۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۲۳۵۳۹۰
امام جمعه برازجان در گفت‌وگو با رسا:

اربعین حسینی آغاز جلوه‌گری جنبه‌های ناشناخته قیام ابا عبدالله(ع) است

خبرگزاری رسا ـ امام حسین(ع) سنبل آزادگی، آزادی خواهی، عزت خواهی و ظلم و استکبار ستیزی است و همیشه دشمنان بر روی این قضیه حساس بودند و مانع می شدند از اینکه زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین به عنوان سنبل مبارزه مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام مصلح امام جمعه برازجان
رهبر معظم انقلاب درباره‌ جایگاه ویژه‌ زیارت اربعین در اوج‌گیری بزرگداشت نهضت حسینی فرموده‌اند: «شروع جاذبه‌ مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابر بن ‌عبداللَّه را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت(ع) دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.» این جاذبه سال‌ها است که در قالب برگزاری تجمع میلیونی و پیاده‌روی زائران حسینی از نجف تا کربلا تجسم پیدا کرده است. همزمان با اربعین امسال، خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام حسن مصلح، امام جمعه برازجان به بحث و بررسی درباره‌ دلایل اقبال بیش از پیش شیعیان به حضور در این تجمع میلیونی و برکات معنوی و اثرات سیاسی و اجتماعی آن به‌ویژه در شرایط خطیر کنونی کشور عراق پرداخته است.
 رسا - با نگاهی به احکام و عبادات اسلامی درمی‌یابیم که برخی از آن‌ها دارای جنبه اجتماعی و برخی دارای جبنه‌ فردی‌اند؛ اما برخی نیز هر دو آن‌ها را دارا هستند؛ مانند حج که دارای هر دو وجه است. به نظر می‌رسد که زیارت اربعین نیز از سنخ این دسته‌‌ سوم باشد که هر دو وجه فردی و اجتماعی عبادت در آن پررنگ است. حال اگر از این بُعد به زیارت اربعین بنگریم، وجه تمایز آن نسبت به سایر عبادات چیست؟
فرهنگ اربعین در تشیع جایگاه ویژه ای دارد و حکمت هایی که خداوند در آن از عدد اربعین به کار برده است، دارای موضوعات مختلفی و متعددی است. اما یکی از موضوعات که در مورد اربعین است، بحث اربعین سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) است. در فرهنگ دینی ما، امام حسین(ع) دارای جایگاه ویژه ای است. روزی که آسمان خون گریسته و اربعینی که عزاداری شده و بزرگ داشته شده که هیچ بزرگداشت اربعینی به جز برای ایشان برای هیچ امام و پیامبری توصیه و تأکید نشده است.
 
از بیان امام حسن عسکری(ع) احادیثی در این باب آمده که یکی از نشانه ها و علائم  مومن، زیارت اربعین است که این اهمیت موضوع را می رساند که اگر بخواهیم مومنی را بشناسیم، ببینیم به اربعین چقدر اهمیت می دهد. به همین دلیل در طول تاریخ اهتمام ویژه ای به بزرگداشت اربعین داشته اند؛ اگر چه در یک برهه ای از زمان که دوره اختناق و حکومت پلیسی عراق بود، شیعیان  از زیارت اربعین محروم شدند.
 
امام حسین(ع) سنبل آزادگی، آزادی خواهی، عزت خواهی و ظلم و استکبار ستیزی است و همیشه دشمنان بر روی این قضیه حساس بودند و مانع می شدند از اینکه زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین به عنوان سنبل مبارزه مورد توجه قرار گیرد. چه در دوره های حکومت عباسی مانند متوکل عباسی که آب بستند و زمین را شخم زدند که اثر قبر امام حسین(ع) از بین برود و باقی نماند و چه در دورهای بعدی.
 
در دوره حکومت صدام، مطلقاً هر گونه عزاداری و سوگواری و بزرگداشت اربعین منع شده بود که به برکت انقلاب اسلامی و سقوط  این دیکتاتور، زمینه مجددی فراهم و مراسم اربعین و پیاده روی اربعین که در طول تاریخ و گذشته ها اولیای خدا و علماء این کار را به صورت پیاده روی انجام می داده اند، با احیاء شدن مجدد شیعیان، روح تازه ای پیدا کرد.
 
اربعین سنبل اقتدار، اتحاد، شور شیعه، عزت شیعه که در جهان بی نظیر است و سنبل حرارتی که در روایت آمده است که برای امام حسین(ع) این حرارت هرگز خاموش نمی شود.
 
