۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۳۶۰۶۲

نگاهی به آسیب ها و بایسته های پژوهش

خبرگزاری رسا ـ پژوهش یعنی تلاش علمی برای دستیابی به اهداف مهم که گره گشای مشکلات و معضلات جامعه اسلامی باشد. دستیابی به اهداف مورد نظر، نیازمند شناسایی دقیق معضلات و مشکلات فرارو می باشد، لذا بر هر پژوهشکده و پژوهشگاهی لازم است قبل از ورود به عرصه پژوهش، ابتدا آن نیاز و مشکل را شناسایی سپس در راستای حل آن به پژوهش اقدام کند.
هفته پژوهش

به گزارش پیشخوان خبرگزاری رسا، هفته آخر آذرماه به عنوان هفته پژوهش نام گذاری شده است، به همین مناسب گفت و گویی را با حجت الاسلام عیسی زاده مدیر گروه فرهنگ نامه های قرآنی و عضو هیات علمی پژوهشگاه، نگاهی به آسیب ها و بایسته های پژوهش حوزوی می‌خوانیم.

 

به عنوان اولین سؤال لطفا درباره آسیب ها و بایسته های پژوهش در مراکز پژوهشی حوزوی توضیح بفرمایید؟

در آغاز لازم می دانم فرارسیدن هفته پژوهش را به تمام پژوهشگران فرهیخته تبریک عرض می کنم در بحث پژوهش های حوزوی مسائلی وجود دارد که جهت ارتقاء سطح پژوهش باید مورد توجه قرار گیرد که در اینجا به چند مورد آن اشاره می شود:

 

1ـ شناسایی مشکلات

پژوهش یعنی تلاش علمی برای دستیابی به اهداف مهم که گره گشای مشکلات و معضلات جامعه اسلامی باشد. دستیابی به اهداف مورد نظر، نیازمند شناسایی دقیق معضلات و مشکلات فرارو می باشد، لذا بر هر پژوهشکده و پژوهشگاهی لازم است قبل از ورود به عرصه پژوهش، ابتدا آن نیاز و مشکل را شناسایی سپس در راستای حل آن به پژوهش اقدام نماید.

 

2ـ تناسب آثار با توانمندی های پژوهشگاه ها

یکی از آسیب های جدی بسیاری از پژوهشگاه ها متناسب نبودن آثار و خروجی آنها با توانمندی آنها می باشد. به عنوان مثال بسیاری از آثار تولید شده را افراد می توانند در خارج از پژوهشگاه به صورت انفرادی تولید نمایند. و حال اینکه رسالت اصلی پژوهشگاه ها با این امکانات فراوان، تهیه و تولیدی آثاری است که بر عهده اشخاص به تنهایی برنمی آید، مثل تدوین کلان پروژه های متناسب با نیازمندی های کشور همچون دانشنامه ها، فرهنگنامه ها، اصطلاحنامه ها.

 

3ـ توجه به کرسی های نقد آثار

یکی از آسیب های جدی بسیاری از پژوهشگاه ها که برطرف کردن آن می تواند در ارتقاء کمی و کیفی آثار و تولیدات نقش مهمی داشته باشد،نقد تولیدات می باشد که متاسفانه مغفول واقع شده است.

 

4ـ تعامل با دیگر پژوهشگاه های داخلی و خارجی

مرتبط نبودن و عدم تعامل با دیگر پژوهشگاه های مهم داخلی و خارجی از دیگر مشکلات پژوهشگاه های کشور و به ویژه حوزوی می باشد، توجه به این امر می تواند نقش مهمی در ارتقاء کمی و کیفی محصولات و روز آمدن شدن پژوهشگران داشته باشد.

