۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۳۱۸۵۴

امامزاده نجمه‌خاتون یادگاری از نسل سیدالساجدین در بشرویه

خبرگزاری رسا ـ امامزاده نجمه خاتون(س) از فرزندان امام سجاد (ع) هستند که آرامگاه ایشان در شهرستان بشرویه از توابع خراسان جنوبی قرار دارد و این مکان، زیارتگاه مشتاقان و فضلای خطه کویری خراسان جنوبی است.
امام زاده نجمه خاتون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، آستانه امامزاده بی‌بی نجمه‌خاتون(س) که در روستای مجد و در فاصله 22کیلومتری غرب محور بشرویه و طبس قرار دارد.

 

این روستا از توابع بخش ارسک شهرستان بشرویه است و این زیارتگاه در دامنه کوه و مشرف بر اراضی کشاورزی بوده و از آب و هوای مطلوبی در ایام بهار و تابستان برخوردار است و این بانوی بزرگوار  با 24 واسطه به امام سجاد(ع) منسوب هستند.

 

نخستین بانی و زمان ساخت بنای اولیه به‌درستی مشخص نیست اما آنچه مطلعان محلی به‌ نقل از اجداد خود نقل می‌کنند پیشینه بنای اولیه به بیش از 100 سال می‌رسد.

 

ساختمان اولیه اتاقکی گلی و خشتی بود و در سال 73 حاجی احمد عطایی که برادر شهید بود با همکاری مردم اقدام به نوسازی این زیارتگاه می‌کند و طی سال‌های 82تا 84 با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه این بنا به طور کامل بازسازی و مرمت شده است.

 

ضریح امامزاده بی بی نجمه خاتون از جنس آلومینیوم و به رنگ طلایی و سفید مزین است.

 

همچنین همه‌ساله تعداد زیادی از مردم بشرویه و فردوس و دیگر نقاط همجوار برای زیارت به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

 

این بقعه در طول ایام سال شاهد حضور بیش از 20 هزار زائر به‌ویژه  در شب‌های چهارشنبه، ماه شعبان و در ایام تعطیلات نوروزی، تابستان و پاییز است.

 

بقعه متبرکه از فضای سیاحتی، تفریحی مناسبی برخوردار بوده  و در ایام خاص سال از جمله ماه شعبان، محرم و در ایام تابستان مشتاقان زیادی را به خود جلب می کند.

 

از امکانات این مکان مقدس می‌توان به بخش فرهنگی، قرآنی که دارای امکاناتی نظیر رایانه و کتابخانه و انبار بقعه که احتیاجات مسافرین اعم از فرش، ظروف و چادر مسافرتی را برطرف می‌کند و همچنین، از لحاظ تأسیسات و امکانات دارای یک زائرسرا و سرویس بهداشتی بوده و نیز پارکینگ جهت خودروها و قسمت بازی کودکان نیز از دیگر امکانات موجود در این امام زاده  است.

 

این بقعه متبرکه دارای هشت نفر خادم افتخاری و یک نفر خادم فصلی است که در همه برنامه‌های مذهبی به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند و چشمه‌ای در کنار این بقعه جاری بوده که همراه آن درخت سرو بلند قدی با قدمت بیش از سیصد سال فضای سیاحتی مطلوبی و محیط دلنشینی برای مسافران و گردشگران فراهم کرده است.

 

همچنین وجود اراضی کشاورزی پلکانی و باغ‌های میوه با آب و هوای مطلوب به این بقعه جلوه‌ای زیبا بخشیده است./968/پ202/ب4

ارسال نظرات