اجتماعاتی که ما به آن توصیه شده ایم، از جمله اجتماع روزانه نماز جماعت، هفتگی نمار جمعه، سالانه نماز عید فطر و قربان و اجتماع بین المللی حج که مسلمان های جهان اجتماع می کنند و اینها هر کدام یک جمعیت را شکل می دهد، اما اربعین بزرگترین جمعیت جهان اسلام، بلکه بشریت را رقم می زند و در عالم بی نظیر است و حال ما شاهد هستیم که از سراسر جهان اسلام، کشورهای آمریکا، اروپا و آفریقا همه کشورها تا خلیج و ایران اسلامی و از همه بلاد، شاهد حضور میلیونی اقشار مختلفی هستیم که با عشق و علاقه برای بزرگداشت اربعین، خود را به مرقد مطهر امام حسین(ع) می رسانند.
 
اربعین دارای جنبه های مختلفی است که جهات متعددی از جمله عبادی، سیاسی، اجتماعی در آن نهفته است. جنبه عبادی آن عبارت از آن است که با رفتن به آن مکان مقدس، به واسطه امام حسین(ع) تقرب به خدا پیدا می کنیم که باب معرفت و رسیدن به خداست. اربعین از جنبه سیاسی نماد مبارزه با استکبار، استبداد و ظلم و ستم و امام حسین(ع) مظهر آزادی و آزادگیست و می تواند روحیه جهاد، ایثار، فداکاری و مبارزه با ظلم ستیزی را در مردم احیا کند.
 
وحدت، انسجام و یکپارچگی میان ملت های مختلف مسلمان از جنبه های اجتماعی این سنت گران قدر است که در این آیین جلوه پیدا می کند. جنبه های دیگری از جمله روحیه ایثار، فداکاری، تعاون و از خود گذشتگی است که مردمی که هر چه دارند برای امام حسین(ع) در طبق اخلاص می گذارند و پذیرای زائران می شوند.
 
می توان اربعین را جلوه ای از حکومت امام عصر(عج) توصیف کرد که در زمان امام عصر، مردم با هم مهربان و اهل ایثار و تعاون هستند و همه با هم مساوی و مساوات دارند و ما این جلوه را می توانیم در جریان عاشورا و چگونگی از خود گذشتگی و یاری رساندن ببینیم. بنابراین اربعین حسینی، احیا شده و شاهد تجمع چندین میلیون نفری از سراسر جهان هستیم که دستاورد عظیمی برای جهان تشیع است.
 
این تجمع  علاوه بر برکات و ثواب مسائل اخروی، در همین دنیا نیز می تواند مظهر شکوه شیعه باشد و دشمنان را به واسطه این اجتماع مرعوب و مومنان را به آینده اسلام و تشیع امیدوار کند.
 
 رسا - مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود به این موضوع اشاره می کنند که "شروع جاذبه های مغناطیس حسینی از اربعین است"به نظر شما چراباید اربعین را شروع این جاذبه بدانیم؟
 
اصل محبت به امام حسین(ع) یک امری وجدانی است و همه این احساس را دارند که  محبوب و مغناطیس همه قلبوب است. نبی اکرم(ص) فرمودند: محبت امام حسین نهفته شده است در قلوب مومنین.
 
وجه عظمت اربعین آن اربعین اولی است که چیزی نگذشت که به واسطه آن افشاگری و روشن گری های اهل بیت(ع) و کاروان اسراء توانستند یک تحول عظیمی در مردم ایجاد کنند و اولین جرقه آن، زمانی بود که آن زیارت در اربعین صورت گرفت که یادآور آن اربعین است که مردم بعد از آن بیداری و روشنگری اهل بیت(ع) تنبّه پیدا کردند و قیام توّابین، قیام مختار و قیام های بعدی را به دنبال داشته است.
 
بنابراین اربعین یادآور آن اولین اربعینی است که در مظلومیت امام حسین(ع) سوگواری و روشنگری شد و ماهیت پلید یزید و بنی امیه برملا شد و مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت(س) جلوه پیدا کرده و نشان داده شد و از این بابت، اربعین در فرهنگ شیعه جایگاه ویژه ای دارد و یادآور آن همه فضیلت و ارزش هایی که در حادثه عاشورا بوده است و آموزه ها، خاطرات و فداکاری ها و خطبه ها و اسارت هایی که در راه اسلام و قرآن صورت گرفته است.
 
رسا - به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر و به‌طور خاص از زمانی که زائران ایرانی به پیاده‌روی اربعین رفتند، می‌توان گفت که نهضت پیاده‌روی اربعین به یک رخداد اجتماعی و فرهنگی بین‌المللی تبدیل شده است. چه ظرفیت‌هایی در اربعین نهفته است که به آن بُعد بین‌المللی می‌بخشد؟
 
در زمان های گذشته این امر بیشتر اختصاص به عراقی ها داشته و طی سال هایی که یک مقدار فضای آزادی برای شیعه حاکم بود، بیشتر علماء و اولیای خدا و بخشی از شیعه، این کار را انجام می دادند؛ اما بعد از سقوط صدام، این به حق یک عقده ای بود که جمع شده بود و به یکباره تجلّی پیدا کرد.
 
