۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۲۲۷۸۲۱
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد؛

اصلاح سبک زندگی، بستر ساز افزایش جمعیت کشور است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این‌که موضوع تحدید نسل نیاز به تبیین و روشنگری دارد، گفت: اصلاح سبک زندگی، بستر ساز افزایش جمعیت کشور است، از این رو باید شاخصه های سبک زندگی اسلامی بررسی و تببین شود.
پويش مردمي افزايش جمعيت؛ آري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهدیه خادم، استاد حوزه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد، عصر امروز، در همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات جامعه» که با همت مرکز بسیج طلاب و روحانیون محور شهیده نسرین افضل، در مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) برگزار شد، گفت: جامعه باید باورهای دینی خود را تقویت کند تا سریع تر به سمت افزایش جمعیت پیش برود.

 

وی ابراز کرد: تکرار، شیوه و شگرد تربیتی است، شگرد دشمنان از طریق رسانه، شیوه تکرار است، دشمن از طریق رسانه، مفاهیم ضد ارزشی، تخریب باورها و ارزش های دینی، تخریب جایگاه علما، عادی سازی روابط محرم و نامحرم و تخریب کانون خانواده را مورد هدف و هجمه قرار داده است.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد گفت: دشمن با شیوه تکرار، مفاهیم را در قالب های مختلف گفت و گو، مصاحبه، فیلم و از طریق کانال های مختلف القا می کند، اما متأسفانه شیوه تکرار در کشور ما مغفول مانده و ما بیش تر اوقات در مقابل آن جبهه می گیریم، درحالیکه اینکار اشتباه است؛ چرا که خدا نیز از این شیوه در قرآن بهره برداری کرده است، خداوند متعال در سوره الرحمن چندین بار آیه «فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ، پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را منکرید»، را تکرار کرده است.

 

این پژ‍وهشگر دینی اظهار کرد: موضوع تحدید نسل نیاز به تبیین و روشنگری دارد، مقام معظم رهبری، در چند سال اخیر به موضوعات مختلف و متنوعی، از جمله صرفه جویی، اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی، تأکید کرده اند، اما در این میان، بحث جمعیت از اولویت ویژه ای برخوردار است؛چرا که ایشان درباره بحث جمعیت می فرمایند:«وقتی به بحث جمعیت فکر می کنم پشتم می لرزد.» و این تعبیر را در مورد موضوع دیگری استفاده نکردند.

 

اصلاح سبک زندگی، بستر ساز افزایش جمعیت کشور است

 

این استاد حوزه علمیه مشهد گفت: در مسأله سبک زندگی باید شاخصه های سبک زندگی اسلامی بررسی شود، چرا سبک زندگی غربی بر جامعه ما سیطره انداخته است؟ قناعت، صرفه جویی را کنار گذاشته و به سمت مصرف گرایی پیش می رویم.

 

خادم گفت: عموم جامعه، زمانی که بحث افزایش جمعیت مطرح می شود، مباحث اقتصادی را مطرح می کنند و خانواده متدین جامعه نیز دغدغه مسائل تربیتی را دارند، اما این نکته را باید مد نظر داشت که باورهای ما ضعیف شده است؛ چرا که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ، و هر که از خدا بترسد، برای او راهی برای بیرون شدن قرار خواهد داد، و از جایی که گمانش را ندارد روزی اش می دهد و هر که بر خدا توکل کند، خدا او را کافی است.

 

وی افزود: در مسائل تربیتی از یاد برده ایم که رب اصلی خداوند متعال است، آیه شریفه«الحمدلله ربّ العَالَمین» را باور نکرده ایم. پدر و مادر، تنها به عنوان وسیله هستند و تربیت کننده و پرورش دهنده اصلی خداوند است. متأسفانه باور های ما کمرنگ شده است، نیاز نیست دنبال دلایل تازه باشیم، بلکه مرور باورهای دینی برای ما بس است.  