 

یکی از مسائل مهم در امر پژوهش بی توجهی به این امر در کشور و به ویژه در حوزه های علمیه است، نظر حضرتعالی در این باره چیست؟

بله، یکی از آسیب های جدی در کشور به ویژه مجامع حوزوی و دانشگاهی مغفول واقع شدن امر پژوهش می باشد، متاسفانه بسیاری از دانشجویان و طلاب با مطالعه شب امتحان و گرفتن نمره قبولی اکتفا می کنند، اگر از طلاب در سطوح مختلف سوال شود تاکنون چند مقاله پژوهشی تدوین کرده است، مشخص می شود که چه مصیبت بزرگی دامنگیر حوزه های علمیه خواهد شد که نتیجه اش جز بی سوادی چیز دیگری نیست.

 

یکی از راه حل ها، حضور پژوهشگران برجسته در حوزه های علمیه و انتقال تجربه به آنان است همانگونه که در طول سال اساتید اخلاق درر امر تهذیب در حوزه ها حضور پیدا می کنند، می شود با تعامل معاونت پژوهش حوزه و پژوهشگاه ها در کشور، نسبت به حل بخشی از این مشکل قدم هایی برداشت. امیدوارم ریاست محترم پژوهشگاه با پیش قدم شدن در این امر، زمینه ترویج امر پژوهش در حوزه علمیه قم را فراهم نماید.

 

به عنوان یک محقق در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چه توصیه ای به مسئولین پژوهشگاه و دفتر تبیلغات اسلامی جهت ایجاد نشاظ و شادابی در پژوهشکده ها دارید؟

سرکشی و آگاهی دقیق از تولیدات بخش های مختلف پژوهشگاه، بوسیله مسئولین ارشد دفتر و پژوهشگاه، نقش مهمی در تشویق و ترغیب پژوهشگران دارد، لذا شایسته است تدبیری اندیشه شود تا چنین اتفاقی در دفتر تبلیغات صورت گیرد.

 

انتشار آثار مهم پژوهشی مراکز پژوهشی کشور، در سراسر جهان و به زبان های مختلف چه تاثیری می تواند در رفع نیاز پژوهشگران خارجی به منابع اصیل اسلامی دارد؟

عرضه آثار و تولیدات مهم پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در دنیای معاصر می تواند پاسخگوی نیازهای بسیاری از پژوهشگران باشد لذا شایسته است مسئولین مربوطه با اختصاص امکاناتی، زمینه ترجمه آثار پژوهشگاه به زبان های زنده دنیا را فراهم نمایند. در اینجا لازم می دانم بنده به سهم خود از مسئولین محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که با حمایت های ارزشمند، زمینه ترجمه بزرگترین پروژه قرآنی کشور یعنی فرهنگ سی و سه جلدی قرآن را به زبان های زنده دنیا (عربی، اردو، انگلیسی) را فراهم کرده اند تشکر نمایم.

 

گروه فرهنگ نامه های قرآنی چه آثاری را در دست اجرا دارد؟

گروه فرهنگنامه های قرآنی، این افتخار را دارد که با تلاش های خالصانه پژوهشگران، توانسته است چند فرهنگنامه ارزشمند قرآنی را به جامعه قرآنی کشور عرضه نماید که مهم ترین آن فرهنگ قرآن با کسب افتخار کتاب سال کشور و رتبه برتر بین المللی و کتاب سال حوزه، بر لوح زرین افتخارات مجموعه بزرگ و ارزشمند دفتر تبلیغات اسلامی بدرخشد و امیدواریم به زودی فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر قرآن و فرهنگامه تحلیلی واژگان مشابه قرآن به زیور چاپ آراسته و در اختیار پژوهشگران ارزشمند قرار گیرد.

 

یکی دیگر از پروژه های مهم و کاربردی که بر اساس توصیه های ارزشمند مقام معظم رهبری برای عموم جامعه عرضه خواهذ شد، فرهنگنامه سبک زندگی در آموزه قرآن واهل بیت (ع) می باشد، مراحل مقدمات این پروژه در حال انجام می باشد./992/د101/ب6

 

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظرات