۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۳۹۳۵۸

گزارشی از نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان

خبرگزاری رسا ـ سومین نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان با حضور مدارس علمیه استان های خراسان و مؤسسات و مراکز حوزوی هفتم تا دوازدهم دیماه در مشهد برپا شد.
افتتاح نمايشگاه دستآوردهاي علمي و پژوهشي حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان، پنج شنبه گذشته در محل بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی پس از شش روز فعالیت به کار خود پایان داد. در ادامه گزارشی میدانی از این نمایشگاه به حضور خوانندگان محترم تقدیم می گردد.

 

رویکرد پژوهشی طلاب و حوزویان

طی بازدید از غرفه های نمایشگاه دستاورد های علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان، به غرفه شهید محراب آیت الله صدوقی برخورد کردم که با همت مدرسه شهید صدوقی با رویکرد علمی پژوهشی در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند و با فلش کارت ها و کتب و مقالات نوین و جدید در حال ارائه خدمت نوینی به این جمع بودند.

 

اسماعیلی نژاد، مسؤول پژوهش مدرسه شهید صدوقی با بیان این که رویکرد طلاب و حوزویان ما پژوهشی است، خاطرنشان کرد: از همین رو تألیف کتاب، برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه مقالات برتری همچون حدیث محراب از عناوینی بودند که برای عرضه در این نمایشگاه انتخاب شده است.

 

وی با اشاره به خدمات در حال عرضه در نمایشگاه نیز یادآور شد: کتب، فلش کارت و مقالات  از اثاری هستند که می توان برای تحقیق  و بررسی  آیات و روایات و پژوهش به آن مراجعه کرد؛ همچنین نشریه ها هم به صورت مجموعه ای و هم به صورت فردی عرضه شده است.

 

مسؤول پژوهش مدرسه شهید صدوقی با اشاره به چالش های موجود، گفت: با توجه به این که اکثر بازدید کننده های ما از جمع طلاب و فضلای دینی بوده اند در طی این نمایشگاه حضور حداکثری طلاب راشاهد بودیم. همچنین اگر اطلاع رسانی بهتری صورت می گرفت که دانشجویان و دانشگاهیان نیز در نمایشگاه حضور پیدا می کردند تاثیر عمیق تری را در عرصه خدماتی جامعه شاهد بودیم چرا که  خدمات حاضر در حوزه نیز باید در جامعه منعکس شوند.

 

 مدرسه علمیه عباسقلی خان

برای تهیه ادامه گزارش، به سراغ سید محسن فتحی، از اعضای کارگروه پژوهش مدرسه عباسقلی خان رفتم . وی با بیان این که سال تاسیس این مدرسه1078 بوده است و  بیش از 300 سال سابقه تاریخی را در خود دارد، اظهار کرد: بعد از رکودی که در عرصه علمی پژوهشی در مدرسه داشتیم توانستیم با پشتوانه خوبی از پژوهش به سراغ مردم و حوزویان بیاییم.

 

سید محسن فتحی افزود:بیشتر دستاوردهای موسسه متعلق به طلاب آن بوده و روی برخی طرح ها همانند کتاب روانشناسی کودک بیش از دو سال زمان گذاشته شده است. همچنین  در برخی کتب همانند کلیسا،فرق مسجد با سایر عبادتگاه ها و ... تلاش کردیم تا فعالیت طلاب را عرضه کرده و کتب  حقوق جزای اسلامی، دعاهای صحیفه سجادیه و کار شادمانه یکی از پربیننده ترین کار های ماست که به طور عملی درباره ساختار تفسیری و موضوعی قرآن توضیح داده شده است.

 

عضو کارگروه پژوهش مدرسه عباسقلی خان با بیان این که در حیطه خود نیاز بر بازبینی آثار وجود دارد ابراز کرد: حضور دانشگاهیان نسبت بر حوزویان دراین نمایشگاه بسیار کم رنگ تر بوده است و اگر بنا باشد تا چالش ها را در حیطه خود بسنجیم باید بیان کنیم هنوز نیاز برگسترش اثار داریم  چرا که سایر حوزه ها اثار پرباری را ارائه داده بودند و در حوزه عباسقلی خان نیاز بر بازبینی آثار داریم چرا که عرضه موضوعات قرآنی و دینی در مقابل وهابیت یکی از پر رنگ ترین زمینه ها در عصر حاضر به حساب می اید.

 

وی به کتاب های پر بازدید در نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت:کتاب های نحوه برخورد جوامع با قرآن و ساختار سوره های قرآن در طی نمایشگاه از کتاب های پر بازدید ما بودند. همچنین در عصر حاضر که همه سوی تخلیص و خلاصه گویی گام بر می دارند ما نیز تلاش کردیم تا در این سبک ها گام برداریم و از کتب قطور فاقد محتوا تا حد امکان فاصله بگیریم.

