۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۳۹۶۸۲

انجمن فرهنگی و دینی در اندونزی تاسیس می شود

خبرگزاری رسا ـ در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان با رییس و اعضای سازمان بیت‌المسلمین اندونزی بر تاسیس انجمن فرهنگی و دینی تاکید و آن را برای تعمیق روابط فرهنگی و دینی دو کشور ضروری دانستند.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این دیدار با حضور حجت‌الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی و استاد احمدی شاهرختی، استاد علوم قرآنی و از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و همچنین حمکاحق، رییس و تعدادی از اعضای اصلی سازمان بیت‌المسلمین اندونزی، برگزار شد.

 

در این دیدار، حمکاحق، عضو پارلمان کشور اندونزی و رییس سازمان بیت‌المسلمین، ژنرال غزالی، رییس هیأت مشاوران بیت‌المسلمین، عرفان شاه، رییس بخش سازماندهی این سازمان و عضو سابق پارلمان اندونزی و همچنین محمودالدین مسلم، رییس بخش اقتصادی، خانم عالیه میسره، معاون خزانه‌داری، رامی کوشتانیاتو، معاون بخش همکاری‌های بین‌المللی، نصیر الفلاح، عضو فعلی پارلمان و رییس بخش جوانان، اربی آپریانتو معاون دبیرکل و نورمان شاه، دبیرکل سازمان بیت المسلمین، حضور داشتند.

 

در ابتدای این مراسم، ابراهیمیان، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی، از ضرورت برپایی این نشست یاد کرد و گفت: هدف ما برقراری ارتباطات فرهنگی و دینی در راستای همکاری‌های دو جانبه است و امید می‌رود مجموعه مباحث مطرح شده در جلسه امروز برای آینده دو کشور مفید فایده باشد.

 

در ادامه این مراسم، حمکاحق، عضو پارلمان اندونزی و رییس سازمان بیت‌المسلمین اظهار کرد: این سازمان در راستای اهداف اجتماعی و دینی قدم برمی‌دارد و در 28 استان از 34 استان اندونزی شعبه دارد. ما در این سازمان نگاه تقریبی داریم؛ چرا که اعضای آن، هم از سازمان نهضت‌العلما هستند و نیز از سازمان محمدیه که ایده اصلی این سازمان از طرف توفیق حماس، رییس شورای خلق و همسر خانم مگاواتی، بوده است.

 

وی گفت: ما و منطقه پارسی و مذهب شیعه، اشترکاتی داریم که از جمله آنها می‌توان به اهتمام اندونزیایی‌ها به اول سال قمری با «سورا» که همان عاشوراست، اشاره کرد. همچنین در هنگام نکاح، دعایی را می‌خوانیم که پیامبر (ص) برای حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) قرائت کردند و از سوی دیگر در منطقه آچه اندونزی، آیین سینه‌زنی شبیه ایرانی‌ها داریم. همچنین حدود 350 اصطلاح و کلمه فارسی را در این کشور داریم که جزو مشترکات به شمار می‌روند.

 

عضو پارلمان اندونزی ادامه داد: همه این موارد نشان می‌دهد که ما ارتباطات دینی و فرهنگی داشته‌ایم و باید هم‌اکنون نیز آنها را تعمیق ببخشیم که برای همین منظور با پیشنهاد رایزن فرهنگی ایران در کشورمان موافقم که در آینده نزدیک، انجمن فرهنگی و دینی، در راستای تعمیق روابط بین دو کشور ایران و اندونزی تأسیس کنیم.

 

در ادامه حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، استاد علوم قرآنی، درسخنانی گفت: سازمان بیت‌المسلمین می‌تواند با محور قرار دادن 5 امر مهم، تأثیر بسیار مثبتی در اندونزی و در عرصه بین‌المللی داشته باشد. این 5 اصل عبارت است از ارتباطات بین سازمانی و بین‌المللی، توجه به بخش کارشناسی، اهتمام به امر پژوهش، اهتمام به امر آموزش و توجه به رسانه که می‌تواند با استفاده از آنها به نتایج مطلوب برسد.

 

احمدی‌شاهرختی در ادامه به تبیین یکی از محورهای مهم پرداخت و تأسیس انجمن فرهنگی و دینی را در زمان کنونی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ما در حوزه علمیه قم و نیز مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم می‌توانیم برای تحقق این مهم قدم‌هایی را برداریم.

 

در پایان حمکاحق، اظهار کرد: ما از طرف سازمان بیت‌المسلمین و نیز سازمان‌های نهضت‌العلما و محمدیه، با ارسال دعوت نامه خطاب به دکتر ابراهیمی‌ترکمان، از ایشان درخواست می‌کنیم که ما را در ایجاد چنین کمیته‌ای در راستای تعمیق روابط فرهنگی و دینی دو کشور کمک کند.

