انقلاب اسلامی زمینهساز شکلگیری حاکمیت همه جانبه اسلام است
حجت الاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعه المصطفی العالمیه، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: بیعتی که مردم با امام خمینی(ره) نسبت به انقلاب و بعد با رهبری بستند، سبب تداوم و ثبات انقلاب اسلامی بوده است.
حجت الاسلام زارع درباره نقش بیعت در تثبیت جایگاه ولایت اظهار داشت: بیعت یک نوع رأی دادن و ایجاد مقبولیت برای ولی خدا است. مثلا هنگامی که برای انجام معامله دست می دهند، به معنای قطعیت و اظهار محبت است و در زمان پیامبر(ص) یک سنتی بود و کسانی که دست می دادند، در واقع یک عهد و پیمانی می بستند و شکستن عهد و پیمان را بر خلاف آداب اجتماعی و قومیت خود می دانستند.
وی درباره ویژگی های راهبردی تعیین جانشینی از سوی پیامبر اکرم(ص) با توجه به ختم نبوت و تداوم رهبری دینی جامعه گفت: سنت الهی بر این بوده که از ابتدای خلقت هیچ گاه جامعه ای بدون حضور ولی خدا به سر و سامان نمی رسیده و برای هدایت بشر، باید ولی خدا حضور داشته باشد.
کارشناس مسائل دینی افزود: با توجه به محدودیت عمر انبیا از جمله پیامبر گرامی اسلام، سنت الهی اقتضا می کرد که امیر مؤمنان و سپس اولاد آن حضرت، همیشه در هر دوره ای از زمان ها حضور داشته باشند و همان مسیری را که پیامبر ترسیم کرده بود، ادامه دهند و تحقق آن، همان سنت خداوند بود که در هر زمانی ولی ای از اولیای خدا در زمین وجود داشته باشد.
معاون امور خانواده جامعه المصطفی به تأثیر پذیرفتن انقلاب اسلامی از گفتمان غدیر پرداخت و اظهار داشت: مهم ترین درسی که جامعه دینی ما از داستان غدیر گرفته، احیا و زنده کردن حقی است که از امیر مومنان(ع) و ائمه معصومان(ع) سلب شده بود؛ در واقع امام راحل خواست بخشی از آن حقی را که از معصومان در بعد از پیامبر(ص) سلب شد را برگرداند و زمینه ای برای احقاق حق کامل اهل بیت(ع) ایجاد کند.
حجت الاسلام زارع در ادامه درباره رابطه انقلاب اسلامی و غدیر گفت: در ذهن شیعه این حضور داشت که یک زمانی مردم با رها کردن و تنها گذاشتن ولی خدا ضربات مهلکی خوردند و ملت ایران با درس گرفتن از تاریخ، محکم بر سر این قصه ایستادند. یعنی با وجود تمامی مشکلات و سختی هایی که با آن مواجه شدند، ولی نسبت به این قصه کوتاه نیامدند.
معاون امور خانواده جامعه المصطفی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که تنها قشری که پای انقلاب ایستاده اند، گفت: ممکن است بعضاً احزاب در طول انقلاب به سمت و سوی خاصی رفتند و بنابراین این بیعتی که مردم با حضرت امام راحل نسبت به انقلاب و بعد با رهبری بستند، باعث تداوم و ثبات انقلاب بوده است.
وی افزود: جریان انقلاب و تثبیت مسأله ولایت فقیه شعبه ای بود از آن ولایت تامه امیر مومنان(ع) که بنا بود در جای جای قوانین اجتماعی اراده ولی خدا حاکم باشد و از این رو بعد از انقلاب، احیای مسأله غدیر و تحقق خواسته های ولی خدا به اندازه ای که در توان ولی فقیه بود، سعی شد که در جامعه محقق شود.
معاون امور خانواده جامعه المصطفی به اشتراکات فرهنگ مهدوی و غدیر پرداخت و اظهار داشت: اگر کسی حادثه غدیر و خطبه پیامبر گرامی اسلام(ص) و آن سخنرانی را مطالعه کند، متوجه می شود در شروع و اوج جریان غدیر معرفی امیر مومنان(ع) است ولی در جای جای خطبه پیامبر گرامی اسلام(ص) ابتدا مسأله امامت و سپس معرفی امام است. پیامبر گرامی اسلام(ص) هم این جایگاه را و هم آن کسی که باید در این مقام بگیرد را به مردم معرفی کردند.
حجت الاسلام زارع افزود: پیامبر(ص) در آن خطبه به تعداد ائمه و اوصاف اهل بیت(ع) اشاره کردند و اوصاف حضرت مهدی(عج) در خطبه کاملا مشهود است. ثمرات ظهور حضرت مهدی(عج) در خطبه روز غدیر تبیین شده است؛ از این رو اعتقاد به مهدویت در راستای اعتقاد به ولایت حضرت امیر مومنان(ع) است و در روایتی از معصوم آمده است که اگر کسی منکر حضرت مهدی(عج) شود، منکر تمامی اهل بیت(ع) شده است و در واقع منکر امیرمؤمنان(ع) است و اقرار به حضرت مهدی(عج)، اقرار به امیر مومنان(ع) و تمامی امامان(ع) محسوب می شود./822/ت302/س