۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۰۸۹۹۸

تاکید روسای جمهوری ایران و ترکیه بر گسترش همه جانبه روابط دو کشور

خبرگزاری رسا ـ روسای جمهور ایران و ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی بر توسعه روابط تهران – آنکارا در همه عرصه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی تاکید کردند.
حسن روحاني و عبدالله گل


به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر حسن روحانی و عبدالله گل روسای جمهور ایران و ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی بر توسعه روابط تهران – آنکارا در همه عرصه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی تاکید کردند.

رییس جمهوری کشورمان بعد از ظهر دوشنبه خطاب به خبرنگاران حاضر در این نشست خبری گفت :گسترش روابط و همکاری های ایران و ترکیه نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع تمامی منطقه حساس و مهم خاورمیانه است.


دکتر روحانی در این نشست که بلافاصله پس از حضور در مراسم امضای 10 سند همکاری بین ایران و ترکیه انجام شد ، پیش بینی کرد ارزش مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار در سال برسد.

عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه نیز در این نشست خبری مشترک با بیان اینکه حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای متعلق به همه کشورهاست ، گفت : تاکنون مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 روند مثبت و رو به بهبودی داشته است، ترکیه در زمینه رفع موانع فعالیت هسته ای ایران در گذشته تلاش های بسیاری کرده است و در این زمینه تلاش های خود را ادامه می دهد.

رییس جمهوری ترکیه اراده آنکارا را در مسیر ارتقا سطح روابط دو کشور دانست و اظهار داشت : برای همکاری دو کشور زمینه های بسیاری وجود دارد بنابراین سعی می کنیم ارزش مبادلات تجاری دو کشور را به 30 میلیارد دلار برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: گسترش روابط بین ایران و ترکیه فقط این دو کشور را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه در افزایش ثبات در منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین درمورد مذاکرات امروز خود با رییس جمهوری ایران اظهار داشت: در این مذاکرات درباره افزایش روابط منطقه ای دو کشور، ایجاد امنیت در منطقه و مقابله با تروریسم بحث و گفت و گو کردیم.
خبر تکمیلی متعاقبا مخابره می شود.

 ایران و ترکیه 10 سند همکاری امضا کردند

مقام‌های بلندپایه ایران و ترکیه روز دوشنبه با حضور روسای جمهوری دو کشور ، 10 سند همکاری امضا کردند؛ اسنادی که راه گسترش و تعمیق روابط تهران – آنکارا را بیش از پیش هموار می‌سازد.

دکتر "حسن روحانی" و "عبدالله گل" پس از دیدار و گفت و گوی دوجانبه که در آن مهمترین مسایل مورد علاقه دو طرف در عرصه های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت، در مراسم امضای اسناد همکاری مشترک حضور یافتند.

موافقت نامه تولید فیلم مشترک، برنامه مبادلات فرهنگی علمی و آموزشی، برنامه اجرایی همکاری گردشگری، برنامه اجرایی میراث فرهنگی، همکاری های پستی، همکاری های موسسات استاندارد، ضمیمه توافقنامه گمرکی(سرواسن دره)، ضمیمه توافقنامه گمرکی (رازی کاپی کوی)، سند همکاری در مسایل مربوط به ثبت احوال اتباع دو کشور و سند مربوط به سرمایه گذاری دو کشور 10 سندی بود که در این مراسم به امضای مقام‌های بلند پایه ایران و ترکیه رسید.

رییس جمهوری را در سفر رسمی دو روزه به ترکیه ، وزیران خارجه ، راه و شهرسازی ، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، کشور ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد ، رییس دفتر رییس جمهوری و رییس کل بانک مرکزی و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری همراهی می کنند./924/د102/ج

ارسال نظرات