۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۲۳۹۶۲۹
عضو گروه فلسفه و علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

تفکیک علوم به دینی و غیر دینی سبب حذف اخلاق از علم می شود

خبرگزاری رسا ـ عضو گروه فلسفه و اندیشه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمایز قائل شدن بین علوم صحیح نیست، گفت: اگر تفکیک علوم به دینی و غیر دینی مورد پذیرش قرار گیرد زمینه ورود اخلاق دینی در علم حذف می شود.
ابطحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمد تقی ابطحی عضو گروه فلسفه و علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در کارگاه مروری بر جریان های علم دینی که دوشنبه شب در موسسه اشراق تهران برگزار شد با بیان اینکه تفکیک علوم، به دینی و غیر دینی صحیح نیست، تصریح کرد: افرادی که خواستار تفکیک علوم هستند می خواهند اخلاق را از علوم به اصطلاح غیر دینی حذف کنند، تمایز قائل شدن بین علوم صحیح نبوده زیرا اگر علوم غیر دینی مورد پذیرش قرار گیرند زمینه ورود اخلاق دینی در آن حذف می شود.


وی خاطرنشان کرد: تعریفی که امروزه ازعلم وجود دارد همان تعریف ایدئولوژی است، بنا بر نظر برخی از فیلسوفان غربی، علم به وسیله ای برای منکوب کردن نظریات مختلف تبدیل شده است.

 

ابطحی با اشاره به اهداف تمدن غرب خاطرنشان کرد: برخی تصور می کنند که غرب می خواهد تمدن خود را بر دیگران تحمیل کند، در صورتی که این چنین نبوده و تمدن های دیگر به وسیله برداشت های نادرست خود از تمدن غرب به این نتیجه می رسند.

 

وی با اشاره به کمبود کتب فلسفه اخلاق در زمان حاضر تاکید کرد: موضوع اخلاق در غرب بسیار مورد توجه بوده و کتب بسیار زیادی در این رابطه از سوی نویسندگان غربی تالیف شده است، ولی متاسفانه کمبود کتب اخلاقی از دیدگاه فلسفی وجود دارد.

 

عضو گروه فلسفه و علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت تحول علوم افزود: هدف از تحول علوم به ویژه علوم انسانی، مقدمه ای برای احیای تمدن اسلامی است.


وی افزود: تنها فهم علوم کافی نیست و تبین علوم باید صورت گیرد، انسان باید علل افول و صعود تمدن اسلامی را بشناسد تا بتواند برای احیای تمدن اسلامی گام بردارد.

 

ابطحی با اشاره به کتب فلسفی غربی مبنی بر نگاه سه گانه فیلسوفان به ذات انسان، گفت: دیدگاه فیلسوفان غربی به انسان به سه دسته تقسیم بندی می شود؛ نگاهی صرفا مادی، صرفا غیر مادی و در نهایت نگاهی که انسان را آمیخته ای از ماده و غیر ماده می داند.

 

وی با اشاره به نیازمندی بشریت به وحی تاکید کرد: انسان بدون تمسک به وحی نمی تواند برای زندگی دنیایی و به خصوص زندگی در دنیایی دیگر تصمیم بگیرد و این تمسک به وحی کاملا عقلانی است، بنابراین تفکر اسلامی تنها متکی به وحی نبوده بلکه مانند تفکرات غربی از عقل کمک می گیرد./811/پ202/ب4

ارسال نظرات