 

در حوزه های علمیه بیرجند  دروس حوزوی با محوریت قرآن و نهج البلاغه عرضه می شود

در طی بازدید از نمایشگاه کتب سبک زندگی و خوش بینی، دکتر رضایی که از ائمه جمعه بیرجند بود توجهم را به خود جلب کرد. سپس برای پرسش در رابطه با اصول خوش بینی در زندگی به  سمت غرفه نمایندگی مرکز حوزه های علمیه خراسان جنوبی رفتم که بخش اعظمی از دستاورد های پژوهشی خود را عرضه کرده بودند.

 

حجت الاسلام مراد خانی با اشاره به انتشار دو شماره اخیر نشریه نمایندگی خراسان جنوبی اظهار کرد: کارگاه های طرح آموزش عربی در دروس ادبیات عرب و دروس قرآنی همانند صرف و نحو و بلاغت  و نهج البلاغه در حال اجرا بوده که این کارگاه ها با محوریت قران و حدیث و نهج البلاغه در حال عرضه اند و این طرح به طور آزمایشی روی 210 طلبه در مدرسه رضویه بیر جند در یک دوره سه ساله و در قالب 15 کارگاه و با عناوینی همچون تجوید،لغت شناسی،صرف و نحو ، بلاغت و قرآن آورده شده و هر یک از این کارگاه ها  دارای 40 درس و قعالیت است و هر موضوع آن با بازخورد متفاوتی عرضه می شود.

 

مسؤول پژوهش مدرسه رضویه بیرجند با تاکید بر این که  در این مدرسه مسائل قرآنی دروس حوزوی با محوریت قرآن و نهج البلاغه عرضه می شود، تصریح کرد: در طی این طرح هر طلبه پس از 3 سال یک دور قرآن را مورد بررسی و پژوهش قرار داده است و خواهد توانست پس از 3 سال با قران و لغات ان آشنا شود.

 

وی همچنین تاکید کرد: یک طلبه باید 400آیه را  حفظ کرده و با ترجمه قرآنی نیز آشنا شود و در طی این طرح در برنامه فعلی با توجه به متون درسی موجود سطوح اهداف  پر نوسان مورد بازبینی قرار گرفته و اهداف به مرور از آسان به سخت و از حافظه ای به کاربردی و ارزشیابی ارتقا می یابد. همچنین محور کار و پژوهش در وضعیت فعلی کتب ادبی بوده و از این کتب می توان به عنوان متون کمک درسی و پژوهشی بهره برد.

 

موسسه علمی تربیتی الهدی با هدف رشد و ارتقای علمی پژوهشی همسران طلاب در حال خدمت رسانی است

در ادامه به سراغ غرفه مدرسه علمی حضرت مهدی(عج) رفتم تا در گفت و گو با حجت الاسلام مراد خانی از شرح کتب و مجموعه مقالات حاضر در نمایشگاه مطلع شوم.

 

وی با بیان این که  مدرسه علمی حضرت مهدی در سال 82 در مدرسه صاحب الزمان فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: مدرسه حضرت مهدی(عج)پس از 2 سال یا مدرسه آقای امامی ادغام شد و تا کنون روز به روز و سال به سال پیشرفت کرده و با چهار شعبه از 830 متر به بیش از 2500 متر رشد پیدا کرده است. مدرسه ورودی دیپلم ، مدرسه ورودی سیکل ،مدرسه بالاتر از دیپلم و سطح دو و موسسه علمی تربیتی الهدی برای خواهران و همسران طلاب و رشد و ارتقای پژوهشی انان در نظر گرفته شده است.

 

حجت الاسلام مراد خانی با بیان این که بالغ بر 10 اثر چاپ شده غیر از مقالات طلاب داریم، تصریح کرد: هدف ما در طی نمایشگاه حاضر رشد سطح طلبه ها بوده و امید داریم تا در کلاس های مهارت افزایی که برای طلاب در نظر گرفته شده است مهارت های پژوهشی اموخته شوند. همچنین طلاب درپایه 6 باید یک پایان نامه  ارائه دهند و این پایان نامه های ارزشمند از سبک های نوین و جدید ما به حساب می آیند.

