۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۲۱۵۱۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

صرفه جویی مهم ترین راهکار دست یابی به توسعه پایدار است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که اسراف و تجمل گرایی موجب افزایش واردات بی رویه کالاهای لوکس به داخل کشور شده و در دراز مدت کشور را دچار رکود اقتصادی می کند، گفت: صرفه جویی و قناعت مهم ترین راهکار دست یابی به توسعه پایدار و ثبات در اقتصاد است.
سبک زندگي

حجت الاسلام محمد مختاری، استاد دانشگاه بیرجند و حوزه علمیه سفیران هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که امروزه متاسفانه تجمل گرایی و لوکس گرایی آفت سبک زندگی ایرانی و اسلامی شده است، افزود: براساس آمارها بیشتر کالاهای وارد شده به کشور که موجب خروج ارز و افزایش تورم می شوند کالاهای لوکس و غیر ضروری هستند که مردم با چشم پوشی از مصرف این کالاها افزون بر جلوگیری از خروج ارز و سرمایه گذاری در فعالیت های تولیدی می توانند با روند رو به رشد تورم هم مقابله کنند.

 

وی با بیان این که در حال حاضر صرفه جویی مهم ترین راهکار برای مهار تورم و افزایش بهره وری در کشور است، ادامه داد: در صورتی که روند مصرف کالاهای لوکس و غیر ضروری در کشور ادامه داشته باشد به تبع آن گرانی و فاصله طبقانی در میان اعضای جامعه هم بیشتر خواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که تحقق حماسه اقتصادی تنها با کمک مردم و صرفه جویی و تحمل تحریم ها ممکن می شود، گفت: مقام معظم رهبری در رهنمودهای اخیر خود به دولتمردان اظهار داشتند که باید با وجود تحریم ها و تهدیدها برای پیشرفت اقتصاد برنامه ریزی کنند بنابراین زمانی رهنمودهای ایشان در کشور محقق خواهد شد که مردم قناعت و صرفه جویی را الگوی زندگی خود قرار دهند و دولتمردان هم از توانایی و استعداد استان های کشور در زمینه تولید کالاهای گوناگون نهایت استفاده و بهره برداری را داشته باشند.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که تجمل گرایی در تضاد کامل با اصول و احکام سبک زندگی اسلامی است، تاکید کرد: رواج تجمل گرایی و چشم و هم چشمی در جامعه مردم را به زحمت انداخته و از سوی دیگر موجب افزایش حسادت، کینه توزی و اختلافات خانوادگی در میان مردم می شود.

 

وی افزود: به طور یقین اگر مردم چند ماهی در مصرف کالاهای غیر ضروری تاخیر کنند و از خرید کالاهای غیر ضروری و گران که خرید آنها هیچ ضرر یا سودی برای اعضای خانواده ندارند دولتمردان هم خواهند توانست به راحتی تورم را مهار کرده و از سوی دیگر گران فروشان هم مجبور می شوند این قبیل کالاها را ارزان کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که باید جامعه از ربا، گران فروشی و تجمل گرایی پاک شود، گفت: جامعه ای که به ربا خواری و گران فروشی عادت کرده با خشم و غضب الهی روبه رو شده و در چنین جامعه ای کسب و کار برکت خود را از دست داده و ایمان های مردم به دلیل ربا خواری سست و ضعیف می شود.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که باید دولت مراقب باشند تا اصول و احکام اسلامی به خوبی در جامعه رعایت شده و بر بازارها حاکم باشد، یادآور شد: کوتاهی دولت در نظارت بر اجرای اصول و احکام اسلامی در بازار موجب افزایش تورم و به تبع آن سستی ایمان و افزایش بی اخلاقی ها و فسادها به دلیل حرام خواری در جامعه می شود و همانطور که قرآن کریم فرموده سرنوشت جامعه ای که به حرام و ربا آلوده شود چیزی جز هلاکت و نابودی نخواهد بود./968/ت302/ب4

ارسال نظرات