در شرایط فعلی که دشمنان در صدد تضعیف و تجزیه عراق بودند، این اجتماع اربعین خیلی معنا دار بود که توانست آمریکا را متوجه کند که این اجتماع، ظرفیت عظیمی است و کم کم فرهنگ سازی شد و جنبه جهانی پیدا کرد و جلوه ای از وحدت همه ملت های اسلامی برای مقابله با دشمن برای دفاع از ارزش ها و در واقع آن امت واحده که اسلام تعریف کرده تجلی پیدا می کند؛ یک امت واحده ای که جدا از نژاد و ملیّت و جغرافیا، از سراسر کشورها جمع می شوند و می تواند اهداف دشمن برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی را خنثی کند.
 
اربعین جلوه ای است از امت واحده و پیوند دهنده به امّت و امام و چه به امام و امّت شهید خود و چه امام و امّت حاضر خود که می تواند باعث ایجاد پیوند عمیق و ناگسستنی شود و دشمنان را از این بابت مأیوس کند.
 
به همین خاطر است که رسانه های غربی که اجتماعات جزیی را پوشش می دهند، نسبت به این تجمّع سکوت مرگبار آنها را فرا گرفته و نمی توانند این حقیقت اجتماع، انسجام و اتحاد که مایع عزّت و اقتدار است را ببینند.
 
 رسا - با توجه به تحولات منطقه و حضور گروه‌های تروریستی داعش در کشور عراق، زیارت ازبعین از اهمیت خاصی برخوردار است و باید توجه خاصی به آن شود؛ چرا باید امسال این نگاه ویژه به اربعین باشد؟
 
این یک پیامی و هشداری است برای استکبار جهانی و کشورهایی که حامی این گروه خبیث هستند که شیعه دارای چنین قدرت و انسجامی است و همچنین هشداری برای گروه داعش که کوچکترین حرکت برای تجاوز و تعدّی به حرم ها، با موج میلیونی جمعیّت مشتاق مواجعه می شوند.
 
دفاع جانانه ملت عراق و حمایت هایی که از آنها صورت گرفت، توانستند گروه تروریستی داعش را به عقب براند. قطعاً این اجتماعات می تواند پیام داشته باشد و مایه امنیت و آرامش برای شیعه و دوستان و خشم و عصبانیت و ناامیدی برای دشمنان آنها باشد که نمی توانند در مقابل این موج عظیم شیعه، حرکتی انجام دهند و پیشرفت و پیشبردی داشته باشند و قطعا فعالیت هایشان ناکام خواهد ماند.
چه آمریکا و صهیونیست و کشورهای مرتجع و چه خود گروه تروریستی، اینها خواهند فهمید در مقابل چنین جمعیتی مواجهه هستند و به اهدافشان همان طور که در سوریه شکست خوردند، خواهند رسید. آنها با ایجاد فتنه در خیلی از کشورها گام هایی برداشته که الحمدالله موفق نبوده اند و موفق نخواهند شد شهرهای مذهبی و حرم ها را مورد تهدید و حمله قرار بدهند.
رسا - در حال حاضر، مدل‌های مختلف و متفاوتی از اسلام در جهان و به‌ویژه غرب آسیا مطرح می‌شود که می‌توان به دو مدل اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی تقسیم کرد. زیارت اربعین چگونه می‌تواند پیام اسلام ناب را به جهان مخابره کند؟
 
قطعا دشمن از اهدافی که در دوره اخیر دنبال کرد، با توجه به رویش و گرایش به اسلام که در اروپا و آمریکا و آفریقا به وجود آمده، مردم به شدت به سمت اسلام گرایش پیدا کرده اند و یکی از اهدافی که گروه تروریستی داعش، طالبان و النصره و داعش راه انداخته اند، بدنامی چهره اسلام بوده است. آمریکا و اروپا می خواهند به جهانیان نشان بدهند که اسلام یعنی خشونت، آدم کشی و همراه با تکبیر سربریدن بی منطقی است که نمونه بارز آن در سوریه و عراق شاهد بوده ایم. ایران اسلامی جلوه ای از اسلام ناب است و این اربعین و زیارت امام حسین(ع) هم می تواند جلوه ای از اسلام ناب باشد، که هیچ وقت با خشونت همراهی ندارد؛ بلکه علیه خشونت است و بیشتر هدف اسلام، ترویج و تبلبغ منطق گفت و گو است در قالب دعا، زیارت، موعظه حسنه و اهل خشونت نیست و شیعیان خود قربانی خشونت هستند و هرگز آغازگر جنگ نبوده اند و فقط دفاع کرده اند.
 
اربعین جلوه ای از اسلام ناب و راستین و اهل بیت(ع) است در مقابل اسلام ابوسفیانی و بنی امیه ای که نمایندگی آن را گروه داعش تشکیل می دهد.
/833/404/ر
ارسال نظرات