۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۳۰۹۱۷
به قلم حجت الاسلام والمسلمین قرائتی؛

کتاب مسکن و شهر اسلامی رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «سیمای مسکن و شهر اسلامی» اثر حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در مشهد رونمایی شد.
کتاب مسکن و شهر اسلامی رونمایی شد

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت السلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور 22 آبان ماه در مراسم رونمایی از کتاب جدید خود با عنوان «سیمای مسکن و شهر اسلامی»  که در حاشیه ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری برگزار شد، گفت: متأسفانه طی 34 سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد کتابی در خصوص آموزه‌های اسلامی در حوزه شهرسازی نوشته نشده و با وجود اهمیت فراوان از این بخش غفلت شده است.

 

وی افزود: به همین دلیل از چند سال پیش تلاش کردم با استفاده از قرآن کریم و احادیث ائمه(ع)، نکاتی را در بخش شهرسازی استخراج کنم که امروز در قالب کتاب «سیمای مسکن و شهر اسلامی» به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: توصیه من به  مدیران شهری در بخش‌های مختلف و اعضای شورای اسلامی شهرها و کسانی که می‌خواهند پروانه ساخت و ساز از شهرداری بگیرند، این است که حتما این کتاب را بخوانند تا با دستورات اسلام در حوزه شهرسازی آشنا شوند.

 

در شهر اسلامی، مساجد جزء در دسترس ترین اماکن هستند

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه، مساجد را یکی از نیازهای اصلی شهر اسلامی دانست و اظهار کرد: متأسفانه در ساختار امروزی شهرها، برای خرید مواد خوراکی با طی کردن کمترین فاصله به مغازه می رسیم اما اگر بخواهیم نماز بخوانیم با پیمودن چند کیلومتر هم مسجد پیدا نمی‌کنیم.

 

وی با انتقاد از بسته بودن مساجد پس از اقامه نمازهای روزانه افزود:بسیاری از مراکز خدماتی و رفاهی فعالیت شبانه‌روزی دارند اما مساجد پس از اقامه نماز بسته می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

 

وی تأکید کرد: اسراف تنها مخصوص مواد غذایی نیست و هنگامی که یک سالن اجتماعات با هزینه سنگین ساخته می‌شود و تنها برای چند برنامه در سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیز اسراف محسوب می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: شهرداری‌ها با توجه به توان مالی خود می‌توانند در هر منطقه یک تالار عروسی بسازند و در اختیار جوانان قرار دهند تا تشویقی برای ازداواج باشد.

 

وی تصریح کرد: همچنین نگهداری سالمندان در خارج از شهر کار نادرستی است و باید در مجتمع‌های مسکونی و محلات مختلف چند آپارتمان ایجاد کرد تا سالمندان در نزدیک‌ترین فاصله به فرزندان خود زندگی کنند./930/د102/ب5

 

 

ارسال نظرات