شخصبت امام خمینی(ره) و تبیین ویژگی های مکتب ایشان گفت: امام خمینی(ره) ولایت فقیه را که برگرفته از اسلام ناب محمدی است، به عنوان محور سیاسی نظام معرفی کرد.
آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بیست و پنجمین گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) شب گذشته از سوی آیت الله عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، با حضور جمع کثیری از زائران و مجاوران بارگاه ملکونی امام رضا(ع)، جمعی از کارکنان نیروی انتظامی، ائمه جماعات و خادمان رضوی در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد.

این برنامه قبل از اقامه نماز مغرب و عشاء با محفل نورانی قرآن کریم آغاز و با مداحی حاج صادق آهنگران مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سوگواری برای بنیانگذار کبیر انقلاب ادامه یافت.

در این مراسم آیت الله سید احمدخاتمی، امام جمعه تهران به تشریح ویژگی های شخصیتی و نقش رهبری امام خمینی (ره) درنهضت اسلامی ایران پرداخت و افزود: تاریخ تشیع مفسران و عرفای بزرگی چون شیخ مفید، شیخ طوسی و سیاستمداران بزرگی از عالمان دین چون مرحوم مدرس و سید جمال الدین اسدآبادی را به خود دیده است اما در طول غیبت کبری ولی عصر(عج) فردی که جامعیت امام راحل هم عالم، عارف، مفسر، فقیه و هم سیاستمدار باشد، ندیده است.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) کسی است که در 28 سالگی معارف بلند عرفانی را تحلیل  می کند، کسی که در زمان خویش شرق و غرب را به تحیر وا داشته است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه برجستگی شخصیت امام در تالیف 50 جلد کتاب معروف یا تربیت 500 شاگرد نیست زیرا علمای دیگری با تالیفات کتب 500 جلدی و دو هزار شاگرد مجتهد بودند، عنوان کرد: تنها فقیهی که ولایت فقیه را از جهت تئوریکی تبیین  و در 13 درس بیان کرد، امام راحل بودند و اگرنه عالمان بسیاری ولایت فقیه را تبیین کرده بودند.

ویژگی های مکتب امام

خطیب نمازجمعه تهران با تشریح ویژگی های مکتب امام خمینی (ع) مردم سالاری دینی، استکبارستیزی، مکتب وحدت و ولایت فقیه را از برجستگی های مکتب امام راحل عنوان کرد.

وی به برگزاری32 انتخاب سراسری با رای و انتخاب ملت برای ریاست جمهوری و نماینده های مجلس پس از انقلاب،اشاره کرد و گفت: تنها نظام مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی ایران است در حالیکه در طول حکومت شاهان پهلوی، قاجار و صفویه مردم نقشی نداشتند و سربلندیم که امام راحل فرمود: میزان رای ملت است.

آیت الله خاتمی در تبیین ویژگی دیگر مکتب امام اظهار داشت: امام خمینی(ره) ولایت فقیه را که برگرفته از اسلام ناب محمدی است، به عنوان محور سیاسی نظام معرفی کرد و در برنامه حکومت دینی مردم دو مرتبه پای صندوق های رای رفتند و به قانون اساسی و متمم آن رای دادند.

نماینده خبرگان رهبری افزود: امام راحل اولین کسی بودند که بذر استکبارستیزی را در جامعه باشیدند استکبارستیزی هم از جمله ویژگی های برگرفته از متن قرآن کریم است.

وی به نقل از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب درباره تقسیم بندی کشورهای جهان از سوی امریکا گفت: کشورها به سه دسته گوش به فرمان، سرسپرده و نابه فرمان تقسیم می شوند و نظام جمهوری اسلامی ایران  مفتخر است که در راس کشورهای نابه فرمان قرار دارد که امریکا هرکاری بتواند علیه آن ها انجام می دهد البته تا به امروز نتوانسته کاری کند.

امام جمعه تهران در خصوص مذاکرات جدید هسته ای خاطرنشان کرد: مذاکرات 1+5 با رعایت خطوط قرمزی که رهبری مشخص فرمودند باید صورت گیرد به فرموده امام خمینی(ره) امریکا شیطان بزرگ است و هیچ غلطی نمی تواند بکند.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه آنها با دین و فرهنگ این ملت کار دارند نه با ایران هسته ای، ابراز کرد: تنها نسخه نجات این ملت مقاومت است لذا برای پیروزی در مذاکرات باید فرهنگ مقاومت زنده باشد، این مکتب که زیر بنا در قرآن دارد باید زنده بماند.

وی با اشاره به تاکید همیشگی امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بر وحدت به عنوان دیگر ویژگی مکتب امام گفت: اختلاف سلیقه لازمه جامعه آزاد است اما نباید منجر به تفرقه شود، همچنین باید محور فصل الخطاب داشته باشد که آن محور ولایت فقیه است، اجتناب از هتاکی در اختلاف سلیقه و در اختلاف بایستی مسائل مهم تر را در نظر گرفت همچون امام علی(ع) در مسئله خلافت.

پاسداری از مکتب امام

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: اینکه فقیهی از رهگذر ولایت فقیه یک نظام را تعریف کند، خود در راس آن بنشیند و تشکیل حکومت دینی دهد باعث افتخار است.

وی در ادامه گفت: امام مکتبی تعریف کرد که هرکس بخواهد دنبال کند راه برایش مشخص باشد و امروز آنچه بیش از پیش برای ما به ویژه برای عالمان اهمیت دارد پاسداری از حکو مت دینی است که به سادگی شکل نگرفته بلکه با تلاش امام خمینی(ره) بر اساس و پایه تعالیم قرآنی به استباط در آمد و عرضه شد.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: تجلیل و تکریم امام راحل هنگامی موثر است که با تجدید پیمان با آرمان های انقلاب و امام خمینی(ره) از مکتب و راه امام پاسداری کنیم.9312/پ202/ع

ارسال نظرات