به کاستی های خود در گروه معارف اسلامی واقفیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جعفر میلی منفرد، در اولین همایش مشترک معاونان آموزشی و مدیران گروه های معارف اسلامی دانشگاه های وزارت علوم تحقیقات و فناوری که به منظور «ارتقا و اثربخشی دروس معارف اسلامی» در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین انتظارات از معاونان آموزشی و مدیران گروه های معارف برای ارتقای دروس معارف اسلامی پرداخت.
وی تصریح کرد: ارتقا و اثربخشی دروس معارف دارای اصول ارزشی و اخلاقی است که در این یک سال دو راهبرد اصلی را پیش روی خود قرار دادیم؛ هدفمند بودن فرآیندهای جاری در حوزه معاونت و هدفمند بودن تصمیم گیری های جاری شاخص هایی است که موجب ارتقا سطح آموزش و اثربخشی دروس معارف می شود.
میلی منفرد دلیل انتخاب این دو راهبرد را بیانات رهبر انقلاب و گسترش کیفی امکانات آموزشی عنوان کرد و افزود: دروس معارف دانشگاه ها از نگاه رهبرانقلاب فرصتی بسیار ارزشمند است و از طرفی دانشگاه ها از سال 1357 تاکنون رشد کیفی روزافزونی داشته است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:116 اقدام در سه دسته مطالعه کوتاه مدت، مطالعه بلند مدت و بدون دستورالعمل خاص در این راستا صورت گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیره امام رضا(ع) به عنوان الگوی کامل در ترویج معارف اسلامی تاکید کرد و گفت: عصر امام رضا(ع) یکی از دوران های تمدن اسلامی است و برهان و اندیشه امام رضا(ع) در مواجه با جریان های فکری مورد توجه دانشمندان و اندیشمندان بود.
میلی منفرد با اشاره به بهره گیری امام رضا(ع) از جاذبه های کلامی برای مخاطب اظهارداشت: این روش علمی است که امروز باید مورد توجه استادان معارف اسلامی قرار گیرد، احترام، مهربانی، مدارا، مخاطب شناسی، هم زیستی، بهره گیری از آیات و روایات، مخاطب شناسی و تحقیر نکردن و غیره سرمایه بزرگی برای ارائه دروس معارف اسلامی است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: هم اکنون در جهانی زندگی می کنیم که ما به طور کامل بیان کننده نیستیم و جوانان شنونده صرف نیستند و نقش بنیادین جوانان در تبیین عقاید برکسی پوشیده نیست.
وی با تاکید بر این که دانشجو چه در عرصه نظری و چه در عرصه عملی باید با ائمه اطهار علیه السلام پیوند بخورد، افزود: امروز ما به کاستی های خود در گروه معارف اسلامی واقف هستیم اما با توجه به وضع موجود باید به سمت مطلوب دانشگاه چندوجهی (استاد، دانشجو وغیره) حرکت کنیم و وزارتخانه آمادگی هرگونه اقدام موثر در این زمینه را دارد./1308/پ203/ج