۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۳۸۹۴۴
مشاور رییس جمهور در امور روحانیت:

در زمینه وحدت مسلمین نباید به حداقل ها اکتفا کرد

خبرگزاری رسا ـمشاور رییس جمهور در امور روحانیت گفت: دشمن از هر وسیله ای برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان استفاده می کند و ما تنها به برگزاری سمینار و حرف های پیش پا افتاده برای رسیدن به وحدت قناعت می کنیم و این همان اکتفا به حداقل ها است.
مولوي اسحاق مدني
مولوی اسحاق مدنی مشاور رییس جمهور در امور روحانیت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا وحدت را از فرایض دینی مسلمانان دانست و گفت: عقل، منطق و دین مبین اسلام بر لزوم اتحاد در جامعه اسلامی تأکید دارد و هیچ شکی نیست که با اتحاد در زمینه های مختلف می توان دستاوردهای خوبی داشت و با تفرقه همه چیز را از دست داد.
 
مشاور رییس جمهور در امور روحانیت ادامه داد: تمام دنیا به سوی وحدت پیش می رود؛ کشورها و گروه های زیادی که با هم دشمن بوده اند برای دستیابی به منافع مشترک مثبت یا منفی متحد شده اند؛ در این روزها می بینیم که قدرت های استکباری نیز برای چاپیدن دنیا دست به دست هم داده و نوعی اتحاد را تشکیل داده اند.
 
مولوی اسحاق مدنی عدم اخلاص در رسیدن به وحدت را از دلایل اختلافات دانست و افزود: تبلیغاتی که در زمینه وحدت انجام می شود و برنامه ریزی های انجام شده در حد و اندازه های برنامه ریزی ها و تبلیغات دشمن نیست؛ دشمن از هر وسیله ای برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان استفاده می کند و ما تنها به برگزاری سمینار و حرف های پیش پا افتاده برای رسیدن به وحدت قناعت می کنیم.
 
وی سرمایه گذاری زیاد و فداکاری عظیم را برای خنثی کردن نقشه دشمنان اسلام لازم دانست و اظهار داشت: در این فداکاری عظیم می بایست از منافع شخصی و مذهبی بگذریم و به منافع امت اسلامی و دین اسلام فکر کنیم؛ هر مسلمانی اگر تمام توان خود را برای رسیدن به وحدت به کار گیرد پیروزی در این مسأله قطعی است ولی اگر هر کسی به حداقل ها کفایت کند راه به جایی نخواهیم برد.
 
مشاور رییس جمهور در امور روحانیت اختلافات و درگیری های گذشته بین مذاهب تشیع و تسنن را موانعی توصیف کرد که خلاصی از آنها سخت خواهد بود و تصریح کرد: دشمنان اهل تسنن و تشیع را در دامی گرفتار کرده اند و از موانع جغرافیایی، قومیتی، اختلافات و درگیری های گذشته که در تاریخ ثبت است سوء استفاده می کنند.
 
مولوی اسحاق مدنی ادامه داد: تاریخ در جای خود ثابت است و اگر وقایع تاریخی صدر اسلام یا چند سال اخیر را مورد توجه قرار دهیم کار جدیدی انجام نداده ایم و اختلافات بر جای خود باقی خواهند ماند و تنها دشمنان اسلام از این اختلافات تاریخی استفاده خواهند برد.
 
وی اظهار داشت: اختلافات مذاهب تسنن و تشیع به مناسبت های تاریخی اضافه شده و هر واقعه ای پیچیده تر از واقعه قبلی است که انسان های ساده لوح را تحت تأثیر قرار می دهد که با اظهار نظر های خود اسلام را دچار مشکلات جدیدی می کنند.
 
مشاور رییس جمهور در امور روحانیت اختلافات پیشین جهان اسلام را به مسائل خانوادگی شبیه دانست و افزود: در مسائل سابق جامعه اسلامی مانند حاکمیت، جنگ، اسیر کردن، اذیت کردن یا آزاد کردن مواردی بوده است که در بین مسلمانان انجام می شده است و مسأله ای خانوادگی بوده است ولی الان دشمن از اختلافات کوچک بین مسلمانان نیز استفاده می کند و هر مسأله کوچک را آنقدر بزرگ جلوه می دهد تا احساسات مسلمانان ساده اندیش را برانگیزد.
 
مولوی اسحاق مدنی ایجاد افراط در بین بعضی گروه های اسلامی را نتیجه دو عامل جهالت و سوء استفاده بیگانگان عنوان کرد و ادامه داد: اگر جهالت در بین حرکات مسلمانان نبود، موضوعی برای سوء استفاده بیگانگان نبود و اگر بیگانگان سوء استفاده نمی کردند این ساده لوحان مسلمان هر قدر هم جاهلانه فعالیت می کردند اوضاع به این وخامت کشیده نمی شد.
 
وی سرکوب را در تمام موارد بی فایده دانست و اظهار داشت: نتیجه سرکوب، سکوت کوتاه مدت مخالفان است و مخالفت ها در آینده چندین برابر خواهد شد؛ معنی سرکوب قانع کردن نیست بلکه گرفتن توان طرف مقابل است که اگر در آینده توانی داشته باشد برمی گردد و به عداوت و دشمنی خود ادامه خواهد داد.
 
مشاور رییس جمهور در امور روحانیت نشانه گیری اسلام توسط دشمن را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: شناساندن دشمن به گروه های انحرافی و در کنار آن گفتگو و کارهای فرهنگی تأثیر بیشتری بر آنان خواهد داشت؛ منحرفین باید بدانند که این عداوت ها به ضرر هر دو مذهب بزرگ اسلام است و رسیدن به وحدت تنها راهکار سربلندی اسلام خواهد بود.
 
مولوی اسحاق مدنی ضمن مثبت ارزیابی کردن نظر کسانی که حرکت های گروه های تکفیری را بدون پشتوانه عالمان اسلامی می دانند گفت: در بین کسانی که اسلحه به دست گرفته و با مسلمانان می جنگند بعید است انسان های منطقی و فهیم در سطح بالا وجود داشته باشد و مرجعی از اهل سنت و شیعه آنها را همراهی نمی کنند.
 
وی ادامه داد: هر چند عالمان حرکت های تکفیری را حمایت نمی کنند ولی زمینه وخامت بیشتر اوضاع حاصل سخنان افراطی علمایی است که دلسوز اسلام و وحدت بین مسلمین نیستند؛ سخنانی که بعضی از بزرگان مذهبی بدون توجه به افراطیون مذهب خود می گویند توسط افراد افراطی به صورت های نامعقول نتیجه گیری می شود در حالی که افراد معتدل هرگز به این نتایج نخواهند رسید./836/ت302/ج
ارسال نظرات