۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۲۳۷۱۶۲

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباه حکم تجمع پشت درب مساجد در پایان ماه صفر

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم‌ شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره تجمع پشت درب مساجد در شب اول ماه ربیع الاول اعلام کرد.
آيت الله ناصر مکارم شيرازي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر  مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره تجمع پشت درب مساجد در شب اول ماه ربیع الاول اعلام کرد.

 

متن پرسش و پاسخ  به شرح زیر است:
 

پرسش: چند سالی است حرکتی در برخی مساجد رواج یافته، که به نظر می‌رسد ترویج نوعی خرافه باشد. ماجرا بدین قرار است که در شب اوّل ماه ربیع‌الاوّل، از حدود نیمه شب تا اذان صبح، افرادی (که غالباً خانم‌ها هستند) با در دست داشتن شمع، پشت درب مساجد تجمّع نموده، و با کوبیدن درب مساجد به صورت آهسته و خواندن اذکاری، توسّل جسته و حاجات خود را طلب می‌نمایند. و این حال تضرّع در هنگام اذان صبح به اوج خود می‌رسد. کسانی که به این شیوه عمل می‌کنند، آن را مستند به شنیده‌های خود از بعضی خانم‌های جلسه‌ای و هدف از آن را رفع همّ و غم، و برآورده شدن حاجات، و تسلّی دل حضرت زهراعلیها السلام می‌دانند. لطفاً بفرمایید:

1 آیا اساساً چنین عملی مستند روایی دارد؟

2 آیا چنین عملی (که در حال گسترش می‌باشد) می‌تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسّی دیگران قرار گیرد؟

3 در صورتی که عمل فوق از جمله خرافات، و یا خدایی نکرده نوعی بدعت باشد، وظیفه ائمّه جماعات و متدیّنین در این خصوص چیست؟


پاسخ: با توجه به این‌که این عمل در روایات معصومین علیهم السلام  وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحبّ شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمّه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسّلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین علیهم السلام  وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازه‌ای اختراع نمایند و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند.

 

نامعتبر بودن روایت بشارت به بهشت برای خبر پایان ماه صفر

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین پاسخ استفتائی دیگر در این ارتباط را داد.

متن استفتاء و پاسخ به این شرح است:

پرسش: این روزها روایتی دال بر بشارت بهشت بر ابلاغ خبر پایان ماه صفر، به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نسبت می‌دهند؛ آیا روایت مزبور معتبر است؟

پاسخ: این روایت در کتب معتبر روایی نیامده است. /988/د101/ج 

ارسال نظرات