۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۲۲۷۰۹۲
شهردار قم در بازدید از رسا:

تلاش شهرداری برای حفظ معماری اسلامی و هویت ایرانی در ساخت و سازهای شهر

خبرگزاری رسا ـ دلبری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر سال ۸۹ به شهر مقدس قم بر معماری اسلامی و هویت ایرانی در ساخت و سازهای قم گفت: ما هم در شهرداری بر این مساله تاکید کردیم و بر اساس پهنه بندی هایی که در طرح تفصیلی پیش بینی شد مناطق کم تراکم و تراکم متوسط و تراکم بالا پیش بینی شد.
محمد دلبري شهردار قم

محمد دلبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، افزود: همانطور که در حوزه دین کسانی که توانایی ندارند نمی توانند اظهار نظر کنند، در حوزه مدیریت شهری هم برخی دیدگاه ها و نظراتی که مطرح می شود با واقعیت های موجود همخوانی ندارد به عنوان مثال ابهاماتی هست که در خیابان معلم ساخت و سازهایی بدون عقب نشینی و مجوز لازم انجام می شود در حالی که همه آنها دارای مجوز است و خط نبش خیابان را رعایت کرده اند، حال اگر دیده می شود که ساختمان های کناری آنها عقب نشینی دارند بخاطر این است که اینها 30 سال پیش و قبل از طرح تفصیلی ساخته شده است ضمن این که در طرح تفصیلی قبلی برای خیابان معلم از هر طرف 4 متر عقب نشینی در نظر گرفته شده در حالی که اکنون مدرسه حجتیه که در امتداد خیابان معلم است جزو میراث فرهنگی ثبت شده و عملا عقب نشینی در آن سمت خیابان منتفی شده است برای همین ما در طرح جدید عقب نشینی را تنها از سمت جنوب خیابان در نظر گرفته ایم و مجوزهایی که پس از آن داده شده بر اساس طرح تفصیلی جدید است با این حال برخی نسبت به این مساله شبهه پراکنی می کنند.

 

وی با اشاره به روند رو به رشد ساخت و سازها در شهر قم گفت: در حوزه مدیریت شهری چند مولفه می تواند اثرگذار باشد و به عنوان یک سند بالادستی برای مدیران شهری مدنظر قرار گیرد که یکی از آنها قوانین موجود است هرچند آن قانون برای صد سال پیش باشد و بازنگری آن حدود 60 سال قبل انجام شده باشد، اما به هر حال یک مجموعه قانونی است که باید رعایت شود.

 

وی ادامه داد: سند بالادستی دیگر، مصوباتی است که مدیران شهری در شورای اسلامی شهر و کمیسیون‌های تخصصی تصویب می کنند و دیگری تصمیمات مدیریت شهر بر اساس مصالحی است که در نظر می گیرد.

 

شهردار قم افزود: ساخت آپارتمان و موضوعاتی که در دراز مدت کالبد شهر را تشکیل می دهد باید در چارچوب این قوانین و مصوبات صورت گیرد و نمی تواند بر اساس نظر شخصی افراد باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در قانون به صراحت آمده طرح تفصیلی شهر را مجموعه مدیریت شهری باید تهیه و اعضای کمیسیون ماده 5 باید آن را تصویب کنند و بعد در شورای عالی شهرسازی ارائه و تصویب شود، ادامه داد: در قم متاسفانه طرح تفصیلی از حدود 23 سال پیش تاکنون بازنگری نشده است در حالی که بر اساس قانون، طرح تفصیلی باید هر 5 سال یکبار بازنگری شود از این رو قطعا در این مدت تصمیماتی که گرفته شده برمبنای اصولی نبوده و الان مشکلات زیادی که در شهر داریم ناشی از این مساله است.

 

دلبری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر سال 89 به شهر مقدس قم بر معماری اسلامی و هویت ایرانی در ساخت و سازهای قم گفت: ما هم در شهرداری بر این مساله تاکید کردیم و بر اساس پهنه بندی هایی که در طرح تفصیلی پیش بینی شد مناطق کم تراکم و تراکم متوسط و تراکم بالا پیش بینی شد چرا که قبل از آن خط آسمان در محلات شهر هیچ سنخیتی با هم نداشت.

 

وی خاطرنشان کرد: در طرح تفصیلی مشخص شده که هر نوع تراکم در کدام منطقه از شهر ساخت و ساز شود. کالبد شهر و وضعیت کنونی شهر اگر بخواهد اصلاح شود نیازمند گذر سی چهل سال هستیم چرا که عمر ساختمان های ساخته شده عموما 30 سال است و اگر بخواهد بر اساس طرح تفصیلی بازسازی شود این زمان باید بگذرد.

 

شهردار قم با بیان این که هر کس مسئولیتی دارد باید نسبت به عملکردش پاسخگو باشد، بیان داشت: نباید در برنامه ها و طرح ها به گونه ای عمل شود تا آیندگان دچار مشکل و هزینه های زیادی بر مدیریت شهر و مردم تحمیل شود.

 

دلبری درباره سامان دادن به مغازه های اطراف حرم و ایجاد محیطی فرهنگی و در خور شهر قم در هسته مرکزی شهر گفت: وضعیت اطراف حرم و مغازه های موجود زیاد مناسب نیست و در طرح جامع شهری سامان دادن به آن دیده شده است لکن در شهر نهادهای مختلفی دخالت می کنند و عملا مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد برای همین حرکت به این سمت بسیار کند است .

 

وی اظهار داشت: برای مثال چندی پیش تصمیم گرفتیم وضعیت نابسامان گذرخان را بهبود ببخشیم از این رو قرار شد کف گذر را سنگ فرش کنیم لکن اکنون 2 ماه است که منتظریم تا اداره برق سیمهای برق هوایی را سامان دهد و از کف عبور دهد تا کف سازی انجام شود ولی اداره برق می گوید پولی نداریم که برای این کار پیمانکار بگیریم. این مساله را با اداره آب هم در پروژه های عمرانی داریم و گاهی برای جابجا شدن یک لوله آب مدتها منتظر می مانیم.

 

شهردار قم با اشاره به این که در اطراف حرم دیگر مجوز تجاری صادر نمی شود، گفت: برای سامان دادن به وضعیت مغازه های خیابان امام موسی صدر (جاده اراک) سراغ مالکان رفتیم تا با تملک مغازه ها، خیابان را توسعه و رفت و آمد و وضعیت ترافیکی را بهبود ببخشیم ولی مشخص شد این مغازه ها اصلا سند ندارند و متصرفان کنونی هم برای حق کسب و پیشه مبلغی را مطرح می کنند که از قیمت یک مغازه هم بالاتر است./993/

ارسال نظرات