سلفیگری افراطی «اسلام خوارجی و منهای تفکر» است

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه اجتهاد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی دردیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور سوئد خاطرنشان کرد: برخی در جامعه اسلامی و در راس آنان، سلفیهای تندرو «اسلام منهای تفکر» را دنبال میکنند در حالی که فقدان یکی از سه ضلع اندیشه، رفتار و ایمان اهداف مورد نظر دین اسلام را برای تحقق یک زندگی مطلوب، مختل خواهد کرد.
وی با اشاره به "لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ گفت: این آیه دو مساله را برای ما بیان میکند یکی این که رشد فکری و آگاهی انسان ضرورت تاثیرگذار و محوری دارد و هر انسان باید دارای رشد فکری باشد و دیگر این که رشد مورد نظر اسلام فراتر از تحقق آن به صورت فردی باید از حالت خفاء بیرون آمده و به مثابه یک جریان اجتماعی ظاهر گردد و چنان توسعه پیدا کند که در جامعه حالت تبیّن به خود گیرد.
حجت الاسلام مبلغی یادآورشد: از این که اسلام بر معیار بودن رشد و حضوریابی آگاهی و آشکارشدگی آن در جامعه تاکید دارد، به دست میآید که امنیت لازم برای تحقق رشد لازم است و رشد فکری، خوف و اکراه را بر نمیتابد.
وی ادامه داد: «جریان سلفی گری افراطی» تنها به ترور جسم انسانها دست نمیزند بلکه از این طریق میکوشد جریان رشد فکری انسانها را در جامعه ترور کند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز سلفیهای تندرو دو نوع تروریسم را با خود همراه دارند: یکی اینکه به شدت با رشد آگاهی، و فراگیر شدن این رشد در جامعه مخالف هستند و میخواهند همه را همچون خود خشک مغز بار بیاورند و از سوی دیگر اینکه به ترورهای جسمی و کشتار انسانهای بیگناه روی میآورند و قطعا میان این دو نوع ترور، رابطه وجود دارد به این معنا که دومی را برای تحقق اولی انجام میدهند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اسلام حتی در مورد دین، که پذیرش و تعهد به آن زیباترین فصل زندگی بشری را تشکیل میدهد اکراه را نمیپذیرد، چرا که اکراه فضایی مضطرب و متزلزل ایجاد میکند.
وی ادامه داد: اکراه، رشد انسانی که امری خواستنی و اراده ای و تدریجی الحصول است را به عقب میاندازد اگر به صورت کلی آن را منتفی نسازد.
دین تحمیلی در مقابل دین اعتقادی است
این استاد حوزه گفت: دین تحمیلی در مقابل دین اعتقادی است که نه از خاستگاه رشد بر میخیزد و نه به رشد آدمی میانجامد و بر همین اساس اکراه در دین را نفی کرده است.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر مسلمانان تمرکز بر رشد فکری را در سیاستگذاریها و برنامههای خود اولویت دهند دین اسلام فراگیر خواهد شد و ما نیز در ادبیات مهدویت داریم که حکومت حضرت ولیعصر(عج)، زمینه رشد جامعه را فراهم میکند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: در کنار رشد فکری، تقویت ایمان در جامعه دارای کارکرد محوری است و باید کوشید نسلهای کنونی دارای ایمان قوی همراه با عشق جوشان الهی باشند.
استاد حوزه علمیه قم همچنین افزود: در اسلام سلوکهای اخلاقی و رفتاری حالت اولویت به خود گرفته است و متاسفانه ما نسبت به سه کارکرد رشد بخشی و ایمان افزایی و اخلاق مداری دچار کاستیهای زیادی هستیم و اگر این کاستیها برطرف نشود نباید انتظار داشته باشیم که نسلهای کنونی ما مصداق " یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا" باشند.
وی با بیان این که آیه "لاکراه فی الدین" فقط برای مسلمانان است یا غیرمسلمانان را هم در بر میگیرد، گفت: این لااکره فی الدین، در کنار یک اصل دیگر قرآنی که "إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» آمده است، آیه دوم خطاب به خود فرد است که شما در پیشگاه خداوند اگر غیر اسلام را بپذیرید مسؤول هستید و از شما پذیرفته نمیشود. یعنی روز قیامت باید جزای پذیرش غیر اسلام را متحمل شوید.
حجت الاسلام مبلغی گفت: ولی، «لااکراه فی الدین» خطاب به جامعه است یعنی ای جامعه، فردی را به دین مکره نکنید و او را به زور وادار به قبول دین نکنید، چرا که دینی که با زور پذیرفته میشود اگر او را دچار نفاق نکند، رشدی را در پی نمی آورد. منطق اسلام این است که رشد و زمینههای رشد فکری را فراهم کنیم و خود به خود مردم به دین وارد میشوند.
پاینبدی به ارزشها در منطق اسلام یک اصل است
استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که « گفته می شود، در اسلام است که میتوانید مسلمانان دیگر را اجبار به افعال اسلامی کنید»، گفت: در این زمینه دو مقوله است یک موضوع اجبار نسبت به دین است که این در اسلام نیست و هرکس خلاف این بگوید بر خلاف منطق اسلام سخن گفته است، مقوله دوم پایبندی به ارزشهای اسلامی برای جامعه است که ما از آن به امر به معروف ونهی از منکر یاد میکنیم.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: اسلام اجازه نمیدهد نظام ارزشی واخلاقی جامعه از سوی عدهای پایمال شود و جامعه به فساد کشیده شود، اسلام نیز به امر به معروف تعبیر کرده است .
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در صدر اسلام کسانی که به خاطر جنگها به درون جامعه اسلامی میآمدند هیچگونه تحمیلی برای پذیرش اسلام از سوی مسلمانان نسبت به آنها متوجه نمیشد.
حجت الاسلام مبلغی گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جوامع دیگر هم است و در جوامع غربی هم، اگر کسی به ارزشهای بهداشتی و ارزشهای اخلاقی جامعه لطمه وارد کند به او توصیه میشود ولی اختلاف در مصداق است.
وی خطاب به دانشجویان دانشگاههای سوئد یادآورشد: شما در کشور خود اخلاق اسلامی را به نمایش بگذارید و اخلاق شما باید با غیرمسلمانان تفاوت داشته باشد و همگان اندیشهها و اخلاق پرجاذبه اسلامی را در شما مشاهده کنند./978/د102/س