۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۲۶۹۲۲
همزمان با مراسم چاوش خوانی در کاشان:

پرچم عزای حسینی توسط نماینده ولی فقیه در کاشان برافراشته می شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد برگزاری نخستین مراسم چاوش محرم در کاشان، گفت: سنت حسنه چاوش خوانی و سقاخوانی و اعلام عزای شهادت امام حسین باید به یک فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود.
حجت الاسلام مجيد زاهري حجت الاسلام مجيد زاهري و سيد محمد علوي زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام مجید زاهری دبیر ستاد برگزاری اولین مراسم چاوش خوانی و سقا خوانی محرم شهرستان کاشان بعد از ظهرامروز در نشست خبری، گفت: برای نخستین بار در کشور مراسم چاوش خوانی و سقاخوانی در کاشان همراه با برافراشته شدن پرچم عزای حسینی توسط آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان برگزار می شود.

 

وی افزود: مراسم چاوش خوانی و سقاخوانی همراه با نصب پرچم عزای حسینی توسط نماینده ولی فقیه در کاشان برای نخستین بار در کشور و  در شهرستان کاشان برگزار می شود و همه ساله در چنین ایامی برگزار خواهد شد.

 

به گفته وی، پرچمی که قرار است جمعه دوم آبان ماه جاری توسط آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه درکاشان در محل مصلای بقیه الله الاعظم کاشان همراه با مراسم چاوش خوانی و سقا خوانی که ویژه این شهرستان است نصب شود سال گذشته بعد از ماه محرم و صفر از گنبد و بارگاه سید الشهدا امام حسین(ع) باز و به تهران آورده شد و از سال گذشته تاکنون نزد رهبر معظم انقلاب نگهداری شده است.

 

حجت الاسلام زاهری یاد آورشد: پرچم سید الشهدا تا چند روز قبل نیز نزد معظم له بود که با پیگیری های آیت الله نمازی برای برگزاری مراسم چاوش خوانی محرم درکاشان از تهران به کاشان آورده شدکه با ورود پرچم به کاشان حال هوای شهرکاشان را دگرگون کرد.

 

وی با اشاره به این که پرچم سید الشهدا در ابعاد 3 در دو نیم متر است یاد آورشد: به دلیل‌کوچکتر بودن پرچم برای چنین ارتفاعی، پرچم دیگری توسط اداره زیبا سازی شهرداری کاشان با ابعاد 16 در 9 متر تهیه شده تا پرچم امام حسین بر روی آن دوخته و متبرک و نصب شود.

 

حجت الاسلام زاهری اعلام فرا رسیدن محرم و عزای عمومی شهادت امام حسین(ع)، سیاه پوش شدن سیمای شهرکاشان در عزای عمومی امام حسین از ابتدای ماه محرم و وحدت بین هیأت های مذهبی شهرستان کاشان برای یک تجمع بزرگ در مصلای بقیه الله الاعظم کاشان را از مهمترین اهداف این برنامه اعلام کرد.

 

وی همچنین الگو قرارگرفتن مراسم چاوش خوانی و سقاخوانی همراه با برافراشته شدن پرچم عزای حسینی توسط نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه در شهرستان های سراسر کشور در ابتدای ماه محرم را یکی دیگر از اهداف این برنامه برای ارتقای شور حسینی محرم در سراسر کشور ذکر کرد و گفت: نظام در ابعاد مختلف مظلوم واقع شده به ویژه در بحث عزا و هیأت که برخی تفکرات شخصی خود را در مسائل مذهبی و عزاداری ها مبنی بر این که ارادت نظام نسبت به ائمه اطهار کمتر است القاء و مانع تراشی می کنند.

 

حجت الاسلام زاهری با اشاره به فتوای امام راحل در سال 60  که در راهپیمایی ها باید دسته های عزا با علم و پرچم سیاه حضور داشته باشند یادآورشد: این تفکر امام راحل بیانگر این است که ریشه نظام اسلامی ایران از عاشورا است و کسی نمی تواند عاشورا را از نظام اسلامی ایران بگیرد.

 

وی افزود: اگر مقدمه یک کار با ظرافت و قوت انجام شود اصل کار محکمتر و قوی تر خواهد شد لذا از قدیم الایام رسم بوده سقا خوانی و چاوش خوانی قبل از محرم از صبح تا عصر در کوچه و محلات با خواندن اشعار خاص محرم و عاشورا به مردم یاد آور می شدند تا حضور مردم در عزاداری ها پر رنگ تر شود.

 

دبیر ستاد برگزاری نخستین مراسم چاوش محرم در کاشان یاد آورشد: سنت حسنه چاوش خوانی و سقاخوانی و اعلام عزای شهادت امام حسین باید به یک فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود.  

 

سید محمد علوی زاده مدیر روابط عمومی و تبلیغات ستاد برگزاری چاوش محرم درکاشان نیز با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده توسط ستاد برگزاری ‹‹ مردمی›› مراسم چاوش محرم شهرستان کاشان گفت: اولین مراسم چاوش محرم در کاشان از ساعت 10 صبح روز جمعه دوم آبان در مصلی بقیه الله الاعظم این شهرستان  همراه با تجمع 600 هیات مذهبی به ثبت رسیده در این شهرستان و تلاوت قرآن، مداحی و سخنرانی حجت الاسلام صابری اراکی آغاز خواهد شد و ادامه برنامه بعد از اقامه نماز جمعه و عصر مراسم سقاخوانی و چاوش خوانی توسط 20 نفر از اعضای هیأت مذهبی کاشان با استفاده از اشعار سنتی به سرپرستی حجت الاسلام معتمدی  از محل شبستان مصلی تا محل پایه پرچم در محوطه بیرونی مصلی انجام و سپس پرچم عزای سید الشهدا توسط آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان برافراشته خواهد شد.

 

به گفته وی یکروز پبش از اجرای مراسم پرچم های هیأت های مذهبی شرکت کننده در این مراسم که مشخصات هر یک از هیآت بر روی آن ذکر شده است در محل مصلی نصب خواهد شد.

 

علوی زاده یاد آورشد: برای حضور در این مراسم افزون بر هیأت مذهبی، از بیش از یکصد مجموعه فرهنگی و مؤسسات فرهنگی شهرستان کاشان دعوت شده است.

 

وی یادآورشد: برای اجرای این برنامه دفتر نماینده ولی فقیه درکاشان، ستاد نماز جمعه، شوراهای هیات مذهبی، اداره تبلیغات اسلامی، شهرداری ، فرمانداری، آموزش و پرورش ناحیه مقاومت بسیج، هیأت رزمندگان اسلام، و هیات های ولایی مؤسسه فرهنگی قرآنی امیرالمومنین کاشان، مؤسسه فرهنگی شهید تورجی زاده، مجموعه روضه الکوثر، هیأت عشاق الحیدر، هیات فرهنگی عشاق الحسن، نماینده هیآت مذهبی منطقه لتحر، امور مساجد و مؤسسه هم اندیشی کانون های فرهنگی کاشان و عضو ستاد مراسم برگزاری همکاری دارند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات