۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲۱۵۴۵۸
عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه:

قانون تقلیل نسل در منشور برنامه‌نویسی و بودجه‌گذاری به امنیت عمومی ضربه زد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام احتشام با بیان این‌که دور شدن از آموزه‌های دینی سبب ورود قانون تقلیل نسل در منشور برنامه نویسی و بودجه گذاری شد، گفت: نیروی محرکه توسعه در هر کشوری نیروهای جوان هستند که با وضعیت موجود کشور ما در ده‌های آینده از ضعف نیروی فعال و جوال جوان محروم خواهیم بود.
حجت الاسلام والمسلمين علي احتشام

حجت‌الاسلام علی احتشام، عضو تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره هشدارهای مقام معظم رهبری و مراجع تقلید نسبت به کاهش جمعیت، تقلیل انگیزه جوانان برای ازدواج را از جمله عوامل بالا رفتن سن افراد برای تشکیل خانواده دانست.

 

وی گفت: متأسفانه نسل کنونی انگیزه چندانی برای تشکیل خانواده در خود احساس نمی‌کنند؛ همچنین تبلیغات دهه هفتاد برای تقلیل نسل سبب بنیان کن شدن و از بین رفتن عادت‌های به جا مانده از نسل قبل که به صورت سنت و نسل در نسل به فرهنگ اجتماعی جامعه القا شده بود شد.

 

حجت‌الاسلام احتشام با بیان این‌که امروزه افراد برای تشکیل خانواده گرایش و هدف زیادی ندارند، اظهار داشت: موانع زیادی برای تشکیل خانواده وجود دارد ولی تا مرحله ایجاد انگیزه برای تشکیل خانواده براساس فرهنگ دینی، ملی و بومی ساماندهی نشود از بین بردن موانع چندان مؤثر نخواهد بود.

 

وی افزود: یکی از موانع اساسی مشکلات مربوط به تأمین هزینه تشکیل خانواده است که در قالب کار، تحصیل و مسکن خود را نشان می‌دهد؛ اگر بخواهیم آنچه آموزه‌های دینی و فرهنگ ملی ما ایجاد می‌کند ایرانی عزتمند با جمعیتی عالم، فرهیخته و انقلابی که الگوی کشورهای منطقه بلکه کشورهای در حال توسعه باشد باید از مشوق‌های معنوی شروع کنیم.

 

عضو تشکل اساتید سطح عالی افزود: برای نمونه می‌توان یکی از امتیازهای ورودی به دانشگاه‌ها یا تقلیل هزینه‌های دانشجوی را تشکیل خانواده قرار داد؛ همچنین می‌توانیم در قالب فرآورده‌های تفریحی با استفاده از فیلم‌های جذاب فرهنگ تشکیل خانواده را در سنین ابتدایی بلوغ جسمی و فکری به صورت غیر مستقیم به نسل حاضر منتقل کنیم.

 

حجت‌الاسلام احتشام پیری جمعیت و سختی ساماندهی کهنسالی را از پیامدهای تحدید نسل دانست و اظهار داشت: نیروی محرکه توسعه در هر کشوری نیروهای جوان هستند که با وضعیت موجود کشور ما در دهه‌های آینده از ضعف نیروی فعال و جوال جوان محروم خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: یکی از بهترین شاخصه‌های امنیت عمومی در هر کشوری جمعیت جوان است که به صورت بالقوه از تهدیدهای خارجی جلوگیری می‌کند که اگر جمعیت کشوری با اکثریت کهنسالی و پیری رقم بخورد ضریب امنیت آن کشور به چالش کشیده خواهد شد.

 

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه درباره وظایف حوزه‌های علمیه برای تشویق افراد برای تشکیل خانواده و فرزندآوری بیان داشت: حوزه‌های فرهنگی در رأس آن حوزه‌های علمیه باید از حالت انفعالی خارج شده و در مسائل بنیادین فرهنگی، دینی فعالانه پیش از زمان خطر آسیب شناسی و درمان آسیب را ساماندهی کنند.

 

وی افزود: متأسفانه آسیب‌شناسی و درمان امروز کمتر در خروجی حوزه‌های دینی ما مشاهده می‌شود؛ همواره باید کارشناسان فرهنگی دینی خطرات و آسیب‌ها را پیش از بروز تشخیص داده و جامعه را نسبت به آسیب‌ها آسیب زادیی کنند.

 

حجت‌الاسلام احتشام تأکید کرد: اگر مطالب بیان شده فرهنگ اسلام ناب درباره بنیاد خانواده که در قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) به عنوان آموزه‌های اصیل دینی بیان شده به کار گرفته می‌شد هیچ‌گاه کشوری با این همه استعداد و توانایی توسعه به تقلیل نسل در منشور برنامه نویسی و بودجه گذاری وارد نمی‌شد.

 

استاد خارج حوزه علمیه قم در پایان سخنانش از بین رفتن صفات اخلاقی را از جمله آسیب‌های تقلیل سن ازدواج و مجرد زیستی افراد خواند و گفت: تشکیل خانواده سبب کمال فرد می‌شود./993/ت302/س

ارسال نظرات