۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۲۳۹۸۲۴
معاون تهذیب حوزه علمیه آمل:

علم بدون اخلاق مانع رسیدن انسان به تعالی حقیقی می شود

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به این که به مسأله اخلاق در قرآن کریم توجه ارزنده ای شده است، گفت: اخلاق فاسده سرنوشت خطرناکی در زندگی انسان دارد که همگان باید نسبت به ترویج اخلاق محوری اهتمام شایسته ای داشته باشند.
معاون تهذيب حوزه علميه آمل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام عیسی نژاد، معاون تهذیب حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل، امروز در جمع طلاب این حوزه علمیه با بیان این که اخلاق و توجه به آن در دین مبین اسلام از اهمیت والایی برخوردار است، گفت: شاگردان معصومین(ع) نیز با الهام از قرآن و روایات این بزرگواران مهم ترین کارشان نوشتن فن اخلاق برای دیگران و یا اگر به کارهای عمیق علمی دیگر می پرداختند در کنار آن از علم اخلاق نگذشته و حکمای بزرگ و متالهان سعی می کردند در فن اخلاق کتابی نگاشته که هم معلم اخلاق و هم مولف کتاب اخلاق باشند.

 

وی با اشاره به این که به مسأله اخلاق در قرآن کریم توجه ارزنده ای شده است، بیان داشت: اخلاق فاسده سرنوشت خطرناکی در زندگی انسان دارد که همگان باید نسبت به ترویج اخلاق محوری اهتمام شایسته ای داشته باشند.

 

حجت الاسلام عیسی نژاد با بیان این که با اخلاق ناهنجار و صفات نادرست حق نیز از میان می رود، تصریح کرد: اگر عالمی جبار و متکبر شد خاصیت علم او باطل شده و این بزرگ ترین خیانت به علم و معارف آن است که مردم را از حق و حقیقت منصرف می کند.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل، ادامه داد: یک اخلاق ناهنجار از یک عالم و یک عمل خلاف از یک طلبه آن قدری که در فساد اخلاق و اعمال مردم کمک می کند کمتر چیزی می تواند آن قدر کمک داشته باشد.

 

وی با اشاره به سخنی از آیت الله جوادی آملی، گفت: اگر روح تهذیب نشود نه تنها انسان از امکانات بهره خوبی نمی برد بلکه ممکن است امکانات سوء بیشتری را به دنبال داشته باشد که انسان مهذب جهان را پاکیزه نگه داشته و انسان آلوده آن را آلوده می کند.

 

حجت الاسلام عیسی نژاد با بیان این که علم منهای اخلاق مانند جسم سنگین و سخت است که بدون چرخ کار نمی کند، افزود: همراهی اخلاق نیز به عنوان چرخ متحرک به آن ها پویایی، حرکت و جهش داده می شود.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل ادامه داد: اخلاق نسبت به علوم دیگر مانند روح در جسم بوده که سبب حیات و زندگی در جسم است و علوم و اعمال دیگر با اخلاق دارای برکات بسیار می شود.

 

وی با تاکید بر این که تا علم نباشد هیچ علمی با جان انسان گره نخورده و مثمرثمر نخواهد شد، گفت: در انسان نیز اگر پاکی و آراستگی اخلاق نباشد علم با جان انسان گره نخورده و ایمان حاصل نمی شود.

 

حجت الاسلام عیسی نژاد افزود: ارزش هر علمی بستگی به ارزش موضوع آن دارد و روشن است که بعد از ذات اقدس خداوند در عالم وجود، موجودی به شرافت و کرامت انسان نمی رسد.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل تصریح کرد: هدف بعثت پیامبران نیز در مسیر اخلاق بوده که در تحصیل این علم شریف باید بالاترین تلاش را به کار برده و در تخلق به اخلاق الهی مجاهدت های گرانقدری صورت گیرد./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات