۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۱۳۰۳۵
آیت الله ناصری:

بندگی واقعی دوری مشروط از نفسانیات است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله ناصری بندگی حقیقی را مشروط به دوری از نفسانیات دانست و گفت: انسانی که بنده حقیقی باشد از خود خواسته ای ندارد و هرچه دلبرش بخواهد او نیز همان را می خواهد، تبعیت کردن از نفس عواقب بسیاری دارد.
درس اخلاق آيت الله ناصري در ماه مبارک رمضان - اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در سخنرانی خود در مسجد کمرزرین اصفهان، با اشاره به ابعاد مختلف خوف در انسان تصریح کرد: گاهی انسان به واسطه گناهانی که انجام می دهد از عذاب آخرت می ترسد اما مرتبه دیگر خوف، خوف انبیاء، اولیاء، اوصیاء و رسل است که کسانی که آشنایی به مقام حق و عظمت خدا دارند از مقام و عظمت خداوند وحشت دارند.

 

آیت الله ناصری تصریح کرد: اینکه می گوییم بنده خدا هستیم حقیقت ندارد، بنده هیچ کاری را سر خود انجام نمی دهد و همه افعال و رفتارش سبق فرمایش مولا است، در عالم بندگی خودی درکار نیست، نفس درکار نیست بلکه بنده دلی از خود ندارد و هرچه دلبرش بخواهد او نیز می خواهد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان پیروی از نفس را دارای تبعات مختلفی خواند و گفت: در کنار خوف رجا هم هست، رجا یعنی امیدواری، یعنی خیری باید به من برسد مقدماتش هم فراهم شده است و امید داریم که به نتیجه مطلوب خود برسیم، سرور یک مرتبه بالاتر از رجا است، در حقیقت سرور مسرت و خوشحالی دارد.

 

وی خوف و رجا را دوبال مؤمن خواند و اظهار کرد: امام علی در روایتی می فرمایند دنیا جای کشت و زرع آخرت است و این به این معنا است که انسان باید دل خود را مانند زمین قرار دهد و در آن مقدمات کاشت بذر ایمان را که دور کردن بخل، حسد، ریا و دیگر صفات رذیله است را فراهم آورد.

 

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: وقتی بذر ایمان، اخلاق، توحید و نبوت را کاشت باید آن را با اشک چشمان آبیاری کنیم و البته مراقب دشمنان این محصول که شیاطین هستند باشیم، باید مراقب مزرعه خود باشیم تا رجا بیاید و همه کارهایی که انجام دادیم به ثمر بنشیند.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان با اشاره به مراتب بخشش و رحمت خداوند گفت: اما کسی که هر کار دلش می خواهد می کند فحاشی، غیبت و تهمت، به رحمت خدا امیدوار است؛ بله خدا می‌بخشد اما با حساب و کتاب نه اینکه هر کاری خواست انجام دهد بعد به رحمت خدا امید ببندد. خدا مهربان است و خدای به این مهربانی و کریمی و رحمانی را سزاوار نیست که انسان مخالفتش را بکند و به جنگش برود./1304/پ202/ب

ارسال نظرات