 

حضور احمدی‌شاهرختی در مجتمع علمی ـ آموزشی الاتفاقیه

 

خبر دیگر از اندونزی اینکه، حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، مبلغ اعزامی به اندونزی، با حضور در مجتمع علمی ـ آموزشی الاتفاقیه اندونزی، در جمع دانش‌پژوهان این مرکز سخنرانی کرد. وی ضمن بازدید از این مرکز و ارایه سخنرانی، به پرسش دانش‌پژوهان پاسخ داد.

 

شاهرختی در ابتدای ورود خود به این مرکز مورد استقبال خواهران و برادران طلبه این مرکز قرار گرفت و مسئولان این حوزه به صورت رسمی از این مبلغ ایرانی، استقبال کردند.

این مرکز که به عنوان حوزه علمیه اهل سنت در اندونزی، مطرح است در ایام تعطیلی با برنامه‌ریزی اقدام به برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی در 32 رشته ویژه برادران و خواهران کرده است. در پایان این دیدار، از برترین‌های این دوره ورزشی با اهدای هدایایی قدردانی شد که برخی هدایا به دستان حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی به نفرات برگزیده، اهدا شد.

 

جلسه پرسش و پاسخ با شیعیان پکالونگن

 

حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، در ادامه فعالیت‌های تبلیغی خود در اندونزی که با هماهنگی و برنامه‌ریزی رایزنی فرهنگی ایران در این کشور، انجام می‌شود، در جلسه پرسش و پاسخ با حضور شیعیان شهر پکالونگن اندونزی، شرکت کرد.

 

بنابر این گزارش، تحلیل شرایط کشور عراق، برگزاری اربعین حسینی، نحوه رویارویی با داعش، خدمات عام‌المنفعه در منطقه برای جذب جوانان، چگونگی تأسیس صندوق صدقات و امور خیریه و ... از جمله سؤالاتی بودند که حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، به آنها پاسخ داد.

 

حضور در جشن میلاد پیامبر در مسجد کیانی میرگان

 

بر اساس اعلام اخبار ارسالی از اندونزی، با حضور حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، مراسم جشن میلاد پیامبر رحمت (ص) در مسجد کیانی میرگان شهر پلمبنگ در استان سوماترای جنوبی اندونزی، برگزار شد. احمدی‌شاهرختی، مبلغ علوم دینی و از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، در سخنرانی خود در این مراسم گفت: حق پیامبر (ص) بر عهده ما یک‌به‌یک بسیار است و ایشان چون حق حیات بر عهده ما دارد و ما را از جهالت و خرافات و نادانی‌ها نجات داده و به نور ایمان و اسلام مزین کرده، باید همواره در مناسبت‌های مختلف به یاد او باشیم؛ چنان که این نکته مهم در هر نماز ما با ذکر صلوات، محقق شده است.

 

وی افزود: در طول زمان، انسان‌های زیادی آفریده شده‌اند؛ اما گل سرسبد عالم که اسوه کامل و مورد اقتدا بوده، وجود نازنین پیامبر (ص) است.

 

این مبلغ علوم دینی و کارشناس مسایل فرهنگی با اشاره به برخی گفته‌ها در خصوص اینکه عده‌ای برگزاری جشن‌های ائمه اطهار (ع) و پیامبر رحمت (ص) را منع می‌کنند، اذعان کرد: چگونه است که برای فرزند خود که ممکن است هیچ جایگاه معنوی در حیات دیگران نداشته باشد، مجلس جشن می‌گیریم و از مردم هم دعوت می‌کنیم که حضور داشته باشند؛ اما نوبت به اولیای خدا که می‌رسد می‌گوییم بدعت است؟! باید به این افراد گفت که خیر، اینگونه راهنمایی کردن بدعت است و هیچ سنخیتی با پیامبر (ص) و اولیای الهی ندارد.

 

وی همچنین عنوان کرد: در قرآن نسبت به تعظیم شعائر الهی و یادکرد ایام‌الله صراحتاً آیه نازل شده است و کدام روز از ولادت این مولود گرامی برتر و مهم‌تر است؟ ما باید در میلاد پیامبر (ص) آنچه در توان داریم در ذکر و یاد او بکوشیم؛ چنانچه که خداوند نسبت به اولیا با آیه «والذکر» این تعلیم را داده است.

 

احمدی‌شاهرختی در ادامه سخنان خود، بیان کرد: ما انسان‌های ناقصی هستیم که با پیروی از مقتدای کامل یعنی وجود پیامبر کامل می‌شویم و این معنای آیه «لقد کان لکم فی رسول‌الله اسوه حسنه» است.

 

وی افزود: متأسفانه در بین امت اسلام، افراد منحرفی پیدا می‌شوند که یاد پیامبر (ص) را بدعت می‌دانند و شرک و کفر تلقی می‌کنند و اینها نه از قرآن چیزی می‌دانند و نه نسبت به تکریم کسی که به ما خدمت کرده چیزی را متوجه می‌شوند و قطعاً کسانی که اینگونه بگویند، هیچ جایگاهی بین ما ندارند و ما آنها را پس می‌زنیم./818/د101/ب4

ارسال نظرات