۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۲۳۴۲۶۴
تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی:

صدق، انسان را به صراط مستقیم می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان این‌که یکی از نعمت‌های الهی صدق است که انسان را به صراط مستقیم می‌رساند گفت: صدیقان نعمت یافتگان الهی هستند که رتبه آنها پس از انبیا قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمين ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شامگاه پنج‌شنبه در جلسه تفسیر سوره حمد که در مصلی شهرری برگزار شد، در پاسخ این سوال که راه نعمت‌یافتگان از جانب خدا راه چه کسانی است؟ گفت: ما در این آیه از خداوند می‌خواهیم که ما را به راه کسانی که نعمت داده هدایت کند، قرآن به 4 گروه صدیقین، شهداء، صالحان و انبیاء به عنوان کسانی که از جانب خدا به آنها نعمت داده شده اشاره کرده است.

 

وی با اشاره به این‌که گروه انبیا در جلسه پیش بحث شد، افزود: گروه دوم از نعمت یافتگان الهی صدیقان هستند که رتبه آنها پس از انبیا قرار دارد، یکی از نعمت‌های الهی صدق است که انسان را به صراط مستقیم می‌رساند.

 

صادقان الگوهای عملی و اخلاقی صدق هستند

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به این سوال که صدیقان چه کسانی هستند؟ عنوان کرد: ما از خداوند درخواست می‌کنیم که ما را به سبک زندگی پیامبران، صدیقان، شهدا و صالحان هدایت کند، راه صادقان راه کسانی است که در حقیقت الگوهای اخلاقی و عملی صدق باشند، کسانی که به نور صداقت در گفتار و کردار نورانی شدند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری با اشاره به حدیثی از امیرمومنان(ع) گفت: امیرمومنان(ع) از خداوند درخواست می‌کنند که خداوند سبک زندگی ما را سبک زندگی صادقان قرار دهد زیرا آنها کسانی هستند که قبل از ما نعمت درست زندگی کردن به آنها داده شده است.

 

وی با اشاره به مراحل صادق بودن بیان داشت: صادق بودن مراحلی دارد از آغاز خلقت انسان تا امروز بلندمرتبه ترین صادقان پیشوایان و ائمه دین بودند هر جا قرآن از صادقان نام برده اشاره به ائمه دین دارد که در اوج صداقت قرار دارند و انسانهای با تقوی تلاش می‌کنند در گفتار و رفتار شبیه این صادقان باشند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به الگوهای سبک زندگی شیعه اظهار داشت: سبک زندگی شیعه باید شبیه زندگی شخصیت‌های بزرگ و بی‌نظیری چون پیامبر(ص)، امیر مومنان(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و سایر ائمه معصومین(ع) باشد زیرا این شخصیت‌ها بهترین الگو در همه ابعاد راستی و درستی هستند.

 

بعد از پیامبران صادقان مهم‌ترین انسانهای گرامی نزد خداوند هستند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری در ادامه تصریح کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: هرامتی صدیق دارد، بعد از پیامبران صادقان مهمترین انسانهای گرامی نزد خداوند هستند، بعد از خاتم انبیا حضرت محمد(ص) نخستین صدیق و رییس صدیقان امیرمومنان(ع) است، امیرمومنان(ع) درباره این مقام خود می‌فرمایند: من همان خبر بزرگ جهان آفرینش بعد از پیامبر(ص) هستم، ما از قومی هستیم که در راه خدا از سرزنش هیچ انسانی باکی نداشته و از راه خود برنمی‌گردیم.

 

وی با اشاره به خصوصیات صدیقان افزود: از خصوصیات صدیقان این است که شبها را به عبادت گذرانده و در مسائل دینی دیگران را راهنمایی می‌کنند، خداوند صدیقان را پیشوای دیگران قرار می‌دهد، پیامبر(ص) صدر انبیاء و امیرمومنان(ع) صدر صادقان و در حقیقت صدر اوصیاء است.

 

صادقان از گناه  دور هستند

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پاسخ به این سوال که آیا ما نیز می‌توانیم از صادقان باشیم؟ گفت: بله از خداوند بخواهیم اگر به اوج صداقت نرسیم حداقل به حد معمول دست خواهیم یافت در واقع ما نمی‌توانیم به درجه انبیاء و اوصیاء برسیم اما می‌توانیم خود را نزدیک کنیم، حضرت امام صادق(ع) می‌فرمایند: شخصی که صادق نباشد مومن نیست هر فردی که از صداقت در زندگی برخوردار باشد از گناه دور است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری اظهار داشت: هر انسانی در گفتار، کردار، رفتار، حساب و کتاب صادق باشد به همان مقدار به ایمان نزدیک است، حضرت امام صادق(ع) فرموند: کسی که در ایمان صادق باشد هیچ چیز را برخدا ترجیح نمی‌دهد و این‌گونه است که خدا می‌فرماید شما را برای خود آفریدم و  تاج کرامت بر سر شما نهادم باشد که در زندگی از  هوی و هوس پیروی نکرده و به دنبال من باشید، صدق و راستگویی داشته و فقط از من یاری بخواهید.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: راستگویی و درست زندگی کردن محوری‌ترین اخلاق اسلامی است، هر کس به خدا ایمان داشته باشد صادق می‌شود، نیکی به بهشت و گناه به جهنم ختم می شود./807/پ202/ب4

ارسال نظرات