 

این مسؤول غرفه با اشاره به تحقیق های پژوهشی و گروهی خاطر نشان کرد: هر سال طلبه ها یک مقاله ارائه می دهند و می خواهیم به مرور توانایی مهارت افزایی طلاب ارتقا پیدا کند. همچنین یک تحقیق تحت کتاب شناسی فقه حنفی و تحقیق گروهی درباره پایتخت معنوی کشور، ناصبی ها، قیاس در فرقه فریقین با رویکرد عیب جویی در اخبار گویی، پایان نامه ای تحت عنوان آسیب شناسی ساختاری قرآن و همانند این ها ارائه شده است که هر کدام می توانند در قالب یک پایان نامه ارشد و دکترا  کار شوند. زن آن گونه که باید باشد.مدرسه سطح 2 حضرت مهدی امسال شروع به کار کرده و ویژگی آن کار در دو اصول فقه و اصول و تبلیغ  به جهت حجم کار پیگیری می شود.

 

وی با اشاره به کتب پر بازدید گفت: بیش از 10 عنوان کتاب در مجموعه نمایشگاه داشتیم که 2 کتاب شاخص در میان آن ها وجود داشت؛ «اب را گل نکنیم» در رابطه با جایگاه تبری و وحدت از دید علما و بزرگان دینی بود که بازنویسی و ویرایش آن انجام شده و اکنون چاپ هفتم را عرضه کردیم و به واقع می توان گفت کتابچه ای است که به آسیب شناسی تبری و جایگاه شناسی وحدت می پردازد.

 

همچنین کتاب «سفیر» شامل خاطراتی از مرحوم رضا داوودی طلبه پایه 6 بودند که در طی سفر تبلیغی به رحمت خدا رفتند. این طلبه با رتبه دو رقمی وارد حوزه شد و خاطرات ایشان جمع اوری شده است که زمستان سال گذشته در همایش ارمان طلبگی رونمایی شد و امسال چاپ دوم ان را با بیش از 4000 نسخه شاهد بودیم.

 

حجت الاسلام مراد خانی با بیان چالش های حاضر بر نمایشگاه یادآور شد: انتظار داریم تا  در آینده جای نشست ها و همایش های تخصصی پر رنگ تر شود آیت الله حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در کردستان و ماموستا کریمی امام جمعه اهل سنت سنندج برگزار شد و همه این ها بر ان بود تا نمایشگاه پژوهش تخصصی تر و پر رنگ تر شود.

 

نرم افزار صهیونیزم مسیحی با محوریت ریشه یابی جنگ نرم؛ مورد توجه خاص طلاب

در ادامه بازدید از نمایشگاه به غرفه مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه برخورد کردم که جمعی از دانشجویان و طلاب فعال دست به دست هم داده بودند و در زمینه های مورد نیاز جامعه اقدام به پژوهش های عمیق کرده و نتایج پژوهش های خود را در قالب آثار نرم افزاری زیبا و فاخر در اختیار عموم گذاشته بودند که نرم افزارهای جنگ نرم ، عرفان های وارونه، لشکریان شیطان و نرم افزار جامع صهیونیزم مسیحی بخشی از انان به شمار می امد.

 

سپس با سید علی حسینی، مسؤول غرفه هم کلام شدم. وی در ادامه اظهار کرد: مرکز نستوه در پژوهش های خود با تلاش مستمر در مباحث دشمن شناسی و جنگ نرم توانسته است مطالب جامعی را در قالب نرم افزار های چند رسانه ای در اختیار عموم مردم و اساتید قرار دهد و پس از آن با تولید نرم افزار صهیونیزم مسیحی توانست  رتبه اول جشنواره رسانه های مهدوی را به خود اختصاص داده و در جشنواره علامه حلی نیز در بخش کلام و اعتقادات به عنوان یکی از آثار برتر حوزه علمیه خراسان رضوی شناخته شد.

 

حسینی افزود: در این نمایشگاه شاهد استقبال خوبی از سوی طلاب و اساتید جهت تهیه نرم افزار صهیونیزم مسیحی بودیم که نشان از علاقه آنان به دانستن لایه های پنهان این دشمنی ها نسبت به اسلام و ایران دارد.

 

وی با بیان این که بحث صهیونیزم مسیحی نقطه مقابل بحث مهدویت در شیعه است، خاطر نشان کرد: موسسه نستوه با تولید نرم افزار صهیونیزم مسیحی تلاش کرده است تا این جریان را در حد ممکن به مخاطب بشناساند و در این نرم افزار به ارائه بیش از 1000 مقاله تخصصی ،140 مورد مستند تصویری و بیش از 2000 دقیقه ترجمه فیلم های مستند و ارائه نظرات اساتید حوزه و دانشگاه پرداخته است.