 

این پژ‍وهشگر دینی اظهار کرد: تربیت فرزند زوایای مختلف دارد، آیا پدر و مادرها به عنوان شیعه مسلمان، نسبت به تربیت اقتصادی آگاه هستند؟ چرا فرزندان ما درخواست های مکرر از والدین داشته و تنوع طلب تربیت شده اند؟

 

وی ابراز کرد: امام کاظم(ع) در مورد فزرند آوری می فرمایند:«اُطلب الوَلَد فَانَّ الله یَرزقه، در پی فرزندآوری باش، زیرا روزی او را خدا می دهد، پیامبر(ص) نیز در حدیثی می فرمایند:« من به کثرت امتم در روز قیامت مباهات می کنم.»

 

خادم به علل و عواملی که کاهش جمعیت را به دنبال دارد اشاره کرد و گفت:  مقام معظم رهبری می فرمایند:«این میل به کم بودن فرزند، یک عارضه است؛ و الّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست می دارد.». بالا رفتن سن ازدواج از جمله دلایل کاهش ناباروری است؛ چرا که اگر انسان در سن پایین ازدواج کند و تشکیل خانواده دهد، به تبع نیز زودتر صاحب فرزند می شود.

 

کاهش جمعیت جهان، طرح شورای امنیت ملی آمریکا است

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که نرخ باروری در ایران، یکی از سریع ترین و چشمگیرترین آمارهای کاهش باروری در تاریخ بشر بوده است، ابراز کرد: نرخ باروری در ایران از حدود 4/6 دراویل دهه 60 به حدود 8/1 فرزند در سال های اخیر رسیده است، مجامع بین المللی ایران را در زمینه کاهش موالید الگویی برای دیگر کشورهای جهان سوم معرفی کرده اند.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: کشورهای صنعتی همچون سه کشور انگلیس، فرانسه و آمریکا نرخ باروری کشورهایشان را افزایش می دهند، در این صورت می توان گفت که افزایش جمعیت امری نامطلوب است؟

 

وی با اشاره به این که جمعیت، عامل  قدرت و اقتدار یک کشور است، گفت: ثروت خدادای، برخورداری از فرهنگ غنی، فن آوری برتر، توان نیروهای مسلح و جمعیت، عوامل قدرت یک کشور است، از این رو جمعیت زیاد، فرصت بی نظیر است.

 

این پژ‍وهشگر دینی با اشاره به این که طرح کاهش جمعیت نقشه دشمن است، ابراز کرد: کاهش جمعیت جهان، طرح شورای امنیت ملی آمریکا است که در کشورهای مختلف پیش می رود. دشمن، وسایل پیشگیری از ناباروری را رایگان در اختیار کشور ما قرار می دهد، در زلزله بم، وسایل جلوگیری از ناباروری، اولین وسایل کمکی بود که از سوی کشورهای خارجی وارد ایران شد.

 

خادم به تناقض فعالیت های غربی در مسأله جمعیت اشاره کرد و گفت: کشور های غربی، ایران را به گسترش و تشویق تنظیم خانواده سوق می دهند، در حالیکه خود سیاست های افزایش جمعیت را در پیش گرفته اند، از نظر رژیم غاصب صهیونیستی بهترین و مؤمن ترین زن کسی است که بیش ترین فرزند را داشته باشد.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند:«کشور مابستر 150 تا 200 میلیون جمعیت را دارد.»، اگر رشد جمعیت به همین منوال پیش رود، در سال 1480جمعیت کشور به 32میلیون نفر می رسد. حوزویان و طلاب به لحاظ این که رسالت و وظیفه خطیر تبلیغ را برعهده دارند، در بحث جمعیت ابتدا باید خود اقناع شود و اهمیت و ضرورت این موضوع برای آن ها تبیین شود، سپس به روشن گری آحاد جامعه بپردازند./1309/پ201/ب4

ارسال نظرات