۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۳۱۸۵۲
آیت الله جوادی آملی:

کسی نمی‌تواند حق هسته‌ای را از ما بگیرد/حقوق بشر غربی صلاحیت علمی ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم، با تأکید بر این که در یک نگاه توحیدی انرژی هسته و بسیاری از حقوق دیگر حق مسلم ما هستند، گفت: هیچ کس نمی‌تواند این حقوق را از ما بگیرد زیرا تنها خداوند می‌تواند حقی را از کسی بگیرد و یا به کسی بدهد.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، امروز بعد از ظهر در سلسله جلسات درس اخلاق که در مؤسسه فرهنگی اسراء برگزار شد حقوق بشر غربی را غیر منطقی و غیر مستدل دانست و  اظهار داشت: حقوق بشر غربی به هیچ وجه قابلیت علمی ندارد و نمی‌تواند منبع و مبنا قرار بگیرد و حقوقی که بر پایه مستدل و منطقی استوار نباشد چگونه می‌تواند چیزی را حلال یا حرام کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) گفت: این حقوق نویسی با حقوق نویسی دیگران متفاوت است و این نکته را می‌فهماند که اگر موحدانه به عالم نگاه کنیم پیش از همه حقوق‌، حق الله قرار دارد و بقیه حقوق در ذیل آن قرار دارند.

 

این مرجع تقلید ابراز کرد: طبق این نگاه توحیدی، انرژی هسته‌ای و بسیاری از حقوق دیگر حق مسلم ما محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند آنها را از ما بگیرد زیرا خداوندی که خالق است برای تمام هستی حقوقی مشخص می‌کند و هیچ کسی غیر از خداوند نمی‌تواند حلالی را حرام یا حرامی را حلال کند و یا حقی را به کسی بدهد یا از کسی بگیرد.

 

وی به قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و تأکید کرد: بسیاری از مواد قانون اساسی از آیات و روایات استنباط شده است و چهل مجتهد طی سه ماه فعالیت و مطالعه، قوانین آن را تدوین کردند که از لحاظ منبع، مبانی و مواد حائز اهمیت است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی به حقوق افعال در رساله حقوق امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: حقوق افعال به زنده بودن روح احکام شرعی، نماز، روزه و... اعتقاد دارد و با این نگاه موحدانه به عالم، جهان همچون تابلوی است که خداوند برایش حقوقی قرار داده است.

 

وی با اشاره به سبقه اخلاقی، علمی و توحیدی رساله حقوق یادآور شد: برخی انسان را از خودش بیگانه کردند اما ائمه اطهار(ع) و امام سجاد(ع)، انسان را با خودش، با ماوراء و با طبیعت آشنا کردند و دستور دادند که انسان نسبت به خودش، جامعه و دیگران محبت داشته باشد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به حق اعضاء در رساله امام سجاد(ع) تصریح کرد: اعضای انسان در قیامت و در پیشگاه خداوند، نسبت به عملکرد انسان اعتراض می‌کنند و طبق فرمایش قرآن بر اعمال انسان شهادت می‌دهند یعنی ماهیت اعضای انسان با عملکرد انسان متفاوت است و اعضا ابزاری در اختیار انسان هستند که روز قیامت از اعمال وی ابراز خوشحالی یا برائت می‌کنند.

 

وی در تبیین شهادت و اقرار بیان داشت: شهادت هنگامی است که دیگران درباره انسان مطلبی را بیان کنند که با اقرار متفاوت است و در آیه قرآن آمده است که اعضای انسان، نسبت به اعمالش شهادت می‌دهند و این شهادت دادن غیر از وجود انسان است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه افرادی همچون ابوریحان بیرونی را تربیت شده اندیشه توحیدی ائمه اطهار(ع) خواند و گفت: ابوریحان بیرونی وصیت کرد بعد از وفاتش هنگامی که خواستند وی را غسل بدهند برای گرم کردن آب از براده‌های قلم‌هایی استفاده کنند که وی در طول زمان مصرف کرده است و این نگاه ادب و احترام، قلم زدن، نوشتن برای اهل بیت(ع) و این تفکر توحیدی اهل بیت(ع) است که در تاریخ ماندگار می‌شود.

 

وی با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) تأکید کرد: حضرت فرمودند «کلکم راع و کلکلم مسؤول عن رعیته» همه شما در قبال اعمالتان باید جوابگو باشید و همه شما نسبت به زیردستان و رعیت خودتان مسؤول هستید که هر فردی در جامعه نسبت به دیگران، نسبت به جامعه و نظام مسؤول است و از طرف دیگر مسؤولان نیز در قبال حقوق مردم مسؤول هستند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان با اشاره به مسؤولیت حضرت علی(ع) در حفظ بیت المال خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی(ع) بیت المال بعد از تقسیم عادلانه جارو می‌زد و برای این که عدالت را رعایت کرده و اموال را به صاحبان حق رسانده است نماز می‌خواند و شکر می‌کرد که اگر این تفکر در جامعه رواج پیدا کند اختلاس و ظلم به حقوق مردم جایی نخواهد داشت./908/پ202/ف

ارسال نظرات