۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۲۱۹۱۷۷
یک کارشناس شهرسازی تأکید کرد:

طرح جامع هویت شهری مشهد راهکار اساسی برون رفت از بحران کنونی معماری این شهر است

خبرگزاری رسا ـ رضوانی با انتقاد از بی توجهی سیستم آموزشی و متخصصان به مبانی اسلامی شهرسازی، گفت:طرح جامع «هویت شهری در پیوند با معماری و شهرسازی اسلامی و توسعه پایدار» یکی از راه های اساسی حرکت به سمت برون رفت از وضعیت بحرانی معماری و شهرسازی است.
شهرسازي

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین نشست شهر اسلامی با عنوان «هویت شهری در پیوند با معماری و شهرسازی اسلامی و توسعه پایدار» عصر روز گذشته با حضور دکتر رضوانی از اساتید و صاحب نظران در زمینه شهرسازی در محل تالار شورای شهر مشهد برگزار شد.

 

در این نشست، محمد سهیلی، عضو شورای شهر مشهد، هدف از این نشست را طرح دیدگاه ها در زمینه شهرسازی با مؤلفه های الگوی اسلامی و دستیابی به یک برنامه عملیاتی برشمرد.

 

در ادامه، دکتر رضوانی گفت: طرح جامع «هویت شهری در پیوند با معماری و شهرسازی اسلامی و توسعه پایدار» یکی از راه های اساسی و چه بسا تنها راه توسعه کاربردی و حرکت به سمت برون رفت از وضعیت بحرانی معماری شهرسازی امروز است.

 

 وی، دیدگاه های خود را دو بخش «جایگاه هویت شهری در تدوین استراتژی های توسعه و حرکت به سمت پیوند با معماری اسلامی» و نیز «پژوهش هایی که در رابطه با مدیریت شهری از سال83 انجام شده است» مطرح کرد.

 

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: باید ابتدا معیارهای مشخص و راهبردهای اسلامی برای هویت شهری را تعریف کنیم سپس به سراغ شناخت و تبیین شاخص های اسلامی برویم.

 

رضوانی افزود: هویت، معانی متفاوتی از جمله چیستی، تمایز، تفاوت، قابل تشخیص بودن و خاص بودن دارد. گذشته گرایی، هماهنگی اجزاء، خداگونه بودن و خودآفرینی در معماری و شهرسازی، ادراک هویت و تأکید بر این موضوع دارد.

 

اهمیت شهر مشهد در انتقال ماهیت شهرسازی

وی ادامه داد: بخش عمده ادراک یک شهر، ادراک راهبری است به خصوص شهرهای توریستی و مذهبی مانند مشهد از اهمیت ویژه ای برای انتقال ماهیت و مفهوم شهر سازی برخوردار هستند.

 

وی تصریح کرد: در دوره های مختلف تاریخ به تقابل و تعامل با فرهنگ های ملل مختلف در مورد شهرسازی اشاره شده است؛ در زمان هخامنشیان و ساسانیان به دلیل کشورگشایی و ارتباط با فرهنگ های مختلف، معماری و شهر سازی را از حالت بومی و محلی فراتر رفت.

 

رضوانی اضافه کرد: در دوره اسلامی، آنچه اسلام ارائه کرد، با آنچه بود، تلفیق و تعاملی  شایسته شکل گرفت که اوج آن در دوره صفوی بروز کرد. در دوره معاصر با فرهنگ ها و شیوه هایی از معماری و شهرسازی غربی مواجه شدیم و بدون این که ابزاری برای تشخیص داشته باشیم از آن ها تبعیت کردیم که قاعدتا منجر به شرایط نامساعدی شد که از آن به بحران در معماری یاد می کنیم.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که شهروندان و گروه های مردمی، طراحان و متخصصان، سرمایه گذاران، گروه ها و ارگان ها و مدیریت شهری، تعیین کننده هویت یک شهر می باشند، گفت: نیروهای خارجی، گرایش های فراشهری و جهانی نقش جدی در هویت شهر دارند؛ هر گاه مدیریت شهری نقش خود را به عنوان برنامه ریز و کنترل کننده درست ایفا کند نیروها و عوامل دیگر بر مدیریت شهری تاثیر می گذارند.

 

بی توجهی سیستم آموزشی و متخصصان به مبانی اسلامی شهرسازی

 وی افزود: مردم عموما دغدغه ای نسبت به موضوع هویت شهری ندارند و به دلیل این که آموزش ندیده اند تحت تأثیر تبلیغات حاشیه ای قرار می گیرند و به ظاهر شکیل یا معماری ای که حداقل نیاز آنان را برآورده کند، گرایش پیدا می کنند.

 

رضوانی با اظهار تأسف از این که  طراحان و متخصصان و حتی سیستم آموزشی در شیوه های آموزش شهرسازی به مبانی اسلامی توجهی ندارند، به ترسیم چهره آینده شهر مشهد اشاره و تصریح کرد: ساختار آینده شهر مشهد، نه تنها ساختاری رضایت بخش نیست بلکه بحرانی است.

 

وی یادآور شد: شهر مشهد متفاوت با دیگر شهرهای اسلامی و ایرانی است بنابراین می بایست در طرح جامع هویت شهر مشهد، مبانی، معیارها و راهبردهای توسعه شهر مشهد منطبق با الگوهای اسلامی در دستور کار قرار گرفته و برای سایر شهرها نیز الگودهی داشته باشد./930/پ202/ب5

ارسال نظرات