۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۳۷۲۲۹
معاون تهذیب حوزه علمیه آمل:

ریشه تمام مفاسد در ضعف اخلاقی است

خبرگزاری رسا ـ معاون حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که ریشه تمام مفاسد در ضعف اخلاقی است، گفت: تمامی مفاسد عالم از اخلاق فاسده و قبیحه سرچشمه می گیرد که تنها راه نجات بشریت دوری از اخلاق نادرست و ناپسند و متخلق شدن به صفات و ملکات کریمه است.
معاون تهذيب حوزه علميه آمل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام عیسی نژاد، معاون تهذیب حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل، امروز در جمع طلاب این حوزه علمیه با بیان این که اخلاق در متون اسلامی از اهمیت والایی برخوردار است، گفت: تقدیم تزکیه بر تعلیم حکایت از شرافت و اهمیت آن دارد.

 

وی با اشاره به این که تقوا به معنای دوری از گناهان بوده که انسان باید در راستای تحقق آن تلاش کند، بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می فرماید ریشه همه گناهان حب دنیا است که آدمی باید مراقب باشد.

 

حجت الاسلام عیسی نژاد با تأکید بر این که دنیا محوری مانع سعادت و تعالی انسان می شود، تصریح کرد: انسان باید دید واقعی به دنیا داشته و ترک علاقه به دنیا و یاد آخرت باید مورد توجه باشد که به فراوانی در نهج البلاغه وجود دارد.

 

استاد حوزه علمیه آمل با بیان این که حرص، حسادت و غضب از صفات رذیله ای است که انسان باید از آن ها دوری کند، افزود: انسان باید در راستای تحقق اخلاق حسنه گام برداشته و به دنبال ایمان کامل، اخلاص، ترک تکبر و اجتناب از منت گذاری باشد.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به سخنی از کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره)، ادامه داد: پیامبر اکرم و اهل بیت معصومین(ع) تمام عمر خود را صرف در بسط احکام و اخلاق و عقاید حقه کرده و هر قتل و ذلت و اهانتی را در راه این مقصد شریف سهل شمردند.

 

وی با بیان این که ریشه تمام مفاسد در ضعف اخلاقی است، گفت: تمامی مفاسد عالم از اخلاق فاسده و قبیحه سرچشمه می گیرد که تنها راه نجات بشریت دوری از اخلاق نادرست و ناپسند و متخلق شدن به صفات و ملکات کریمه است.

 

حجت الاسلام عیسی نژاد افزود: انسان باید مراقب شیطان باشد و از خود محوری دوری کرده تا بتواند به مراتب ارزنده و والا در نظام هستی دست پیدا کند.

 

استاد حوزه علمیه آمل با اشاره به سخنان امام خمینی(ره)، بیان داشت: اگر انسانی بخواهد با علم تهذیب شود نمی تواند به آن دست پیدا کند و گاهی علم هم انسان را به جهنم می فرستد که باید بدانیم تزکیه مقدم بر همه چیز است.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که هرکسی بخواهد جامعه را تهذیب کند باید در ابتدا از خودش شروع کند، افزود: چنین انسانی بعد از تهذیب خود تکلیف دارد تا نسبت به تهذیب جامعه خویش اقدام کند.

 

وی با تأکید بر این که اگر کسی که خودش فاسد است نمی تواند کلامش را به گونه ای ادا کند که مردم صحیح شوند که تاثیر ندارد، گفت: آن کلام وقتی تاثیر دارد که از قلب مهذب و پاک بیرون بیاید که همه چیز را از خداوند منان خواسته است./1314/پ202/ب6

ارسال نظرات