۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۲۳۰۱۲۰
استاد حوزه علمیه:

برای رشد در عبادت باید از اسارت نفس رها شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه در توصیف عبادت عام گفت: اگر انسان به انجام یک عمل خاص عادت کرد این عمل موجب رشدش نمی‌شود و رنگ و بوی نفسانیت می‌گیرد، انسان برای رشد در عبادت باید از اسارت نفس رها بشود.
برای رشد در عبادت باید از اسارت نفس رها شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالرسول نیلفروشان، کارشناس و مبلغ دینی و حوزوی، شب گذشته در مجلس عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) با بیان اینکه رفتار ما تا هنگامی‌که مطابق امر ولی الهی باشد ارزشمند است گفت: انسان برای پرورش روحیه بندگی باید مطیع امام معصوم باشد و در زمان غیبت خود را ملزم به اطاعت امر نایب عادل بداند.

 

وی افزود: تندروی و کندروی در اعمال نسبت به فرمان ولی الهی نشانه آن است که انسان این عمل را برای رضای خداوند متعال انجام نداده است یعنی رنگ اطاعت ندارد، در این صورت از ارزش آن کم می‌شود حتی اگر جزو اعمال مستحب باشد.

 

کارشناس امور دینی ادامه داد: به عنوان مثال مسأله نحوه عزاداری برای حضرت اباعبدالله(ع) که مقام معظم رهبری درباره شیوه و سبک آن بارها تذکراتی مطرح کرده‌اند ولی گاهی شاهد آن هستیم که عده‌ای خلاف آن عمل می‌کنند درحالی‌که معیار امر ولایت است.

 

وی با بیان اینکه عبادات به دو دسته خاص و عام تقسیم می‌شوند ابراز کرد: عبادات خاص آن دسته از عبادات هستند که شرایط و آدابشان از جانب معصوم یا نایب ایشان مشخص می‌شود و مؤمن متعبد کسی است که طبق فرمان ولی عمل کند.

 

حجت‌الاسلام نیلفروشان با انتقاد شدید از ناآگاهانی که تقلید را رفتار میمون دانستند افزود: در آداب عبادات خاص اسراری نهفته است و کارشناس امر دین مطلع این اسرار است،‌ بر فرد بی‌اطلاع واجب است که به نایب امام زمان مراجعه کند.

 

وی با توضیح عبادات عام ادامه داد: اگر انسان همه اعمال و رفتارهای روزانه‌اش را با انگیزه الهی انجام دهد نوعی عبادت محسوب می‌شود و موجب قرب الهی است، حتی اگر انسان شغلش را که در ازای آن حقوق دریافت می‌کند برای کسب رضای خدا انجام دهد عبادت کرده است.

 

کارشناس و مبلغ حوزوی گفت: اولیای الهی با تمرین و ممارست هوای نفس را در خود خاموش کرده و در هر فعلشان فقط رضای الهی را در نظر می‌گیرند، اینگونه است که گاهی با کسانی همچون مقدس اردبیلی مواجه می‌شویم که 40 سال جز عبادت کاری نکرده است.

 

وی با بیان اینکه عبادات عام به هیچ عنوان جایگزین عبادت خاص نمی‌شود عنوان کرد: گاهی شیطان انسان را به مستحبات مشغول می‌کند برای آنکه عبادت واجب را در نظرش کم جلوه بدهد و موجب غفلت انسان از عبادت واجب بشود.

 

حجت‌الاسلام نیلفروشان در توصیف عبادت عام افزود: اگر انسان به انجام یک عمل خاص عادت کرد این عمل موجب رشدش نمی‌شود و رنگ و بوی نفسانیت می‌گیرد، انسان برای رشد در عبادت باید از اسارت نفس رها بشود.

 

وی با بیان اهمیت درک اهم و مهم در انجام کارها ادامه داد: برای تقرب به خدا آنچه مهم است تشخیص وظیفه است، بدون معرفت انسان نمی‌تواند اهم را تشخیص دهد و به مهم می‌پردازد، اگر انسان توانست برای عمل خاصش جایگزین متناسب با وظیفه بگذارد رشد می‌کند و در غیر این صورت عملش از روی اطاعت نیست عادت است./914/پ202/ب4

ارسال نظرات