نشست آسیب شناسی پژوهش های علوم سیاسی و اجتماعی برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محسن خلیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد شب گذشته 26 آذر در نشست آسیب شناسی پژوهش های علوم سیاسی و اجتماعی که در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، به بیان نواقص روش های پژوهش و واحدهای اندک این درس در دانشگاه ها پرداخت و اظهار داشت: پژوهش فرآیندی وسیع است که اگر همه دانایی علم سیاست در قالب پژوهش ریخته شود، تنوعات آن گیج کننده و خسته کننده است.
وی با بیان این که واحد درس پژوهش در دانشگاه باید به هشت واحد افزایش یابد، افزود: برای این که دانشجو متوجه شود که تحقیق به چه معنا است و مطالب ارایه شده به صورت کپسولی و چکیده نباشد، افزایش واحدهای این دروس نیازمند بازبینی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه با انتقاد نسبت به این موضوع که پژوهش را به شکل خط تصور می کنیم و این درحالی است که پژوهش دایره است، تصریح کرد: طرح مسأله و سپس منابع همان شکل خطی پژوهش است و حال آنکه اگر در پژوهش هر قدمی را به اشتباه بردارید همه چیز بهم می خورد و جلو و عقب نمی توان حرکت کرد که این همان حالت دایره شکلی پژوهش است.
پژوهش های کیفی در علوم سیاسی اندک است/ وضعیت پژوهش در کشور مختل است
وی افزود: پژوهش های کیفی در علوم سیاسی اندک است و برای افزایش توانمندی دانشجویان در این عرصه بایستی آئین نگارشی، آشنایی با منابع کتابخانه ای به آنان آموخته شود و از طرفی آموزش فن خطابه نیز ضرورت به نظر می رسد.
مجید حیدری، محق و پژوهشگر اجتماعی نیز با بیان این که پژوهش نه فقط در حوزه علوم سیاسی، بلکه در حوزه علوم اجتماعی و اقتصادی هم با مشکلاتی مواجه است، اظهار داشت: کسانی که قرار است در رشته علوم سیاسی مسأله یابی کنند، مهارت ندارند.
وی درادامه با بیان این که در سال های اخیر اعتبارات پژوهشی استان در بخش فرهنگی به صفر رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت پژوهش در کشور مختل است و عملکرد دستگاه ها درباره احساس نیاز به این ضرورت خنثی است به گونه ای که با توجه به صفر شدن این بودجه، هیچ نهاد و دستگاهی احساس کمبود و نیاز نکرد.
این استاد دانشگاه در ادامه به بیان تفاوت های رویکرد کشورهای اروپایی و توجه به صنعت مسایل اجتماعی و سیاسی در این کشورها پرداخت و اظهار داشت: امروزه در کشورهای توسعه یافته مجموع گرایش به صنعت مسایل اجتماعی از دو برابر صنعت خودرو و صنعت اول آنان بیشتر است.
وی افزود: در واقع هرکس وارد صنعت مسایل اجتماعی و سیاسی می شود می خواهد سهمی از قدرت و ثروت را از آن خودش بکند و مدیریت مسایل اجتماعی و سیاسی را به عهده بگیرد و در این عرصه رقابت جدی است.
این محقق و پژوهشگر با بیان این که در جهان سوم هم مثل کشورهای پیشرفته تقسیم کار وجود دارد، گفت: مشکل در این کشورها این است که ادغام بعد از تفکیک وجود ندارد و نهادهای اجتماعی با هم ادغام نمی شوند و این انسجام ساختاری وجود ندارد و گسست ساختاری وجود دارد.
سعید گازرانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نیز به بیان آسیب های ساختاری در پژوهش در دانشگاه ها پرداخت و اظهار داشت: ملاحظات فنی و تکنیکی، ملاحظات محیطی و سیاسی، ملاحظات اخلاقی و پژوهشی، در این عرصه وجود دارد که جزو مهم ترین آسیب ها محسوب می شوند.
وی افزود: در حال حاضر جایگاه پژوهش در نظام اجتماعی ما عوض شده است، تصریح کرد: دانشجو برای برنامه، استاد و موسسه برای امتیاز پژوهش می آورند و این درحالی است که پژوهش به معنای رسیدن به حقیقت فراموش شده است.
وی درادامه بای بیان این که تکاثر در عرصه پژوهش نیز از موارد دیگر آسیب های پژوهش است، اظهار داشت: جو زدگی و فرصت طلبی سیاسی و اجتماعی را نیز می توان اضافه کرد چرا که بسیاری از پژوهش ها مسئله محور نیست و براساس سلیقه روز است./934/پ201/ب4