 

حسینی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب بر شناخت روحیه خشونت طلبی دشمن نرم افزار لشکریان شیطان را معرفی کرد و گفت:در طی این نرم افزار اطلاعات جنگ ها و دخالت های نظامی آمریکا در کل دنیا جمع آوری شده و به صورت گرافیکی بر روی یک نقشه از کل جهان نشانه گذاری شده است که با کلیک روی هر بخش اطلاعات ان جنگ از قبیل علت حمله ،میزان کشته شدگان، تصاویری از جنگ، مقالات و فیلم های مستند تهیه شده برای آن جنگ به مخاطبین عرضه می شود.

 

حسینی افزود: میزان حملات آمریکا در کل جهان در یک نقشه گرافیکی نشان دهنده روحیه خشونت طلبانه و منفعت گرایانه امریکا است که باید این مهم را به همه نشان دهیم  علاوه بر این ها باید نرم افزار قرآن و مستشرقان را که نشان دهنده مطالعات و تحقیقات دشمنان بر روی قرآن و احادیث می باشد  به طلاب و عموم مردم توصیه کرد.همچنین این نرم افزار به بررسی مفصل جریان های تکفیری پرداخته و ما را بیش از پیش با این جریان های افراطی آشنا می سازد و  عقاید،اهداف ، جنایات،دست های پشت پرده و راه های مقابله با این جریان ها را با مستنداتی قوی به عموم مردم معرفی  می کند.

 

موسسه راهبردی حق پژوهی

جلسات هم اندیشی علمی پژوهشی برای رفع چالش ها باید هر ماه بر پا شوند

در ادامه بازدید از غرفه ها به سراغ موسسه راهبردی حقوق پژوهی رفتم تا از آخرین دستاورد های این مجموعه اطلاع پیدا کنم. محبی،مسؤول این غرفه با تاکید بر انکه این موسسه به صورت تخصصی در فرق و ادبیات مشغول به فعالیت است، گفت:  در 5 حوزه بهاییت ،انجمن حجتیه ، صوفیه و دراویش، مسیحیت تبشیری و عرفان های نو و حوزه های مرتبط با آن عمده فعایت خود را متمرکز کردیم و پوشش و فعالیت اخبار در فرقه نیوز نیز در همین حوزه ها  بوده و فراتر نمیرود و کتاب هایی در این زمینه نوشته شده و مستند غبار کار خودمان بوده در بحث فرقه صوفیه گنابادیه و در کنار ان خبرنامه را در قالب یک ماهنامه به فعالان فرهنگی ارائه می دهیم و بر همین مبنا گزیده ای از آثار برای عرضه انتخاب شده است.

 

مسؤول غرفه موسسه راهبردی حق پژوهی با اشاره به حضورهای نمایشگاهی موسسه و حضور مخاطبین در آن تصریح کرد: در این نمایشگاه دومین حضور را داشتیم اما در زمینه های دیگر دهمین حضور نمایشگاهی ما بوده است. همچنین در اینجا نیز حضور علما و فضلای دینی به صورت حداکثری مشاهده شد که رضایت مردم نشان از عملکرد مثبت نمایشگاه دارد.

 

محبی با اشاره به همایش ها و نشست های تخصصی نمایشگاه یاد آور شد: در طی نشست ها و همایش های  تخصصی اساتید به نامی بودند اما برخی از انان از قوه گفتاری خوبی برخوردار نبوده و می خواهیم در فرصت های بعدی کسانی دعوت شوند که قوه کلامی و علمی بالایی داشته باشند و پژوهش های اینجا بی نظیر  بود اما هنوز جای پیشرفت دارد. همچنین در زمینه جلسات هم اندیشی باید حداقل هر ماه یک جلسه داشته باشیم و در طی بازرسی پژوهش ها تلاش بر آنست تا چالش ها به مرور از بین برود و در این سطح نیاز به تعامل و هم اندیشی بیشتری داریم.

 

 گفتنی است اداره پژوهش خراسان، موسسه فقهی ائمه اطهار، مدرسه علمیه شهید محراب آیت الله صدوق، دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی، تدبر در قرآن و سیره، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بنیاد پزوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، مدرسه علمیه عباس قلی خان، دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی، مدرسه علمیه نورالرضا(ع)،مدرسه علمیه حضرت مهدی، موسسه تربیتی آموزشی شهید برونسی، مدرسه علمیه خدیجه ، گروه مطالعات و تحقیقات نستوه، موسسه تخصصی امام سجاد(ع)، مرکز تخصصی مهدویت، مرکز مشاوره حقوق و فقه، از غرفه هایی بودند که در این دوره از نمایشگاه دستاورد های علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان  برای بازدید در حال عرضه و خدمت رسانی بودند.

امیر خاکراه /9315/ز503/ب5

 

ارسال نظرات